Kdo nechce čekat, použije internet

30. července 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. července 2007, 00:00

INTERNETOVÉ ODBAVENÍ Tvrdá konkurence v letectví vede dopravce k vymýšlení novinek, které cestujícím zpříjemní a zjednoduší cestování. Jednou z posledních je možnost bezplatného internetového odbavení. Díky této službě už není nutné stát na letišti fronty u odbavovacích přepážek.

INTERNETOVÉ ODBAVENÍ Tvrdá konkurence v letectví vede dopravce k vymýšlení novinek, které cestujícím zpříjemní a zjednoduší cestování. Jednou z posledních je možnost bezplatného internetového odbavení. Díky této službě už není nutné stát na letišti fronty u odbavovacích přepážek.

Do letecké dopravy přichází žhavá novinka - bezplatné internetové odbavení. Se službou internet check-in si mohou cestující z pohodlí domova nebo kanceláře vybrat místo v letadle a vytisknout palubní vstupenku. Po příchodu na letiště nemusejí k odbavovací přepážce, ale procházejí přímo k pasové a bezpečnostní kontrole. Na letiště tak mohou přijít třeba jen půl hodiny před odletem letadla.

Internetové odbavení mohou využít i cestující se zavazadly. Po příchodu na letiště je odevzdají u speciální přepážky označené „Baggage drop-off“, kterou využívají některé letecké společnosti. Pak pokračují rovnou na pasovou a bezpečnostní kontrolu.

DESET FIREM NA RUZYNI Odbavení přes internet nabízí na pražském letišti už deset leteckých společností. Nejnověji ho zavedly České aerolinie (ČSA) a nízkonákladové SkyEurope Airlines. Podle údajů Letiště Praha tak může tuto službu při odletech z Prahy využít téměř 70 procent cestujících, kteří ročně letištěm projdou.

On-line check-in je výhodný především pro pasažéry na kratších trasách, kteří cestují pouze s kabinovým zavazadlem. „Těší nás, že letecké společnosti postupně cestujícím nabízejí variantu internetového odbavení i na Letišti Praha,“ říká obchodní a marketingový ředitel pražského letiště Jiří Pos. Podle něj to letišti umožňuje zvýšení hodinové odbavovací kapacity, aniž by bylo nutné zvyšovat počet přepážek. Vedle ČSA a SkyEurope nabízejí on-line check-in v Praze ještě společnosti Air France, British Airways, easyJet, EL AL, KLM, Brussels Airlines, Swiss a Lufthansa.

POUZE S e-LETENKOU

Internetové odbavení může využít jen cestující, který má elektronickou letenku. Takových je ale stále více, například u českého vlajkového dopravce ČSA tvoří elektronické letenky přibližně 70 procent celkového prodeje. Konkrétně u této společnosti se cestující mohou odbavit na internetu ve třech jednoduchých krocích, a to nejdříve 24 hodin a nejpozději 35 minut před plánovaným odletem.

V první fázi je internet check-in dostupný pro lety, které nabízejí ČSA z letiště v Praze, pařížského leteckého přístavu Charlese de Gaulla a z amsterodamského Schipholu. „Tyto destinace patří mezi naše prioritní z pohledu poskytovaných služeb i počtu cestujících, proto jsme je zvolili jako první,“ vysvětluje ředitel marketingu ČSA Jan Kaš. Aerolinky zřídily službu v polovině června a za měsíc ji využilo přes pět tisíc lidí. „Zájem o ni se přitom v posledních dnech značně rozšiřuje,“ dodává Kaš.

KONKURENCE BYLA RYCHLEJŠÍ

ČSA nebyly první leteckou společností, které odbavení přes internet používají. Například nízkonákladový dopravce Germanwings spustil odbavení přes internet už v březnu, ale pouze pro lety z německých letišť Kolín/Bonn, Berlín-Schönefeld, Hamburg, Stuttgart, Drážďany, Lipsko a Dortmund. „Počet osob odbavujících se přes internet stále roste, a tak postupem času plánujeme rozšíření služby na všechna letiště našeho letového plánu jak vNěmecku, tak i v zahraničí,“ říká mluvčí této firmy Andreas Engel.

Další německá letecká společnost Lufthansa nabízí odbavení přes internet do většiny svých destinací. Prakticky společně s ČSA zřídil internetové odbavování i další dopravce, který je doma na Ruzyni, společnost SkyEurope. „Z Prahy je možné se odbavit on-line na všechny linky SkyEurope. Službu postupně zavádíme v dalších bázích a destinacích. Momentálně je možné ji využít pro všechny odlety z Prahy, Paříže, Vídně, Krakova a Bratislavy,“ říká mluvčí SkyEurope Jan Čamek.

PŘIBUDOU DALŠÍ DESTINACE

České aerolinie předpokládají, že za rok se přes internet odbaví pětina cestujících. Záleží také na tom, jak se bude rozšiřovat počet destinací, do nichž lze tuto službu využít. „Našimi dalšími prioritami jsou letiště ve Velké Británii, Irsku, Německu a obecně v celé západní Evropě,“ prozrazuje Kaš.

Podle jeho slov by nové destinace s možností internetového odbavení měly přibýt ještě letos, v ideálním případě na přelomu srpna a září. „Naší prioritou je zavést internetové odbavení všude. Bohužel ne vždy je možné technicky zavést novinku na každém letišti,“ upozorňuje mluvčí společnosti SkyEurope Čamek. Záleží prý na místních technických možnostech a vyspělosti vybavení letiště. Jednoznačným premiantem z firem operujících na ruzyňském letišti je v sektoru internetového odbavení společnost Lufthansa. Ta ho nabízí na všechny destinace, které mají potřebné technické vybavení.

VĚTŠINA LETENEK PŘES INTERNET O síle a potenciálu internetu svědčí také to, že prakticky všechny letecké společnosti hlásí narůstající zájem o prodej letenek prostřednictvím celosvětové sítě. „V dnešní době s přehledem vedou rezervace letenek po internetu. Dnes je to přibližně 86 procent všech rezervací a trend je jednoznačně rostoucí,“ tvrdí Čamek. Trend prý souvisí s rozšířením internetových platebních karet a důvěrou zákazníků v jejich používání.

Týž vývoj hlásí i Lufthansa. „Společnost loni zaznamenala padesátiprocentní nárůst on-line rezervací. V České republice byl ještě vyšší. Předpokládáme, že letos bude vývoj podobný,“ říká mediální zástupce Lufthansy Jan Laštovička. Podle jeho slov je výhodou elektronické letenky, která je produktem internetové rezervace, především její flexibilita.

S rozvojem elektronických letenek také souvisí zjednodušení systému jejich nákupu, k němuž přistoupily například ČSA. „Výrazně se zkrátil proces rezervace, stránky rezervačního systému jsou mnohem přehlednější a jednodušší pro uživatele. Již ve druhém kroku rezervace se cestující dozví celkovou cenu nabízené letenky,“ popisuje Jan Kaš.

 VÝHODY A NEVÝHODY INTERNETOVÉHO ODBAVENÍ + odbavení v klidu domova či kanceláře + rychlost, flexibilita, jednoduchost + možnost operativních změn odletu - omezený počet destinací - nutnost mít připojení k internetu a tiskárnu - problémy při cestování se zavazadly u některých společností

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče