Každá firma potřebuje osobnost

16. června 2011, 07:38 - Renata Lichtenegerová
16. června 2011, 07:38

Firmy jsou svým způsobem živé bytosti. Mají své vlastnosti a kulturu, komunikují se světem. Povaha každé firmy ovlivňuje jak její klienty, tak zaměstnance.

Foto: Profimedia.cz

Jedna je „cool“, mladá, veselá a nekonvenční, jiná je konzervativní a tradicionalistická. Řeč je o firmách. I ony mají svou osobnost, nebo by ji alespoň měly mít. „Vidět firmu personifikovaně jako osobnost pomáhá vytvářet její konzistentní obraz zahrnující komunikaci a vystupování všech zaměstnanců směrem do firmy i navenek,“ píší Jitka Vysekalová a Jiří Mikeš v knize Image a firemní identita, kterou vydalo nakladatelství Grada.

Od zakladatele k celku

Kdysi dávno tvořili osobnost firem jejich zakladatelé, v tuzemsku například Tomáš Baťa. Ve 20. letech minulého století dostala hlavní slovo značka. Její důležitost rostla s postupující industrializací, která zrušila přímý kontakt mezi výrobcem a kupujícím. Značka představovala jistotu kvalitního výrobku. Po druhé světové válce začala nabývat na významu vizuální podoba produktu. Od poloviny 50. let pak firmy používají stylově výrazné kampaně, které mají vybudovat v mysli spotřebitelů žádané představy o firmě a značce. Tyto kampaně ale často nepřinášely očekávaný účinek. Především proto, že obraz, který firmy o sobě vytvářely, neodpovídal jejich jednání. Mnohdy totiž nebyli do tvorby image zapojeni zaměstnanci, což mělo za následek nedůvěru. „Z toho zcela zřetelně vyplynulo, že obrazy, slova a činy musí být ve shodě a že zaměstnanci jsou pro image nepostradatelní,“ píší autoři publikace.

V 70. letech prý vzniklo strategické pochopení osobnosti firmy. Došlo ke splynutí designu, chování a komunikace do jednotného konceptu. Osobnost firmy by se tak měla výrazně a jednoznačně prezentovat ve všech formách jak navenek, tak dovnitř. To se však podle autorů dodnes podařilo jen hrstce společností. Uvedená období nejsou přitom striktně časově ohraničena. I v současné době existují firmy, které jsou výrazně ovlivňovány osobností zakladatele (Swarovski), u jiných hraje ústřední roli zase design (Braun).

Známé je důvěryhodnější

Osobnost firmy se podobně jako u člověka vyznačuje specifickými znaky, které ji odlišují od jiných. Jedinečnými a nezaměnitelnými vlastnostmi se firma prezentuje při všech kontaktech s různými cílovými skupinami. Společnosti, které tuto jedinečnost postrádají, mají s komunikací problémy. Naopak jasná charakteristika firmy má vliv na její důvěryhodnost, protože to, co známe, co si umíme představit, je nám bližší. Takovou společnost spíše považujeme za spolehlivou. Jako příklad značky, která má své jasné charakteristické rysy, uvádějí autoři publikace Mercedes, který je spojován se sílou a luxusem. Stejně tak lidem naskakuje výraz „bezpečnost“ v souvislosti se značkou Volvo či spolehlivost v případě Miele.

Vztah k práci, nebo k firmě?

Pro pozitivní image firmy je podle autorů důležité, aby se s ní její zaměstnanci identifikovali. Odborníci ale upozorňují na to, že je rozdíl mezi identifikací s prací, s profesí a s podnikem. První případ znamená, že člověk přijal práci jako nedílnou součást života. Druhý, že dotyčný považuje svou profesi za součást své osobní charakteristiky. K identifikaci s firmou dochází až tehdy, kdy se zaměstnanec ztotožňuje s ní jako s celkem i s jejími cíli. Nejproduktivnější je kombinace všech těchto případů. „Když se identifikace s prací u zaměstnance propojí s identifikací s profesí a firmou, vede to k tomu, že jeho výkon je dlouhodobě vysoký, že pracuje hospodárně, je odpovědný, tvořivý, aktivní a vstřícný ke svým spolupracovníkům,“ píší Vysekalová s Mikešem.

Pakliže firma funguje čistě na byrokraticko-organizačním principu, identifikace zaměstnance s ní probíhá spíše pasivně, na základě loajality, přizpůsobivosti či poslušnosti. Na osobnosti firmy a její kultuře je založena aktivní identifikace. Společnost se snaží ovládnout emocionální a afektivní stránku zaměstnanců tak, aby oni sami s entuziasmem naplňovali její cíle.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít