Kdo chtěl stopnout bohumínský most?

27. srpna 2010, 14:48 - Kateřina Menzelová
27. srpna 2010, 14:48

Důvody odvolání šéfa ŘSD Alfreda Brunclíka budí rozpaky

Diskuze ohledně pokračování či zastavení výstavby dálnic měly skončit v pátek 13. srpna. Tehdy ministr dopravy Vít Bárta oznámil, že se stopnou stavební práce na dvanácti rozestavěných úsecích, u dalších tří projektů se přeruší příprava. Bylo jen otázkou času, kdy se dotčené regiony ozvou a budou požadovat, aby se komunikace, které vedou přes jejich území, dokončily. Bárta nejprve neoblomně trval na svém původním stanovisku. Jenže po několika dnech otočil. Názor přehodnotil, protože prý vycházel z chybných informací, které mu předložilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Ředitel ŘSD Alfred Brunclík musel následně opustit funkci. Z informací týdeníku EURO ale vyplývá, že důvody k personální výměně na ŘSD, jak je prezentuje vedení resortu dopravy, jsou zkreslené.

Umírněné řešení Jedním z hlavních témat letošních prázdnin se staly úspory, které musí provést ministerstvo dopravy, aby se úřad vešel do seškrtaného rozpočtu. Státní fond dopravní infrastruktury jen letos prý eviduje propad příjmů oproti plánům ve výši 3,6 miliardy korun. Podle těch nejčernějších prognóz hrozilo, že se odstávka dotkne až 51 silnic. Ministerstvo dopravy nakonec zvolilo spíše umírněnou variantu. Bárta konstatoval, že dostavba dálniční sítě bude vykoupena úsporami na opravách cest i v chodu všech tři organizací, které se o výstavbu silnic a železnic starají. Ředitelství silnic a dálnic, Správa železniční dopravní cesty a Státní fond dopravní infrastruktury mají za úkol příští rok ušetřit 3,8 miliardy na svém provozu. Týdeník EURO se 11. srpna dotazoval Alfreda Brunclíka, tehdy ještě ředitele ŘSD, jaké doporučí ministrovi stavby, jež by se měly zastavit. Odpověď zněla: „Nebudu doporučovat zastavení žádného úseku.“ Přesto ale o dva dny později Bárta některé projekty stopnul.
Jako první se ozvali z Moravskoslezského kraje. Ze čtyř zastavených úseků, které jsou v pokročilé fázi výstavby, připadají na tento region tři. Je to silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou; most na silnici I/67, která je hlavní spojnicí mezi Bohumínem a Karvinou; a takzvaná prodloužená Místecká v Ostravě, která je dálničním přivaděčem. Na první schůzce 16. srpna ministr zástupcům kraje neustoupil. „Ministrovo rozhodnutí je neměnné. S takovým stanoviskem nemůžeme být spokojeni. Zastavil tři stavby v takové fázi rozestavěnosti, že v Bohumíně a Ostravě přímo komplikují dopravu a zhoršují už tak špatnou kvalitu ovzduší,“ konstatoval po jednání náměstek moravskoslezského hejtmana Miroslav Novák (ČSSD).
Po týdnu ministerstvo dopravy názor změnilo. Zastavení některých projektů prý bylo chybou. Následně byl odvolán z čela ŘSD Brunclík. Zdroje týdeníku EURO tvrdí, že ŘSD zpracovávalo pro ministerstvo dopravy materiál, ve kterém bylo popsáno jak postupovat, aby bohumínská stavba, jež budila nejvíce dohadů, nemusela být zastavena. Její přerušení by zřejmě bylo značně problematické, protože chybějící most komplikuje život ve třiadvacetitisícovém městě. Bárta tvrdí, že při dřívějších zamítavých rozhodnutích vycházel z chybných podkladů ŘSD. Brunclíka Bárta odvolal minulé úterý. Zprávu vydala ČTK ve 12.21, za půl hodiny byl jmenován nový šéf – Jiří Švorc. Brunclík se ke svému odvolání nechce vyjadřovat. „Není s čím polemizovat, nedával jsem návrh ministrovi na zastavení staveb. Byla vytvořena virtuální realita,“ říká bývalý ředitel ŘSD.

Jiný pohled Důvody Brunclíkova odvolání budí rozpaky. „Nechci zabíhat do podrobností, ale záležitost nepovažuji za pochybení generálního ředitele. Ministr, jako správný manažer, když rozhodoval o zastavení staveb, měl nejprve svolat lidi, zjistit, jaká rizika a náklady přinesou chystané kroky, a poté se rozhodnout, co zastavit,“ říká Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví. Dodává, že stavební firmy hledají úspory, aby se mohlo dále stavět. „V žádném případě nejde o slevy.“ Na dotaz, zda je podle něho nutné, aby byla výstavba některých úseků komunikací zastavena, odpovídá: „Situaci jsme vyhodnotili a máme na to diametrálně jiný názor.“
Každý manažer, jenž nastupuje do řídicí funkce, má právo vybrat si tým svých spolupracovníků. To, že bude odvolán ředitel ŘSD, bylo možné asi očekávat. Pro Bártu bude jednodušší prosazovat nutné změny s vedením organizace, které není spjato se zaběhnutým systémem. Jenže způsob a důvody, proč Brunclíka odvolal, budí dojem, že takto lacině získává politické body. Most v Bohumíně bude dostavěn. Radostnou novinu přijel Bárta minulý pátek do města sdělit osobně. „Potvrzuje se, co jsem říkal od samého začátku, že pan ministr nedostal správné informace. Myslím, že občané Bohumína ministra pochopí. A za to, že dokáže přiznat omyl a vyvodit z něj závěry, mu můžeme společně zatleskat,“ konstatoval ještě před příjezdem Bárty bohumínský starosta Petr Vícha (ČSSD).
Je možné, že příznivce získá šéf resortu dopravy i v jiných českých městech. Další obce se totiž nechaly slyšet, že chtějí peticemi zvrátit původní ministrovo rozhodnutí nepokračovat ve výstavbě rozestavěných komunikací. A Bárta prý problematiku některých zastavených úseků řeší. Takže potlesku se pravděpodobně dočká nejen v Bohumíně. A chybějící peníze, kvůli kterým původně stopky vystavil, zřejmě tedy sežene. Jeden z manažerů, který se pohybuje ve stavebnictví, označil situaci za šaškárnu.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel uvádí první disk s 64vrstvou NAND, SSD 545s. Slibuje vysoký výkon i ve velké zátěži
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít