Kde jednoduché počty neplatí? V MHD

19. listopadu 2007, 00:00 - Jiří Němeček
19. listopadu 2007, 00:00

Zdražování městské dopravy může z Prahy udělat papiňák s porouchaným tlakovým ventilem.

Výchozí úvaha vypadá jednoduše – každá firma by se měla prodejem svých výrobků a služeb uživit. Ba co víc. Měla by i vydělat. Tak jednoduché to ale v praxi skutečně není.

Je jasné, že prodejem jízdenek by se Dopravní podnik hlavního města Prahy (a koneckonců ani jiných měst) neuživil. Magistrát proto na skutečné náklady přispívá sedmdesáti procenty. Jen necelou třetinu nákladů tedy pokrývá prodej jízdenek. A právě zde se skrývá háček – je to moc, nebo málo?

Pražský primátor Pavel Bém je přesvědčen, že by se cestující měl na nákladech svého cestování podílet větší měrou. Všichni přeci vědí, že pohonné hmoty podražují, roste cena elektřiny a jistě alespoň o něco musí vzrůst platy řidičů, dispečerů atd.

Jenže cena jízdenky ve městské hromadné dopravě vůbec nespočívá pouze v nákladech. Jde o společenskou dohodu, kde reálná cena jízdy hraje jednu z podružnějších rolí. Městská dotace dopravnímu podniku je totiž vlastně cenou za úplně jinou službu, než je obyčejné přemístění cestujících z bodu A do bodu B. Město platí například za to, že nebude přehlceno automobily, jako třeba v případě, že kvůli drahému jízdnému začne většina obyvatel jezdit do práce autem.

Zahlcenost Prahy je přitom citelná už dnes. Je tedy otázkou, jaká cena za vstup do metra nebo jízdu tramvají situaci dále nezhorší.

Velkou měrou přispívají na finanční hospodaření města cizinci. Jak dlouho zůstane Praha oblíbeným turistickým cílem, když se zahalí do smogové vlny a průjezd z centra k letišti bude výletem na půl dne?

Fyzikální zákon akce a reakce se dá aplikovat i na ekonomické chování masy. Při příliš drahém jízdném naroste počet černých pasažérů. A neodradí je ani zvýšená pokuta nebo větší počet kontrolorů.

Nenechme si proto namluvit, že na jízdném platíme příliš málo. A jestliže jedna z ekonomických pouček varuje, že rychlý růst cen může přehřát celou ekonomiku, můžeme to použít i v tomto případě. Nadměrné zdražování městské dopravy může z Prahy udělat papiňák s porouchaným tlakovým ventilem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Microsoftu se daří hlavně díky Office a cloudu. Zdvojnásobil zisk
Podíl používanosti Creators Updatu poprvé překonal Anniversary Update
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít