Kdo mi zaplatí škodu vzniklou špatnou silnicí?

28. ledna 2008, 00:00 - Petr Kučera
28. ledna 2008, 00:00

Při řízení auta po jinak kvalitní silnici jsem vjel do díry, kterou jsem nemohl včas vidět. Škoda na autě přesahuje 20 tisíc korun. Můžu požadovat náhradu po správci silnice?

Marek L., Vysočina

Obecně platí, že organizace silničního hospodářství (zpravidla správa silnic) odpovídá za škody, jejichž příčinou jsou závady ve sjízdnosti vozovky. Mezi zmíněné závady patří typicky výtluky, výmoly a hrboly v jinak dobrém stavu vozovky.

Dále může jít například o náledí či závěje, nevhodně uložený posypový materiál, spadlé stromy či sloupy, kameny, vyjeté koleje, nečistota (rozlitý olej, řepné řízky, hlína a podobně). Může jít také o vadný stav bezpečnostních zařízení nebo nečitelné (třeba i zaváté od sněhu) či zakryté dopravní značky.

Podle vrchního ředitele České podnikatelské pojišťovny Jaroslava Besperáta by se správa silnic mohla zprostit odpovědnosti jedině tehdy, kdyby prokázala, že nebylo v mezích jejích možností závadu odstranit nebo na ni upozornit. Je nutné také posoudit, zda bylo například vůbec v lidských silách za sněhové vánice ihned odklidit závěje. Jestliže není v možnosti silniční organizace závadu ve sjízdnosti odstranit, má na ni alespoň vhodným způsobem upozornit (například dopravní značkou, výstražným nebo signalizačním značením a podobně).

Řidiči ale nemají nárok na náhradu škody, která jim vznikne ze stavebního stavu silnice nebo z její povahy. Stavebním stavem se rozumí kvalita, stupeň opotřebení a povrch, podélné nebo příčné vlny, četné výtluky, jež nelze odstranit běžnou údržbou. Dále také únosnost vozovky, mostů, propustků, jakož i vybavení komunikace z hlediska bezpečnosti vozovky.

Správa silnic tak například neodpovídá za škodu, která vznikne uživateli silnice štěrkovým povrchem. Neručí ani za škody, které vyplývají z technických znaků silnice, jako je příčné uspořádání, příčný sklon vozovky, směrové oblouky a podobně.

Ojedinělé výtluky v jinak dobrém povrchu silnice můžou způsobit, že vozidlo nečekaně vjede do díry, s níž řidič nepočítal. V takovém případě může být správa silnic povinna nahradit řidiči vzniklou škodu. Je-li však silnice již tak rozbitá, že výtluky nelze odstranit běžnou údržbou a jsou charakteristickým znakem celého povrchu, je to považováno za stavební stav a řidič tomu musí přizpůsobit jízdu stavu a povaze vozovky. Správce silnic v takovém případě případnou škodu nehradí, motorista si ji musí zaplatit z havarijního pojištění.

Správce silnic totiž odpovídá jedině za závady ve sjízdnosti, ale neodpovídá za závady ve stavebním stavu vozovky.

Zbyšek Štěpánek publicista, specialista na pojištění

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít