Kde jednoduché počty neplatí? V MHD

19. listopadu 2007, 00:00 - Jiří Němeček
19. listopadu 2007, 00:00

Zdražování městské dopravy může z Prahy udělat papiňák s porouchaným tlakovým ventilem.

Výchozí úvaha vypadá jednoduše – každá firma by se měla prodejem svých výrobků a služeb uživit. Ba co víc. Měla by i vydělat. Tak jednoduché to ale v praxi skutečně není.

Je jasné, že prodejem jízdenek by se Dopravní podnik hlavního města Prahy (a koneckonců ani jiných měst) neuživil. Magistrát proto na skutečné náklady přispívá sedmdesáti procenty. Jen necelou třetinu nákladů tedy pokrývá prodej jízdenek. A právě zde se skrývá háček – je to moc, nebo málo?

Pražský primátor Pavel Bém je přesvědčen, že by se cestující měl na nákladech svého cestování podílet větší měrou. Všichni přeci vědí, že pohonné hmoty podražují, roste cena elektřiny a jistě alespoň o něco musí vzrůst platy řidičů, dispečerů atd.

Jenže cena jízdenky ve městské hromadné dopravě vůbec nespočívá pouze v nákladech. Jde o společenskou dohodu, kde reálná cena jízdy hraje jednu z podružnějších rolí. Městská dotace dopravnímu podniku je totiž vlastně cenou za úplně jinou službu, než je obyčejné přemístění cestujících z bodu A do bodu B. Město platí například za to, že nebude přehlceno automobily, jako třeba v případě, že kvůli drahému jízdnému začne většina obyvatel jezdit do práce autem.

Zahlcenost Prahy je přitom citelná už dnes. Je tedy otázkou, jaká cena za vstup do metra nebo jízdu tramvají situaci dále nezhorší.

Velkou měrou přispívají na finanční hospodaření města cizinci. Jak dlouho zůstane Praha oblíbeným turistickým cílem, když se zahalí do smogové vlny a průjezd z centra k letišti bude výletem na půl dne?

Fyzikální zákon akce a reakce se dá aplikovat i na ekonomické chování masy. Při příliš drahém jízdném naroste počet černých pasažérů. A neodradí je ani zvýšená pokuta nebo větší počet kontrolorů.

Nenechme si proto namluvit, že na jízdném platíme příliš málo. A jestliže jedna z ekonomických pouček varuje, že rychlý růst cen může přehřát celou ekonomiku, můžeme to použít i v tomto případě. Nadměrné zdražování městské dopravy může z Prahy udělat papiňák s porouchaným tlakovým ventilem.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče