Kde jednoduché počty neplatí? V MHD

19. listopadu 2007, 00:00 - Jiří Němeček
19. listopadu 2007, 00:00

Zdražování městské dopravy může z Prahy udělat papiňák s porouchaným tlakovým ventilem.

Výchozí úvaha vypadá jednoduše – každá firma by se měla prodejem svých výrobků a služeb uživit. Ba co víc. Měla by i vydělat. Tak jednoduché to ale v praxi skutečně není.

Je jasné, že prodejem jízdenek by se Dopravní podnik hlavního města Prahy (a koneckonců ani jiných měst) neuživil. Magistrát proto na skutečné náklady přispívá sedmdesáti procenty. Jen necelou třetinu nákladů tedy pokrývá prodej jízdenek. A právě zde se skrývá háček – je to moc, nebo málo?

Pražský primátor Pavel Bém je přesvědčen, že by se cestující měl na nákladech svého cestování podílet větší měrou. Všichni přeci vědí, že pohonné hmoty podražují, roste cena elektřiny a jistě alespoň o něco musí vzrůst platy řidičů, dispečerů atd.

Jenže cena jízdenky ve městské hromadné dopravě vůbec nespočívá pouze v nákladech. Jde o společenskou dohodu, kde reálná cena jízdy hraje jednu z podružnějších rolí. Městská dotace dopravnímu podniku je totiž vlastně cenou za úplně jinou službu, než je obyčejné přemístění cestujících z bodu A do bodu B. Město platí například za to, že nebude přehlceno automobily, jako třeba v případě, že kvůli drahému jízdnému začne většina obyvatel jezdit do práce autem.

Zahlcenost Prahy je přitom citelná už dnes. Je tedy otázkou, jaká cena za vstup do metra nebo jízdu tramvají situaci dále nezhorší.

Velkou měrou přispívají na finanční hospodaření města cizinci. Jak dlouho zůstane Praha oblíbeným turistickým cílem, když se zahalí do smogové vlny a průjezd z centra k letišti bude výletem na půl dne?

Fyzikální zákon akce a reakce se dá aplikovat i na ekonomické chování masy. Při příliš drahém jízdném naroste počet černých pasažérů. A neodradí je ani zvýšená pokuta nebo větší počet kontrolorů.

Nenechme si proto namluvit, že na jízdném platíme příliš málo. A jestliže jedna z ekonomických pouček varuje, že rychlý růst cen může přehřát celou ekonomiku, můžeme to použít i v tomto případě. Nadměrné zdražování městské dopravy může z Prahy udělat papiňák s porouchaným tlakovým ventilem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
Nezdravé české zdravotnictví I: 4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít