Kde dobře nakoupit online

09. listopadu 2010, 17:34 - David Szendzielarz
09. listopadu 2010, 17:34

Zboží je v České republice v mnoha případech extrémně předražené

Pro některé lidi věčně dilema: koupit si vyhlédnuté zboží hned v obchodě, nebo si je objednat na internetu? Volba se značně zjednoduší, pokud nákup prostřednictvím internetu vyjde o více než polovinu levněji, což je v českém prostředí klíčové. Odolávají pouze ti, kdo vytoužené zboží chtějí dnes, nejlépe včera. Dodání do druhého dne, jež mnoho online nákupních portálů nabízí, se totiž pro ně může stát utrpením – o delší dodací lhůtě nemluvě. Pro průměrně náročného zákazníka je však možnost nákupu zboží online výhrou. Alespoň se to tak na první pohled jeví.

Raději do Paříže než do Pařížské

Zajímavou studii o nakupování online na celém světě zveřejnila společnost Nielsen, která oslovila 27 tisíc lidí z 55 zemí. Prostřednictvím internetových obchodů se nejvíce prodávají knihy, za nimi následují letenky, oblečení a obuv a čtvrté místo v žebříčku patří elektronice. V českém prostředí by se však pořadí v žebříčku lišilo. Kupříkladu elektroniku se ve zdejších kamenných obchodech téměř nevyplatí kupovat, portálů nabízejících toto zboží je dostatek. Oproti tomu online nakupování oblečení v Česku dosud nedosahuje zahraniční úrovně. Jen málo tuzemských nákupních webů nabízí širokou nabídku kvalitního zboží za příjemnou cenu, o luxusních designových značkách nemluvě. Na ty se většina obyvatel Česka může jen dívat ve výlohách v pražské Pařížské ulici. Ti movitější dávno zjistili, že stačí vyjet do Paříže či New Yorku a oblečení s cedulkou Gucci, Valentino či Dolce & Gabbana si mohou do svého šatníku pověsit bez zruinování účtu. Ne vždy má ale člověk čas a náladu zaletět si na nákupy za oceán. V takovém případě jistě rád věnuje několik minut surfování na internetu a vložení zboží do košíku. Pokud ví, kde hledat.
Rady, kde v Česku dobře nakoupit online, můžete hledat u přátel, v rubrikách časopisů věnovaných životnímu stylu či na diskusních fórech různých sociálních sítí. V tomto případě ovšem není od věci důkladné prověření informací, jelikož názory jednotlivců se mohou diametrálně lišit.

Český zákazník je náročný

Spíše než na značku hledí Češi na kvalitu a cenu výrobku. Alespoň to vyplývá z průzkumu módního nákupního portálu FashionDays.cz. Značka sice dle něj hraje i u Čechů a Slováků při výběru zboží stále velkou roli, nemají však potřebu nosit toto oblečení jenom proto, aby se jeho prostřednictvím takzvaně realizovali. A to je jinak běžný rys východoevropského trhu. I z dalších studií renomovaných společností vyplývá, že pro většinu českých nakupujících při výběru e-shopu nejdůležitější cena zboží. V průzkumu agentury Mediasearch, který provedla společně s Asociací pro elektronickou komerci, to uvádí 66 procent respondentů. Téměř třetina spotřebitelů však dává přednost kvalitním obchodům, se kterými mají dobrou zkušenost. Jinak řečeno: cena je jedna věc, a přístup k zákazníkovi věc druhá.
Na jednom se ale všichni tuzemští zákazníci shodnou. Zboží je v České republice v mnoha případech extrémně předražené a obchodníci na tom pochopitelně mnoho měnit nechtějí. V poslední době dokonce zaznívají názory, že Češi jsou na zdejší ceny prostě zvyklí. I proto musejí za poslední model iPhonu zaplatit u českého operátora o několik tisíc víc, než by je stál u německého či anglického.
Kvůli podobným výrokům Čechy nakupování online láká. S takovým tvrzením se totiž málokdo chce smířit. Vlastně ani neexistuje důvod, proč by měl. Jiná studie společnosti Gemius, zaměřená na státy V4, prokázala, že většina internetových uživatelů z těchto zemí o možnosti nakupování přes internet slyšela. 81 procent dotázaných z České republiky pak uvedlo, že na internetu již někdy nakupovali.

Outlet, nebo ===== internet? =====

Značky jako Calvin Klein, Ed Hardy či Diesel jsou na západ od nás dostupné všem vrstvám kupujících. V Německu, Rakousku či v Anglii jsou běžné obrovské outlety, které nabízejí návštěvníkům za přijatelné ceny módu zvučných jmen. Na druhou stranu i provoz takového outletu něco stojí – pronájem, personál, energie. Jednou z významných výhod online nakupování pak je, že koncový zákazník nemusí za tyto provozní náklady, které se do ceny zboží pochopitelně započítávají, platit.
Jednou z možností, jak nakupovat online, je nákupní klub. Koncept je založený na exkluzivním členství, které lze získat na pozvání člena nebo klubu samotného. Obecně jsou obchodní kluby poměrně novým fenoménem, vznikly v roce 2001 ve Francii ve firmě Vente-privee.com. Prvotním cílem společnosti bylo vyjít vstříc dodavatelům tím, že jim pomůže vyprázdnit sklady a poskytnout jim možnost nabízet zboží bez poškození image značky ve výprodeji. Poté, co zákazníci nalezli své oblíbené značky online s velkými slevami, rychle si na tento model nakupování zvykli.
Ze zprávy Czech Republic Retail Report Q4 2010, vycházející v Business Monitor International, je zřejmé, že maloobchodní prodej v České republice má vzrůst do roku 2014 téměř o patnáct procent. To je dobrá zpráva pro všechny. Zejména obchodníci by ale měli svým zákazníkům nabídnout lepší služby, a to jak v kamenných, tak virtuálních obchodech. Nakupovat kvalitní zboží za příjemnou cenu totiž lze. Zkušenosti ze zahraničí mohou posloužit jako důkaz.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče