Kde a jak komunikovat s veřejností?

01. září 2003, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
01. září 2003, 00:00

SROVNÁVACÍ STUDIE ČESKÝCH MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM S JEJICH NĚMECKOU A RAKOUSKOU KONKURENCÍ PŘED ČASEM UKÁZALA JEDNU ČESKOU SLABINU: MÉNĚ SE VĚNUJÍ VYTVÁŘENÍ POVĚDOMÍ O SVÉ FIRMĚ NA VEŘEJNOSTI A POSILOVÁNÍ ZNÁMOSTI SVÉ ZNAČKY.

MARKETING PRO MALOU PENĚŽENKU

SROVNÁVACÍ STUDIE ČESKÝCH MALÝCH A STŘEDNÍCH FIREM S JEJICH NĚMECKOU A RAKOUSKOU KONKURENCÍ PŘED ČASEM UKÁZALA JEDNU ČESKOU SLABINU: MÉNĚ SE VĚNUJÍ VYTVÁŘENÍ POVĚDOMÍ O SVÉ FIRMĚ NA VEŘEJNOSTI A POSILOVÁNÍ ZNÁMOSTI SVÉ ZNAČKY.

Pokud u reklamy argumentují české malé a střední firmy nedostatkem volných financí, pak stejný argument již tolik neobstojí při vytváření dobrého jména na veřejnosti a komunikaci s ní, tedy při práci s veřejností, neboli public relations.

SYSTÉM I PŘÍLEŽITOSTI

Jedna z definic uvádí, že práce s veřejností (public relations) je řídicí a marketingová technika, s jejíž pomocí se předávají informace o organizaci, její části, výrobcích a službách, s cílem vytvoření příznivého klimatu, získání sympatií a podpory veřejnosti i institucí, které mohou ovlivnit dosažení marketingových záměrů. Předávat tyto informace lze ale různými prostředky a při různých příležitostech. Je třeba konstatovat, že mnohé české malé a střední firmy neumějí příležitosti k prezentování se na veřejnosti rozpoznat nebo je využít - někdy z nedůvěry, jindy z pohodlnosti přemýšlet či mít o hodinu či dvě práce navíc. Jako příklad mohu uvést zkušenost ze své praxe - pro seriózní podnikatelský časopis jsem oslovil zhruba dvacet menších firem s žádostí o zaslání několika odpovědí do ankety. Bez připomínání a urgování odpověděla jen jedna. Jen jedna z dvaceti rychle pochopila, že uvedení jejího jména v anketě, v níž se vyjadřuje jako odborník, je pro ni propagace zdarma. Na druhé straně lze uvést příklad velké společnosti, která měla dobře propracovaný systém práce s novináři. Různé akce, které pořádala, jim umožňovaly lépe poznat problematiku oboru, všechny souvislosti, trendy, i organizaci a chod společnosti. Nevyžadovala, aby o ní psali jen v superlativech, ale v situacích, kdy psali i kriticky, neobjevovala se v tisku překroucená či nepravdivá fakta či jednostranně zaměřené články. I z uvedených dvou příkladů lze vyvodit zjednodušený závěr: Pro public relations v malých a středních firmách je důležité naučit se rozpoznávat a využívat příležitosti k prezentaci, ale také pěstovat vztah k těmto příležitostem u pracovníků firmy. Druhým doporučením pak je vytvořit si určitý systém - například seznam novinářů, jimž jsou zasílány zprávy či pro něž jsou pořádány různé akce. Do tohoto systému pak je dobré i zapracovat jednotlivé prostředky či akce, na něž se firma chce při své public relations především zaměřovat, každoročně je opakovat apod.

VOLBA PROSTŘEDKŮ

Jaké prostředky pro public relations využívat? V podstatě lze říct, že mnohé z těch, které slouží i k reklamě - tedy tisk, televizi, rozhlas, výstavy a veletrhy apod. Míra vhodnosti a využitelnosti ale bude různá. Dostat se s informací do televize (ne placenou zprávou v reklamním bloku, ale jako zajímavá informace, kterou redakce sama vybírá) asi bude v případě mnoha firem spíše výjimečnou záležitostí. Větší možnosti nabízí tisk. V public relations lze využít i některé formy direct marketingu, ale i zde lze počítat s tím, že větší možnosti nabízí spíše v reklamě než v public relations. Stále větší význam zřejmě budou mít i informace na firemní internetové stránce. Jejich nápaditost, přehlednost, množství a především častá aktualizace těchto stránek by již měla být ve většině případů samozřejmou součástí strategie public relations (samozřejmě záleží na konkrétní situaci a oboru - malý obchod s potravinami absenci webové stránky nebude nijak pociťovat). Zajímavější z tohoto pohledu mohou být veletrhy a výstavy. Právě na nich se firma setkává jak se svými zákazníky, tak z odbornou iširokou veřejností. Na veletržním stánku lze pořádat různé akce, které pomáhají dostávat do povědomí veřejnosti jméno i značku firmy.

MOŽNOSTI V TERÉNU

Mnohé příležitosti pro vytváření povědomí o firmě a jejího dobrého jména lze využít přímo „v terénu“, tedy v přímém kontaktu a komunikaci nejen se zákazníky či partnery, ale s co nejširší veřejností. Mohou to být například každoročně pořádané dny otevřených dveří, akce pro žáky základních či středních škol, které je možné seznámit s oborem a třeba jim tak ulehčit i rozhodování o jejich dalším studiu. Dobrou možností je pořádání či spoluúčast na odborných přednáškách, kurzech, školení. Spolupracovat lze přitom třeba s různými profesními organizacemi. Jejich akce lze také využívat k prezentaci své firmy. Akce pořádané pro veřejnost mohou být velmi důležité pro malé firmy, obchody či služby (například prodej potravin, opravy obuvi, hodinářství ad.) s působností v hodně malém regionu. I když o obchodu či službě lidé z okolí vědí, je i zde potřebné vytvářet dobré jméno. A tak lze třeba uspořádat „ochutnávkový den“, ale také „den otevřených dveří“, na němž lze třeba zákazníkům slíbit odpovědi na jejich dotazy a přání, odborné konzultace z oboru a podobně. To vše jsou záležitosti, které nemusí být nijak drahé, a přitom budou účinné.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít