Když je český rybník malý

04. června 2007, 00:00 - JIŘÍ NĚMEČEK
04. června 2007, 00:00

ASSECO CZECH REPUBLIC I pro střední firmu může být tuzemský trh příliš těsný. Jedinou možností dalšího rozvoje se tak stává expanze do zahraničí. Potřebný kapitál, ale i respekt je možné získat spojením s podobnou společností nebo emisí primárních akcií. Případně obojím.

ASSECO CZECH REPUBLIC

I pro střední firmu může být tuzemský trh příliš těsný. Jedinou možností dalšího rozvoje se tak stává expanze do zahraničí. Potřebný kapitál, ale i respekt je možné získat spojením s podobnou společností nebo emisí primárních akcií. Případně obojím.

Vstoupit na varšavskou burzu chce už v posledním čtvrtletí letošního roku česká informační a komunikační společnost Asseco Czech Republic. Jako teprve třetí firma z tuzemska tak získá peníze na další rozvoj od investorů na polské burze. Zatím se ve Varšavě obchoduje jen s akciemi ČEZ a Pegasu, který se zabývá výrobou netkaných textilií.

Asseco Czech Republic (bývalé PVT) je součástí nadnárodní skupiny Asseco se sídly v Polsku, Česku a na Slovensku. Obě „sestry“ už své akcie na varšavské burze obchodují - polská třetím rokem, slovenská akcie upsala loni. Skupina očekává, že slovenský úspěch při vstupu na burzu se bude opakovat. Za prodej 22,7procentního balíku akcií společnost inkasovala 850 milionů slovenských korun. „Z celkem 360 tisíc akcií jsme nabídli zhruba 80 procent korporátním klientům, zbytek si mohly koupit i fyzické osoby,“ říká generální ředitel Asseco Slovakia Jozef Klein.

ŠANCI DOSTANOU I DROBNÍ INVESTOŘI

Pro drobné investory by měly být stejně dostupné i akcie českého Asseco. Cena za akcii by se podle Kleina mohla pohybovat kolem 2500

korun. Skupina nedávno zkoumala i možnost kotovat své akcie na největší burze v regionu - v německém Frankfurtu. Nakonec byl ale zvolen plán soustředit nabídku ve Varšavě. „U druhých emisí ale už chceme uvažovat i o lokální kotaci na národních burzách,“ připustil Klein.

Makléři tuto strategii považují za rozumnou. Varšavská burza totiž obchoduje i s akciemi menších firem a má také dostatek drobných investorů. Nakupuje zde a prodává přes milion fyzických osob, další dva miliony investují přes podílové fondy. V tomto ohledu už polská burza „utíká“ zbytku regionu. Drobných investorů je totiž v Rakousku na 650 tisíc, v Maďarsku 350 tisíc a v Česku jen 50 tisíc.

Kolik nově emitovaných akcií Asseco Czech Republik bude nabídnuto k prodeji, není jisté, rozhodnout by měla valná hromada počátkem prázdnin. Uvažuje se ale o 35 procentech emise.

V JEDNOTĚ JE SÍLA

Aby byla nabídka primárních akcií pro investory co nejzajímavější, předchází vstupu na burzu spojení společnosti s dalším českým lídrem na trhu informačních technologií -společností LCS International. Ta se zabývá tvorbou podnikových aplikací, které naopak české Asseco ve své produktové nabídce dosud nemělo.

Slovenské Asseco proto koupilo 55 procent společnosti LCS. Během léta by mělo dojít k majetkovým přesunům uvnitř skupiny a ještě před vstupem na burzu bude LCS součástí české části Asseco. Cena operace zveřejněna nebyla, polští analytici ji ale odhadují na zhruba 120 milionů českých korun.

Produkty ale i nadále ponesou svou obchodní značku Helios. „Nechtěli jsme budovat vlastní podnikový systém a toto provázání našich produktů přinese řadu synergií a zároveň to určitě zatraktivní nabídku obou firem,“ říká ředitel českého Asseco Jan Pijarski.

To potvrzuje i Klein. „Jen koupit kapitálový podíl by nemělo smysl - chceme si navzájem produktově i teritoriálně pomáhat,“ vysvětluje strategii skupiny.

CÍLEM JE EXPANDOVAT A PORAZIT KONKURENCI

Zároveň si posílená společnost může rozšířit trhy. Aktuálně se zajímá o Maďarsko, Rakousko a Rumunsko. Průnik na tyto trhy by se podle představitelů společnosti měl zdařit v rozmezí čtyř až šesti let.

„Prostřednictvím Asseco se nám otevírá možnost, jak se dostat na středoevropské trhy, kam bychom se jinak dostávali jen obtížně,“ vysvětluje spojení obdobně i šéf LCS Jan Přerovský. Navíc firma dosáhla v Česku hranic svého možného rozvoje. Trh v regionu je podle něj roztříštěný a právě spojení Asseco s dalšími regionálními producenty by mohl situaci konsolidovat a pomoci v lepší konkurenceschopnosti vůči nadnárodním IT gigantům. „Podílem na trhu už jsme porazili i IBM,“ chlubí se Pijarski.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče