Kdo si hraje, nezlobí

09. prosince 2008, 12:00 - Karel Zaoral
09. prosince 2008, 12:00

Vůz vyššího managementu charakterizují pohodlí, luxus a dravost

Jedno turbodmychadlo je dobré, ale dvě jsou lepší. To si pravděpodobně řekli v Mnichově, když tamní inženýři vzali do parády třílitrový šestiválcový motor a z klasického přeplňovaného dieselu udělali současnou nejsilnější naftovou, dvojitým turbem nadopovanou verzi pohonu X5. Přínosy této akce jsou jasné, lepší zátah, menší turboefekt, hladší chod motoru a vyšší výkon, a to vše při zachování srovnatelné spotřeby se základním třílitrem.
Ovšem tam, kde konkurence nabízí vidlicové osmiválce, se BMW nechává v naftovém světě reprezentovat, v uvozovkách řečeno, pouze šestiválcem. Pravděpodobně jde o nutný ústupek emisní politice Evropské unie. Zatímco u benzinových motorů je v případě vozu, jako je X5, prakticky nemožné se byť jen přiblížit hranicím vytyčeným úředníky, u nafty to bude pravděpodobně jiné. A osmiválcová srdce zůstanou zřejmě jen u benzinu. Je-li to dobře, či ne, to je složitá otázka. Faktem zůstává, že diesely mají před sebou ještě slušnou rezervu ve snižování spotřeby. Kdo bude chtít více výkonu a lepší zvuk, zkrátka bude muset sáhnout po benzinu.
Dvojitě dopovaný třílitrový šestiválec umí pořádně divoké věci se sedany pětkové řady, to je zcela bez diskusí. Ve více než dvoutunovém X5 už z jeho divokosti a hladu po zrychlení ale zůstává jen stín. Přesto je jeho dynamika stále ještě dostatečná. Obzvláště ve městech, kde se tyto vozy pohybují asi nejčastěji. X5 je oblíbeným vozem výše postavených manažerů a jejich manželek, což auto, jinak pro překonávání dlouhých vzdáleností jako dělané, nutí k pohybu přískoky mezi vozidly, jejichž střecha končí někde na úrovni spodní hrany bočního okna. Na jedné straně je z X5, ostatně jako z každého velkého SUV, skvěle vidět, ovšem ze stejného důvodu může být velice snadné zašlápnout nešťastnou náhodou nějakého smarta či lupo. S trochou nadsázky: vzhledem ke kvalitě tlumení a hmotnosti vozu by si posádka takové drobné příhody ani nemusela všimnout. Jízda po rozbitém městě v X5 je totiž zážitek. Ani snad největší současné SUV Toyota Landcruiser, vzhledem k tvrdšímu nastavení podvozku, nepřináší takový požitek z jízdy jako X5. Tohle BMW, díky X6 už nikoli nejsportovnější v nabídce značky, v klidu a v pohodě neregistruje veškerý silničářský šlendrián a pouze při přejezdu větších nerovností se poklidně zahoupá. Tlumiče s proměnlivou tuhostí a počítačem rozpojitelné příčné stabilizátory zajistí pohodlí i tehdy, pokud polovina auta brousí nerovnosti a druhá půlka hladký asfalt. Auto se téměř nenaklání, ve městě, kde jsem X5 proháněl já, nebylo možné registrovat náklony karoserie vůbec. Tradiční v rámci značky zůstává i řízení, na velikost a hmotu vozu až překvapivě komunikativní a bezprostředně reagující. Pohodlí a komfort jsou u X5 jednoznačným imperativem. Dobrá ergonomie, velmi návykový systém ovládání palubní elektronické výbavy iDrive, pohodlné sedačky, špičkové audio, dostatek prostoru pro celou posádku a jako libůstka průhledový displej, promítající některé údaje zhruba metr před čelní sklo, kde řidič pro jejich odečet nemusí přeostřovat zrak, dělají z X5 jeden z nejpřátelštějších vozů, jaké jsem kdy v této kategorii vyzkoušel. Možná jsou land rovery ještě prostornější, jenže selhávají v ergonomii, která je nedostatečná. Porsche Cayenne je možná rychlejší, avšak má mrtvé řízení a vysokou spotřebu paliva. A tak by se dalo pokračovat dál. X5 je zkrátka vyváženou směsicí všeho podstatného a vytknout mu lze jen pár drobností. Zejména cenu příplatkové výbavy, která účtenku za vůz bez problémů zdvojnásobí.

Klady
Motor
Komfort
Ergonomie
Jízdní vlastnosti
Relativně nízká spotřeba

Zápory
Cena výbavy
Velký poloměr otáčení
Vysoká hmotnost

BMW X5
Motor: dvojitě přeplňovaný dieselový řadový šestiválec
Objem 2993 ccm
Maximální výkon 210 kw Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 235
Zrychlení 7 s (0-100 km/h)
Průměrná spotřeba 12/7/9,2
cena 1 497 500 Kč – základní cena

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít