Kde sehnat peníze, když chci začít podnikat?

30. září 2002, 00:00 - Vlastimil Zima
30. září 2002, 00:00

I sebeušlechtilejší myšlenku a nápad musí podpořit finanční prostředkyV České republice údajně každý rok zkouší začátky podnikání více než 40 tisíc nových podnikatelů. Kladou si všichni veškeré potřebné otázky? Na začátku mohlo být slovo, myšlenka, nápad, zaujetí, naštvanost nebo zklamání.

I sebeušlechtilejší myšlenku a nápad musí podpořit finanční prostředky

V České republice údajně každý rok zkouší začátky podnikání více než 40 tisíc nových podnikatelů. Kladou si všichni veškeré potřebné otázky?

Na začátku mohlo být slovo, myšlenka, nápad, zaujetí, naštvanost nebo zklamání. Myšlenka na to, jak by šlo něco někde udělat lépe a jinak. Zaujetí tam, kde se z koníčka stává obživa. Naštvanost a zklamání se většinou stávají podněty pro úvahy o podnikání těch, kteří ztratili práci, obtížně hledají nové zaměstnání a nakonec se zařadí do kategorie osob samostatně výdělečně činných. Jsou různé důvody, které vedou k rozhodnutí začít podnikat jako živnostník-výrobce, obchodník či poskytovatel služeb. Podstatnou naději na úspěch má ten, kdo má nejen nápad, ale dokáže také rozpoznat konkurenční výhodu oproti jiným. Ve výhodě je také ten, kdo má dostatek finančních prostředků na zamýšlený start nebo ví, jak je získat. Musí vědět, co a hlavně zač si bude muset pořídit, aby se mohl rozjet. Právě při úvahách o možných finančních zdrojích pro podnikání se často ukáže, že nápad je sice dobrý, ale má drobné mezery a nedostatky. Nápad, byť byl originální a veskrze dobrý, často zkolabuje na tom, že některá zdánlivá maličkost nabyla takových rozměrů, že ji nelze překonat, obejít ani odstranit. I s takovými překážkami se však musí každý začínající podnikatel umět vypořádat. Někdy je moudré si nenechávat své zaručené a tutové nápady jen pro sebe. Vyplatí se nebát se nechat si poradit. Pravděpodobně prvními náklady jsou různé poplatky za úkony, které každý začínající musí učinit. Musí platit za výpis z trestního rejstříku, musí zaplatit za živnostenský list. To jsou nesrovnatelně menší částky, než za které je třeba koupit vybavení do dílny, pořídit první materiál, zařídit rozjezd výroby i po stránce různých právních a technických předpisů apod. Penězi se nedá ocenit odvaha, se kterou se podnikatel pouští do boje. Odvahu měl podnikatel letecký modelář, který natolik věřil svým modelům a schopnostem, že si po skromném začátku půjčil peníze na stoprocentní úrok, aby mohl jet výhodně nakoupit do východní Asie a později konkurovat velkým japonským a západoevropským firmám. Odvahu měl i včelař, který svůj koníček rozvinul do projektu včelařské farmy a při zařazování se do úzké skupiny velkých zpracovatelů medu neváhal oslovit banku o milionový úvěr. Kromě toho, že mu tenhle milion pomohl rozšířit zpracovatelské a odbytové možnosti, umožnil mu také věnovat se chovu včelích matek a vypracovat se v tomto oboru na přední místo v rámci Evropy. Na začátku sice musí být nápad, ale asi na prvním místě hned po něm peníze na jeho realizaci. Někdy je možné začít opravdu s minimálním vkladem. Hlavně tam, kde víc než ruce musí pracovat hlava. Zejména v některých oborech nejde začít s holýma rukama a z ničeho. Týká se to i většiny živnostenských profesí a služeb. Řemesla mají sice historicky známá jména a produkty. Jenže doba se mění, a tak třeba profese automechanika už není tím, čím bývala v začátcích automobilizmu či jen před patnácti lety. Na začátku devadesátých let při jednom rozhovoru prohlásil Andrej Barčák, exministr zahraničního obchodu, že si čeští řidiči s dováženými auty udělají radost jen částečně. Největší zklamání pro ně bude, až poznají, že se v motoru nemohou šťourat se šroubovákem a seřizovat, co je napadne. Že první operací, kterou budou automechanikovi platit, bude připojení diagnostického přístroje či počítače k motoru. A aby mohl takový automechanik opravdu odpovědně opravit zákazníkovo auto, nebude už moci pracovat s klasickým nářadím někde na chodníku či v obyčejné garáži. Ostatně námětem na takové zamyšlení může být vůbec profese automechanika, autoelektrikáře, dnes spíš elektronika. Malá ukázka toho, co opravdu stojí vybavení moderního autoservisu, Profitu poskytla firma Bosch, která vybavila třeba dílny Integrované střední školy automobilní v Brně-Králově Poli. „Škola vychovává nové řemeslníky pro autoopravárenství a trend je jasný. Musí zvládnout nejen základy profese, ale vědět, že to, co se naučí, zdaleka nestačí,“ vysvětluje Vratislav Kšica, ředitel brněnské školy. „U nás si udělá obrázek o tom, s čím by měl jednou pracovat, aby mohl odvádět opravdu špičkové služby. A musí k tomu mít podmínky i vybavení na úrovni doby.“ Ředitel si i na základě nejčerstvějších poznatků o finanční náročnosti pořízení nové techniky umí představit problémy, s nimiž se může setkat autoopravář, který se chce postavit na vlastní nohy. Profit se v této příloze zabývá především startem v podnikání a získáním prostředků pro pořízení hmotného majetku, tj. vhodného objektu, vybavení dílny atp.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče