Kdo bude největší firemní slídil?

20. června 2005, 00:00 - ANDREA CERQUEIROVÁ
20. června 2005, 00:00

BIG BROTHER AWARDS Anticeny za omezování soukromí dostane v říjnu několik tuzemských firem a institucí. Také do Česka už totiž dorazila soutěž, rozšířená v šestnácti zemích světa. Manažeři společností by si tedy měli dát pozor na to, jak nakládají s osobními údaji a podobnými citlivými daty.

BIG BROTHER AWARDS Anticeny za omezování soukromí dostane v říjnu několik tuzemských firem a institucí. Také do Česka už totiž dorazila soutěž, rozšířená v šestnácti zemích světa. Manažeři společností by si tedy měli dát pozor na to, jak nakládají s osobními údaji a podobnými citlivými daty. Názvem světové reality show je inspirována soutěž, probíhající v šestnácti zemích světa - Big Brother Awards, do češtiny převedená jako Cena pro Velkého bratra. Právě v těchto dnech soutěž vstoupila i do České republiky - shodou okolností ve stejné době jako zmíněná reality show. „Náš Velký bratr však není reality show, ale realita,“ říká koordinátorka projektu Helena Svatošová. Vedoucím organizátorem prvního ročníku je občanské sdružení Iuridicum remedium. SEDM KATEGORIÍ Soutěž upozorňuje na rizika spojená s porušováním ochrany soukromí občanů jak ze strany státu, tak i jiných institucí či komerčních společností. Nezávislá porota, složená z právníků, akademiků či zástupců spotřebitelských organizací, bude v Česku několik měsíců posuzovat, který subjekt vniká občanům do jejich soukromí nejvíce. Svůj tip může pořadatelům zaslat kdokoli. V České republice budou anticeny uděleny v sedmi kategoriích: * Dlouhodobé porušování lidského soukromí * Největší firemní slídil * Největší úřední slídil * Nebezpečná nová technologie * Právní norma Velkého bratra * Slídil mezi národy * Výrok Velkého bratra Vyhlášena bude též jedna kladná kategorie: Cena za přínos ochraně soukromí. Slavnostní vyhlášení se uskuteční 28. října v pražském divadle Na Zábradlí. Zástupci „vítězných“ subjektů samozřejmě obdrží pozvání k účasti. V zahraničí si však zatím nikdo pro anticenu osobně nepřišel -pouze občas někteří vítězové písemně reagovali. DOTAZNÍKY NIKDO NEVYPLNIL Sdružení Iuridicum remedium již zahájilo první „šetření“. Dvaatřiceti vybraným obchodním řetězcům působícím v Česku zaslalo dotazník, jehož účelem bylo získat základní přehled o zavádění nových technologií a respektování práv zákazníků i zaměstnanců. Dotazník obsahoval několik desítek stručných otázek (s možností odpovědí ano/ne) ohledně zpracovávání osobních údajů zákazníků i zaměstnanců, využívání kamerových systémů a podobně. I přes četné urgence významné řetězce - jako například Ahold, Tesco, Carrefour, Billa, Bauhaus a Ikea - na dotazník dosud neodpověděly. Jiné firmy (například Lidl, Datart a Kaufland) ve svých odpovědích vyplnění dotazníku odmítly s tím, že se jedná o jejich interní záležitost. Jedinou společností, která vyplněný dotazník zaslala zpět, byla Delvita. I ona však některé otázky ignorovala (například, zda je zákazník informován, že má možnost přístupu ke svým osobním údajům získaným kamerovými systémy či zda je o zpracování osobních údajů kamerovými systémy informován Úřad na ochranu osobních údajů, jak stanovuje zákon). „I nezasvěcený pozorovatel si všimne, že v obchodech jsou masivně využívány stovky kamer. Co se se záznamy děje, ale nikdo z nakupujících neví. Reakce obchodních řetězců na dotazník potvrdily náš předpoklad, že firmy nakládají s osobními údaji bez dostatečné kontroly,“ uvedl expert projektu Petr Pospíšil. NECHTĚNÝ ZÁJEM**

Podle organizátorů projektu se tato soutěž v zahraničí setkává se zájmem médií. Držitelé anticen jsou tudíž nuceni své konání přehodnotit.

Zajímavostí je, že jedno z „vítězství“ na Novém Zélandě si odnesla i tamní vláda - za drakonické protiteroristické, ale ve skutečnosti prý špehovací zákony. V kategorii Komerční slídil tam vloni zvítězila společnost Baycorp, spravující údaje o většině úvěrů, jaké jsou v zemi poskytnuty. Společnost opakovaně pracovala s nepravdivými údaji a odmítala je opravit. Navíc žádala poplatky za to, když lidem poskytla informaci, jaké jejich osobní údaje spravuje. Aktivně též lobovala proti přijetí Kodexu nakládání s údaji o úvěrech.

Anticenu ve Velké Británii loni získala riziková technologie v podobě identifikace pomocí skenu duhovky. Podle kritiků totiž neúčelně zasahuje do soukromí a lze ji zneužít k diskriminaci. Anticenou bylo poctěno také zpoplatňování jízdy na pozemních komunikacích. Každé vozidlo totiž mělo být vybaveno identifikátorem čitelným na dálku elektronickým zařízením, což umožňuje sledovat jeho trasu či rychlost. Mezi kritiky tohoto opatření patřila také Asociace britských řidičů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče