Každodenní útěky za zdravím

10. srpna 2009, 11:47 - Jana Pike, <a href="http://www.lobby.cz">Lobby.cz</a>
10. srpna 2009, 11:47

Chcete se cítit fit? Pak začněte bojovat proti civilizačním chorobám a dodržujte zásady zdravého životního stylu. A třeba společně se svými zaměstnanci! Přestože se o zdraví stále více hovoří i píše, stále se nedaří přesvědčit většinu z nás, abychom žili zdravěji.

Autor: Martin Siebert

Jak říká hlavní hygienik České republiky Michael Vít, musíme dosáhnout toho, aby občané sami poznali, že se mají hýbat, co mají jíst nebo jak se vyhnout toxikomanii. Podle něj nebere řada lidí u nás, na rozdíl od vyspělých zemí, vážně doporučení, že dvě piva denně stačí a 10 cigaret denně je moc a mohou vyvolat rakovinu plic.

Pozor na jídlo

Mezi základní faktory, které můžeme jednoduše ovlivnit, patří určitě naše strava. Dle průzkumu firmy Synovate, provedeného ve 12 zemích světa, většina lidí jí cokoliv a kdykoliv a třetina osob je tak závislá na produkci fast foodů, že se jejich výrobků odmítá vzdát. Přitom právě nevhodné potraviny přináší do našeho těla mnoho odpadů. Firmy si toto uvědomují, a proto i přes počáteční občasnou nechuť zaměstnanců vytvářejí závodní jídelny, kde nabízejí vytvoření jídelníčku přímo na míru danému zaměstnanci, s přihlédnutím na jeho potřeby, na jeho zdravotní stav, s cílem naučit zaměstnance správně jíst a přivést ho na správnou cestu.

Závodní stravování zažívá novodobý boom, kdy se pomalu z myšlení lidí vytěsňují vzpomínky na „umění“ jídelen, kdy byla věda mnohdy pokrm pozřít a poté přežít. Mezi společnosti, které nabízejí podnikové jídelny, patří například Motorpal, kde mají zaměstnanci navíc možnost využívat nápojové automaty v areálu společnosti s výhodnou cenou nápojů, japonská firma Panasonic, Faurecia Automotive Czech Republic a další. Řada z nich spolupracuje s renomovanými společnostmi v oblasti stravovacích služeb, jako je Eurest nebo ARAMARK. Právě ARAMARK v loňském roce otevřela nová střediska mimo jiné v automobilce TPCA Kolín, společnosti Linet, u výrobce elektroniky Panasonic Plzeň (zde se vaří i japonská kuchyně), společnosti Telefónica O2 Czech Republic, a. s., Praha a v řadě dalších. Firma si zakládá na skutečnosti, že jídelní lístky sestavujeme vždy podle nejnovějších poznatků zdravé výživy, kdy v každém jídelníčku musí být alespoň jedno zdravé jídlo denně. V budoucnu by se navíc ráda orientovala i na biojídla a IQ koncept – čerstvé ovocné poháry, pudinky, jogurty a dipy.

Věčný boj s kuřáky

Nošením dříví do lesa by byla informace o tom, že zaměstnávání kuřáka je spojeno s vyššími náklady, které jsou způsobeny především důsledky kouření: dle výzkumu je u nich vyšší nemocnost a častější absence ze zaměstnání, a tím pádem ekonomická ztráta pro firmu. Zakázat tento nešvar úplně nelze – kouření na pracovišti upravuje zákoník práce v § 106 odstavec 4 písm. e), kdy zaměstnanci nesmějí kouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci. Zaměstnavatel se však může „chránit“ tím, že vydá například ve vnitrofiremním opatření nebo v pracovním řádu obecný zákaz kouření na všech pracovištích. A na dotaz všetečného kuřáka, zda je firma povinna zřídit prostor pro jeho zálibu, odpověď zní ne, tato povinnost neexistuje. A jak firmy bojují s tímto nešvarem?

Dle zkušeností kampaně Move to Europe, což je Evropská síť na podporu zdraví na pracovišti, která se zaměřila na kampaň za zdravý životní styl zaměstnanců, může mít striktní zákaz kouření v celém závodě za následek tajné kouření i na místech, kde je riziko ohně a výbuchu, je tedy v nekuřácké kampani nutné postupovat uvážlivě a po krocích. Osvědčilo se například využití psychologického momentu a prostor pro kuřáky umístit doprostřed pracovní haly do kiosku z průhledného materiálu, kde je kouřící a jeho nepřítomnost sledována celým osazenstvem.

Společný boj

Zdravá firma potřebuje zdravé zaměstnance – tj. pracovníky, kteří jsou nekuřáci, mají normální tělesnou váhu a krevní tlak, sportují a zachovávají klid. Pro výsledky společnosti zejména v dnešní turbulentní době tito jedinci představují pravý poklad v podobě nízkých zdravotních nákladů, minimem pracovních absencí, dobré produktivity. Zaměstnavatelé zejména ve vyspělých západních zemích si uvědomují souvislosti mezi fyzickou a psychickou kondicí a pracovním výkonem. Vznikají podniková fitness centra, kardiocentra či poradenské služby, která zajišťují optimalizaci pohybového a výživového režimu u zaměstnanců firmy. Například v elitních podnicích v Japonsku se využívají tělovýchovně-rekreační aktivity k navozování dobré pracovní pohody, automobilka Toyota (i mnoho další podniků) testuje zájemce o administrativně správní funkce mimo jiné i vytrvalostním během. V USA byla dokonce již v roce 1975 vytvořena Association for Fitness in Business, která sdružuje tisíce firem, které podporují fitness a zdraví v podnikovém sektoru.

Zdraví se ovšem věnují i české společnosti, některé dokonce vytvořily komplexní programy zaměřené na zdraví. Například program Zdravá firma firmy T-Mobile Czech Republic se od roku 2008 soustředí na propagaci zdravého životního stylu a správných pracovních návyků mezi zaměstnanci. Skládá se celkem ze tří dílčích segmentů – Zdravotní prevence zaměřené na zdravé pracovní prostředí, Životní styl podporující získání správných návyků, co se týče zdravého stravování, a Zkuste to bezpečně, spočívající v nejrůznějších bezpečnostních školeních zaměřených zejména na zaměstnance T- Mobilu v terénu. Zaměstnanci T- Mobilu tak již měli příležitost si například nechat změřit hladinu glukózy, cholesterolu či triglyceridu v krvi, podstoupit měření tlaku či absolvovat bezplatné odborné přednášky zaměřené na zdravý životní styl. Nabídku využilo celkem 44 % zaměstnanců; 6 % z nich využilo program dentální hygieny, 10 % absolvovalo masáže, 13 % podstoupilo očkování a 8 % uvítalo možnost účasti na škole smyku. Projekt Zdravá firma ve společnosti Sokolská uhelná zase umožnil zaměstnancům (pojištěncům VZP) čerpat ročně 900 korun například na nákup vitaminů, masáže, rehabilitace či nákup sportovních helem.

Přežijí ti nejlepší… a zdraví

Protože dnešní krize znamená menší množství zakázek pro stále stejný počet firem, přežijí jen ti nepřipravenější a zdraví – a to nejen po finanční stránce, ale i fyzické. Aby zaměstnanec mohl za společnost o zakázku bojovat, musí patřit k nejlepším, to znamená dokonale proškolený a zdravý člověk. A nemusíte zoufat, pokud vám v současné době chybějí finance na benefitní programy pro vaše podřízené. Vězte, pokud chcete dosáhnout dobrých pracovních úspěchů u podřízených, může vám pomoci i vztek. A bez velkých investic! Podle vědeckých zjištění je totiž důležité dostat z těla emoce. Například v Japonsku existují odpočívárny, které mají figuríny v podobě šéfa, do kterého se může mlátit. Zaměstnanci vybijí špatnou energii a v práci jsou poté v pohodě. Vyzkoušejte!

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče