Kdy padne ANO?

20. října 2014, 12:00 - Petr Holec
20. října 2014, 12:00

Nikdy jsem tuhle otázku neslyšel tolikrát jako po triumfu ANO v komunálních volbách – a zvlášť v Praze. Samozřejmě nevím, kdy ANO padne. Kdybych to věděl, prodám informaci Andreji Babišovi i ostatním politickým stranám. Je to ale zajímavá otázka: během tří let se z Babišova hnutí stala nejsilnější politická síla, zatímco pravice ztrácí voliče a ČSSD doufá, že nebude následovat ODS na její „nové cestě“, jak volební debakl v mnohých městech nazval šéf ODS Petr Fiala.

Mnozí lidé věří, že ANO následuje Věci veřejné, které před časem vylétly během roku, načež se během tří let zničily. To je omyl. Babiš není bláznivý Vít Bárta a ve straně nemá kádry typu Kristýny Kočí nebo Karolíny Peake, nebo aspoň ne vpředu. Své podnikatelské impérium sice budoval s pomocí politiků a kdysi ho před novináři ukrývali premiéři ČSSD, proti níž teď vytáhl, z podnikání je ale mnohem zkušenější manažer než Bárta a taky kolem sebe má loajálnější lidi. Že některé z nich přivedlo do ANO zoufalství, nevadí: peníze a moc léčí.

Rozdíl je i tom, že zatímco synonymem ANO je Babiš, synonymem VV byl spíš Radek John. „Nekradu, nelžu a pracuju pro lidi,“ popsal Babiš po volbách svůj program, což je samozřejmě nepochopení významu tohoto slova. Ve srovnání s tím vypadá jako superprogram i Bártovo tažení proti kmotrům a dinosaurům.

Totální marketing

Výsledky voleb ale ukazují, že ANO není tak marketingový projekt jako VV: ty ve sněmovních volbách 2010 získaly ve všech krajích téměř stejný počet hlasů, což nikdy žádná jiná strana nedokázala. Tak vypadá totální marketing.

Jenže ANO lidé volí různě. Mnohde sice jde o prázdné skořápky naplněné narychlo před volbami i zcela neznámými kandidáty, o tom ale ví své i TOP 09, jež zemi při volbách zakrývá plakáty se starým pánem s fajfkou. Že právě její stínový šéf Miroslav Kalousek nazývá ANO stranou vůdcovského typu, patří k jeho horším vtipům.

ANO sice vzniká v regionech byzantským způsobem, nicméně vzniká. Babiše neodradil ani neúspěch v krajských a senátních volbách v roce 2012, krátce po vzniku ANO. Rok na své politické značce makal, jak rád říká, takže rok na to málem vyhrál loňské sněmovní volby. Nyní je nekorunovaným králem.

Babiš jako Berlusconi

Mnozí Babiše srovnávají se Silviem Berlusconim, hlavně kvůli propojení byznysu, médií a politiky a především i kolosálnímu střetu zájmů. V tomto ohledu je Babiš ještě mocnější, Česko je totiž mnohem menší než Itálie.

Pokud ale skutečně je náš Berlusconi, pak zřejmě na dlouho zůstane jednou z našich jistot. Berslusconi vstoupil do politiky před dvaceti lety, kdy se tam podobně jako u nás zhroutil zavedený politický pořádek, několikrát se stal premiérem a stále vládne relevantní politickou silou. Můžou vás vláčet soudy a můžete pořádat bunga-bunga mejdany, spousta lidí vám ale stále věří.

Nedávno jsem potkal dva starší Slováky. Oba dobře znali Babiše, jeden z nich dlouho býval vysokým manažerem Agrofertu. Oba mi řekli, že bychom měli být šťastní, že máme Babiše. Zeptal jsem se jich proč? Protože prý má jasnou vizi, co v politice chce: silný Agrofert, tedy silný stát. Babiš nerozlišuje mezi pravicí a levicí; vyšší daň tady a nižší daň jinde. Jedněm přidáme a jiným ubereme. Zato dobře pozná, když rozkládající se stát začne ohrožovat jeho vlastní byznys. I proto bych ho ještě nepohřbíval.


Další komentáře autora:

Mám svůj názor. Ten Babišův

Ohňostroj pražské marnosti

Chvála Balkanizace

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče