Kdo bude v Česku stavět?

06. srpna 2007, 00:00 - PETR BÝM
06. srpna 2007, 00:00

Čtyři afričtí azylanti černé pleti se ve výkopu ohánějí krumpáči - i to lze spatřit na českých staveništích. Stavbyvedoucí krčí rameny: „Ty mi sem poslala personální agentura. Sehnat kopáče, natož pak šikovného zedníka, to je dneska zázrak.“ Podobně mluví i ostatní stavaři.

A podle řady z nich už lze mluvit o krizi: v Česku nemá kdo stavět, chybějí snad všechny profese.

Přitom už delší dobu bylo české stavebnictví závislé na dovozu pracovních sil ze Slovenska a Ukrajiny. Jsme totiž součástí evropského stavebněpracovního kolotoče: český zedník odchází za lepším výdělkem do Německa, Slovák do Česka, Ukrajinec na Slovensko nebo až k nám. Donedávna to nedělalo větší problémy. Řemesla jsou do značné míry internacionální a výdělky zedníků, podlahářů a všech dalších stavebních profesí spíše relativně nízké. Cesty za lepším bydlem jsou proto docela obvyklé - a mezeru po pracovních emigrantech v jedné zemi zaplní imigranti z jiné.

Jenže právě tento systém teď přestal fungovat. Ukrajinci a Slováci se vracejí domů, kde se začalo stavět a mzdy tudíž stouply. Částečně je sice nahradí stavaři z nových unijních zemí, Bulharska a Rumunska, ale jejich kvalifikace je podle všeho na české poměry nevalná.

Co s tím - to je problém, před nímž stojí personalisté všech stavebních firem. Jejich práci jim neusnadní to, že jinde mají problémy stejné, ne-li horší. Řešení je asi jenom jedno: zvýšit mzdy a vůbec zlepšit pracovní podmínky. A na domácím hřišti „lovit“ budoucí stavaře už ve školních škamnách.

I tak se ale bez zahraničních pracovníků neobejdeme. Bude nutné myslet i na ně a vytvořit jim takové podmínky, které budou konkurenceschopné alespoň v rámci východní Evropy. To je ovšem věcí nejen stavařů, ale i státních institucí a nakonec nás všech. „Pokud se k cizincům budete chovat tak jako dneska, zítra nebudete mít s kým stavět!“ Tak hodnotí neutěšenou situaci na pracovním trhu stavařských profesí italský architekt, který dlouhodobě působí v Česku a má tedy možnost kvalifikovaně porovnávat unijní západ i východ. Ono totiž nejde jenom o ty peníze.

Ukrajinci a Slováci se vracejí domů. Začalo se totiž stavět i u nich.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít