Kde založíte novou společnost nejjednodušeji?

15. prosince 2009, 02:51 - Petr Gola, <a href="http://www.finance.cz">Finance.cz</a>
15. prosince 2009, 02:51

Každý podnikatel musí po sestavení svého podnikatelského plánu čelit administrativním a finančním překážkám než může začít legálně provozovat svůj vlastní byznys.

Autor: ČTK

Jednoznačným světovým trendem je co největší usnadnění zahájení podnikání novým podnikatelům a společnostem. Kde trvá založení společnosti nejméně a je nejlevnější?

Všechny vyspělé země se snaží o co nejjednodušší administrativní proces. Snahou je podpora online komunikace. Právě v oblasti zjednodušení startovacích podmínek pro podnikatele došlo v posledních letech v mnoha zemích k největšímu pokroku. Ze 183 zemí hodnocených Světovou bankou ve zprávě „Doing Business 2010“ došlo hned v 61 zemích ke zlepšení startovacích podmínek pro podnikání oproti minulé zprávě. Ve zprávě „Doing Business“ je 183 ekonomik světa hodnoceno ve sledovaných ukazatelích za časové období červen 2008 až květen 2009.

Jednoduchost pomáhá podnikání

V mnoha zemích je již nyní postup při zahájení podnikání velmi jednoduchý a cenově dostupný. Tento trend jednoznačně pomáhá domácí ekonomice. Když je počáteční administrativní postup časově, administrativně a finančně náročný, podporuje to korupci, přesun výdělečné činnosti do šedé ekonomiky nebo přesun podnikatelské činnosti do jiné země. Jednoduchý, časově a finančně nenáročný proces spojený se zahájením podnikání je tradičně ve většině vyspělých zemích: USA, Austrálii, Kanadě či Velké Británii. Je to jedna z cest, jak pomáhat domácímu podnikatelskému sektoru. Výrazně se však zlepšují i mladé ekonomiky jako Gruzie, Makedonie či Bělorusko. K výraznému snížení administrativní náročnosti dochází v posledních letech i v zemích Evropské unie, přesto právě většina členských zemí má ještě velký prostor pro zlepšování – především snížení počtu potřebných registrací. Přečtěte si také článek Kde se nejsnáze podniká?

Systém hodnocení

Při hodnocení jednoduchosti založení nové společnosti se hodnotí: počet nutných úkonů, které musí podnikatelé učinit, průměrná délka trvání vyřízení všech procedur a minimální potřebný kapitál (jako % hrubého národního důchodu na obyvatele). Všechny činnosti k získání všech nutných povolení, licencí a oznámení jednotlivým státním úřadům. U jednotlivých zemí se počítají pouze zákonem stanovené úkony. Jestliže není např. potřeba notářsky ověřené stanovy společnost a společnost to přesto udělá, není to do hodnocení zahrnuto. Posuzuje se založení střední společnosti, která provádí obchodní činnost, sídlo má v hlavním městě, počet zaměstnanců je od 10 do 50 a vlastnictví je ze 100 % domácího původu.

Česko – podmínky se zlepšují, pořadí zhoršuje

Přestože se podmínky pro zahájení podnikání v Česku oproti minulosti výrazně zrychlilo, v celkovém hodnocení jednoduchosti zahájení podnikání patří Česku až 113. místo. Důvodem je, že mnohé země byly ve zjednodušování podmínek pro podnikání ještě razantnější. Trend v Česku je však dobrý, vždyť doba zapsání do obchodního rejstříku se během několika let zrychlila několikanásobně a nyní lze v průměru všechny činnosti spojené se zahájením podnikáním stihnout vyřídit za 14 dní. Jaké činnosti je potřeba v Česku podniknout? Je potřeba splnit 8 úkonů (je zapotřebí sepsat zakladatelskou listinu či jinou společenskou smlouvu u notáře, zřídit bankovní účet (využijte srovnání podnikatelských účtů), následuje návštěva živnostenského úřadu, katastrálního úřadu, rejstříku trestů a obchodní rejstříku, dále je zapotřebí splnit oznamovací povinnost u finančního úřadu, okresní správy sociálního zabezpečení a příslušných zdravotních pojišťoven. Nutné administrativní procedury se stihnou v průměru vyřídit za 15 dní a náklady na založení vzorové společnosti činí 9,23 % hrubého domácího důchodu na obyvatele. Horší hodnocení než v kategorii „jednoduchost založení podnikání“ má Česko pouze v hodnocení „v daňové složitosti“, kde je dle hodnocení Světové banky na 123. místě.

Trend: rychleji a levněji

Při zjednodušování zahájení podnikání se v současné době postupuje na třech úrovních:

* Snižování administrativních nároků - v mnoha případech se stačí registrovat pouze u jedné státní instituce, která následně splní oznamovací povinnost u ostatních. V Česku tento systém funguje, když zahajuje činnost OSVČ – stačí vyplnit na živnostenském úřadě Jednotný registrační formulář (není potřeba osobní návštěva na finančním úřadě, OSSZ a zdravotní pojišťovny). Další cestou je rušení některých povinností.

* Větší rychlost při získávání potřebných povolení – především možnost online vyřizování určitých povinností přináší značnou časovou úsporu.

Více na Finance.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít