Kdo naplní rozpočet?

17. ledna 2008, 17:24 - David Kasl
17. ledna 2008, 17:24

Shánění marketingových partnerů podléhá tvrdým regulím rakouské APF

Únorová generálka na mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci se blíží. Po skončení světového poháru čeká tým Kateřiny Neumannové další nelehký úkol: naplnit naplnit rozpočet organizačního výboru ve výši 466 milionů korun.
Od FIS dostane výbor zhruba 200 milionů korun, zbytek si musí zajistit sám. Při získávání marketingových partnerů se však musí řídit striktními pravidly rakouské agentury APF, které Mezinárodní lyžařská federace (FIA) podstoupila veškerá marketingová práva. „Mnoho lidí si trojúhelník FIS-APF-OV neuvědomuje,“ říká mluvčí OV Zdeněk Soudný, „takže peníze se tu sice točí, bohužel se jich ale zase tolik netočí u nás.“

Spřízněná Ogilvy.

Když loni v létě odvolalo tehdejší vedení OV z čela Romana Kumpošta, uváděl odvolaný prezident jako jeden z motivů pro dosazení Kateřiny Neumannové částku mezi stem až dvěma sty milionů korun, které na šampionátu může OV vydělat. Tedy kromě příjmů ze vstupného (viceprezident OV Pavel Habarta je odhaduje na 140 milionů korun). V souvislosti s tím, kdo by mohl mít na marketingové příjmy zálusk, se v médiích nejčastěji objevovala jména tří agentur: DNA, kterou vlastní Neumannová se svým manažerem Josefem Jindrou, Jindrova Kentaura a GSMA, již vlastní viceprezident OV Marek Rejman a která spolu s Jindrou organizovala prosincový závod Tour de Ski na Pražském hradě.
Již koncem loňského listopadu ale Kateřina Neumannová popřela, že by se zmíněné společnosti na přípravách jakkoliv podílely. „V organizačním výboru mám samozřejmě své lidi na marketing, kteří mají na starost spíše otázky produkční a výkonné,“ říká prezidentka OV. A dodává, že na oslovování partnerů jménem organizačního výboru se nepodílí žádná externí firma.
Zároveň ale nepopírá užší vztahy s agenturou Ogilvy, která se mimo jiné podílí na organizaci Jizerské 50. Z dceřiné firmy Mather PR přitom do OV přišel jako tiskový mluvčí Zdeněk Soudný. „Lidé z Ogilvy poskytují OV bezplatné konzultace a snaží se MS prodat i svým klientům,“ říká Soudný a dodává, že firma potom může mít byznys z následné objednávky například billboardů nebo mediální kampaně. „Ogilvy nám své partnery nepředává,“ upozorňuje Neumannová, „je to sice spřátelená společnost a jsme ve shodě i na základě dobré spolupráce při Jizerské 50, ale jménem OV nejednají. První kontakty může samozřejmě zajistit i někdo jiný. Finální jednání ale vedu já osobně.“

Winterfestival a spol.

Dle Neumannové jsou jednání s potenciálními partnery komplikovaná. „Zajímavé skupiny oficiálních partnerů nám APF nenechá. Pokud sami nějaké získáme, musí je nejprve APF schválit,“ říká s tím, že v takovém případě funguje provizní systém a OV zůstane jen malé procento z uzavřeného kontraktu. „V naší režii je jen národní marketing, kde naše aktivity podléhají vůči APF jen oznamovací povinnosti,“ dodává Neumannová. Na této bázi probíhají jednání o vysílacích právech s Českou televizí.
OV má nyní pouze jediného oficiálního partnera pro MS: společnost Stavby silnic a železnic. Ta mimochodem získala největší objem zakázek při budování běžeckého a skokanského areálu, celkem za 305,5 milionu. „Jednáme s řadou dalších významných firem, často nadnárodních, které mají v Česku své aktivity,“ uvádí Neumannová. Žádné smlouvy však zatím podepsány nejsou. Prezentace firmy například na bannerech podél tratí přitom vyjde případné zájemce na částku okolo milionu eur. Poslední slovo má ale v tomto případě APF.
Jasněji je v případě partnerů Světového poháru a Soudný nevylučuje, že se někteří „překlopí“ i do MS: „Myslím, že zůstat by mohla třeba společnost Toi Toi. Záleží na spokojenosti ze spolupráce při SP.“ Možností, jak vyřešit některé položky rozpočtu, jsou dle něj i barterové smlouvy.
Kromě oficiálního sponzorství nabízí OV i další formy spolupráce. „V rámci MS bude probíhat řada doprovodných akcí, na něž už omezení ze strany APF nedosahují,“ říká Soudný. Na libereckém náměstí se chystá „winterfestival“, sportovního klání se zúčastní VIP osobnosti napříč Evropou i světem. „Jediné, co zatím nevíme, jsou přesné termíny a podoba,“ dodává Soudný. Prostoru pro zviditelnění (nejen pro místní podnikatele) tedy bude dost. A stejně tak příležitostí, jak získat finance pro naplnění organizačního rozpočtu.

(boxik)
Uzavřená partnerství Současní partneři organizačního výboru pro únorový světový pohár. S většinou z nich bude OV jednat i o prodloužení spolupráce během mistrovství světa v roce 2009. Stavby silnic a železnic
Intersport
ASP
APF
ASA
Toyota
Toi Toi
Babylon
Lavel
Karrot Euro
Alpine Pro
ČT
Právo
Seznam
ČRo 1 - Radiožurnál
RCL
Databox
region Horní Lužice
Val di Fiemme

Poznámka: Další sponzoři dávají plnění formou barterů nebo financí v menším rozsahu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče