Každému na dosah

03. září 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK, JAN NĚMEC
03. září 2007, 00:00

SATELITNÍ NAVIGACE Prodej satelitních navigací láme rekordy: Za první pololetí se oproti loňsku prodalo více než dvojnásobné množství těchto přístrojů. Prodeje rostou především díky poklesu cen. Přenosnou navigaci lze pořídit již za pět tisíc korun. item posledních motoristických sezon se zcela nepochybně stávají satelitní navigační systémy.

SATELITNÍ NAVIGACE

Prodej satelitních navigací láme rekordy: Za první pololetí se oproti loňsku prodalo více než dvojnásobné množství těchto přístrojů. Prodeje rostou především díky poklesu cen. Přenosnou navigaci lze pořídit již za pět tisíc korun. item posledních motoristických sezon se zcela nepochybně stávají satelitní navigační systémy. Na trhu jsou k dostání ve dvou podobách - pevné a mobilní. Poptávka roste hlavně po mobilních navigacích, a to díky jejich klesající ceně a víceúčelovému použití. Mobilní navigace může totiž posloužit nejen v autě, ale třeba i při pěším výletě či jízdě na kole. Tradiční využití mají navigace také v letecké a lodní dopravě.

Přestože je automobilová navigace pořád nadstandardním vybavením vozu, není již dnes rozhodně hračkou pouze pro nejbohatší klientelu. Systém GPS v podobě mobilní navigace je v současnosti dostupný za cenu nižší než deset tisíc korun. Špatné odbočení na křižovatce nebo zdlouhavé hledání v mapách se tak stává minulostí. Navigace je schopna vybrat nejrychlejší nebo nejkratší cestu, zadáním objížďky lze okamžitě reagovat na aktuální situaci. Navíc ovládání navigací je stále jednodušší.

ROZHODUJE KVALITA MAPY Základem drtivé většiny satelitních navigačních zařízení je mapa, která bývá velice podrobná. Úroveň ulic větších měst je dnes standardem, popisná čísla v těchto ulicích již také nejsou nic neobvyklého. Mapy lze aktualizovat z internetu nebo přes mobilní síť. A právě snadná dostupnost aktualizací je nutností zejména kvůli výstavbě nových silnic a změnám u jednosměrných ulic. Mapy obvykle obsahují řadu zájmových bodů, čítajících vedle čerpacích stanic a autoservisů také kina, muzea, restaurace, služebny policie a podobně. U těchto míst zpravidla nechybějí podrobnější údaje, jako je telefonický kontakt či otevírací doba. Řada navigačních systémů umožňuje vytváření vlastních bodů podle potřeby.

Možnost vytvářet vlastní body se uplatní například ve spojitosti se stacionárními radary. Až příště pojedete zase okolo, navigace vás na měření rychlosti upozorní. Další funkcí, která se hojně využívá v souvislosti s novým silničním zákonem, je o něco přesnější měření rychlosti jízdy než tachometrem vozidla. Výhodou je zejména možnost hlasového upozornění při překročení nastavené rychlosti. U aut, která nemají tempomat, to může ušetřit řidiči nutnost neustále tachometr sledovat. Do paměti navigace lze většinou také uložit oblíbená místa. Pokud se pak chce vydat daným směrem, stačí si jen v navigaci zvolit tento bod jako cílový a výpočet trasy je otázkou několika vteřin.

ZA DOPLŇKY SE MUSÍ PLATIT

Dražší navigátory pak nabízejí i některé další pokročilé funkce. Jde například o přehrávač hudby a prohlížeč fotografií, které se ukládají na paměťovou kartu, u nejdražších systémů na integrovaný pevný disk. Takové navigace si poradí i s přehráváním videa a nezřídka disponují bezdrátovou technologií Bluetooth, která umožňuje propojení s mobilním telefonem. Nahradí tak i handsfree sadu a dostanou nové možnosti aktualizace dopravních informací přes mobilní síť. Pokud výrobek disponuje příslušným výstupem, lze jej propojit i s autorádiem a tím vyřešit problém s nedostačující reprodukcí zvuku.

Naprostou samozřejmostí dnešních navigačních systémů je hlasová navigace, a to i v českém jazyce. Jedinou nevýhodou češtiny je fakt, že některé systémy nabízejí pouze jeden hlas, který může být třeba řidiči nepříjemný. Není ale žádný problém hlasovou navigaci vypnout a řídit se jen pokyny na obrazovce. Své opodstatnění má ale hlasová navigace zejména v městském provozu, kde může být sledování obrazovky přístroje velmi nebezpečné.

Velice oblíbenou funkcí, která se teprve až nyní začíná dostávat trochu na světlo, je úprava trasy podle aktuální dopravní situace. K tomu lze využít v zásadě dvě technologie - stahování informací ze serveru dodavatele zařízení pomocí mobilního telefonu nebo využití služby Radio Data System-Traffic Message Channel (RDS-TMC). Problém je však v tom, že služba RDS-TMC zatím není v Česku příliš podporována. Kvalita zpráv vysílaných přes TMC je navíc značně proměnlivá a informace pokrývají pouze velká města, dálnice a některé silnice první třídy.

NAVIGACE UŽ Z VÝROBY

Stále častěji nabízejí možnost zakoupit si navigační systém přímo výrobci automobilů. Obvykle jsou dvojího druhu - základní, který zobrazuje pouze informace o průjezdu křižovatkami na displeji u tachometru a naviguje pomocí hlasu, a „plný“, který obsahuje barevný displej s mapou a taktéž naviguje řidiče hlasem. Právě systémy s barevným displejem jsou dražší. Jejich cena se může pohybovat až okolo 100 tisíc korun (v závislosti na výrobci). Navigační systém je totiž v tomto případě často kombinován s rádiem či vestavěnou televizí, které využívají možností velkého displeje.

Dnes již standardní součástí je také přijímač RDS-TMC. Hlavní výhodou těchto systémů je komfort ovládání, na které automobilky dbají především. Jsou také velice dobře zakomponovány do palubní desky automobilu. Na druhou stranu jsou tyto navigace velmi drahé a stávají se vyhledávanou kořistí zlodějů.

V podstatě totožná s tím, co nabízejí vestavěné přístroje, jsou autorádia s navigací. Rozdíl je pouze v tom, že průjezd křižovatkou se zobrazuje na displeji rádia. Stejně jako u vestavěných navigací pak existují také autorádia s velkými výsuvnými displeji, která dokonce nabízejí naprosto totéž, co některé vestavěné navigace. Tato navigace není v autě na první pohled patrná, autorádia dnes nabízejí v drtivé většině odnímatelný čelní panel. Cena podobných zařízení také není zrovna zanedbatelná, i když dnes trvale klesá. Podstatně levnější jsou specializovaná navigační zařízení. Ta dražší přitom také umožňují příjem RDS-TMC a nabízejí navíc například handsfree či vestavěný MP3 přehrávač. Tato navigační zařízení mají většinou kompaktní barevný displej, který je velice dobře čitelný i na slunci.

KAPESNÍ POČÍTAČ TOHO DOKÁŽE VÍC Další možností, jak se nechat v automobilu navigovat, je kapesní počítač (takzvané PDA). Na trhu se lze setkat s mnoha zařízeními již se zabudovaným GPS přijímačem, který zařídí komunikaci s družicí. V případě, že přijímačem dané zařízení nedisponuje, lze jej dokoupit. Vyjde v průměru na 2500 korun.

Zvolit lze i takzvaný komunikátor, který spojuje výhody PDA a mobilního telefonu. Výhodou je bezesporu velmi pestrá nabídka funkcí a univerzálnost zařízení. Získáváte tak kapesní přístroj, který vám pomůže organizovat čas, dovede vás do zadaného cíle či přehraje hudbu a zobrazí fotky. Nevýhodou je omezená výdrž baterií - především v případě, že přístroj potřebujete i k organizaci času. Nejrůznější univerzální držáky do automobilu navíc nejsou příliš povedené a je nutné dlouho vybírat. U většiny PDA se navíc neobejdete bez dotykového ovládacího pera, což je při jízdě automobilem více než nepraktické.

Poslední možností, jak získat navigaci do auta, jsou mobilní telefony s barevným displejem. K těm je nutné si dokoupit externí GPS přijímač. V případě takzvaných chytrých telefonů (s operačním systémem) lze dokoupit pouze navigační software.

Pokud uvažujete nad výběrem navigačního systému, měli byste si nejprve přesně říci, jak často jej budete využívat a jaký komfort od něj očekáváte. I mezi automobilovými navigacemi jsou rozdíly. Jejich poznání vám ušetří peníze, ale i budoucí starosti s reklamací v případě nevhodné koupě. Základní pravidlo výběru navigace zní, že ne vždy je třeba se soustředit jen na přístroje, které kromě navigování správné trasy nic jiného neumějí. Nabídka různých forem navigací na českém trhu je poměrně široká. V prvé řadě je třeba ujasnit si, kolik peněz chcete investovat, a co od své navigace budete očekávat.

VÝHODY A NEVÝHODY SYSTÉMU GPS

Nejdůležitější předností systému GPS je bezesporu nulová cena za používání. Je tedy potřeba koupit pouze pasivní GPS přijímač. Ten přitom umí polohu určovat nezávisle na počasí nebo noční a denní době. Nevýhody systému plynou z nutnosti přímé viditelnosti alespoň čtyř družic. Té logicky nelze dosáhnout například v budovách, tunelech nebo pod vodou. Dalším limitem GPS je zmiňovaný vojenský původ a určení systému. Uživatelé kvůli němu nemají žádné záruky, že bude GPS kdykoliv k dispozici.

JAK TO VLASTNĚ FUNGUJE

Satelitní navigace funguje na jednoduchém principu. Přijímač dostává signál z několika geostacionárních družic. Vzdálenost od nich lze vypočítat na základě přijímaného signálu, který obsahuje časovou informaci o tom, kdy byl z družice vyslán. Čím více družic přijímač „vidí“, tím přesnější je určení jeho polohy. K základnímu určení polohy stačí mít k dispozici údaje ze tří družic. Pro přesnější určení polohy, včetně nadmořské výšky, jsou potřebné čtyři družice. V současné době se v navigačních systémech používá výlučně síť amerických družic GPS.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče