Káva je mou celoživotní láskou

12. května 2003, 00:00 - Pavel Šnajdr
12. května 2003, 00:00

Název firmy: ARKA, s. r. o. Forma podnikání: společnost s ručením omezeným Datum vzniku: 1995, od roku 1997 se zabývá výrobou a prodejem kávy Předmět podnikání: výroba a prodej kávy a italských kávovarů Klíčová osobnost: Roberto Trevisan Cíl: pokračovat v cestě jako doposud - propagovat a prodávat kvalitní kávuDnes čtyřicetiletý Ital Roberto Trevisan přijel služebně do České republiky již na počátku devadesátých let.

říká italský podnikatel v České republice Roberto Trevisan

Název firmy: ARKA, s. r. o.

Forma podnikání: společnost s ručením omezeným

Datum vzniku: 1995, od roku 1997 se zabývá výrobou a prodejem kávy

Předmět podnikání: výroba a prodej kávy a italských kávovarů Klíčová osobnost: Roberto Trevisan

Cíl: pokračovat v cestě jako doposud - propagovat a prodávat kvalitní kávu

Dnes čtyřicetiletý Ital Roberto Trevisan přijel služebně do České republiky již na počátku devadesátých let. Až do roku 1994 tady pracoval pro italskou kosmetickou firmu, kde měl na starosti logistiku. Během svého několikaletého pobytu u nás se naučil poměrně dobře česky, zalíbilo se mu zde, seznámil se s českým podnikatelským prostředím a začal uvažovat o založení vlastní firmy. V lednu 1995 si se dvěma italskými společníky založil firmu pod názvem ARKA, s. r. o. Ta se v té době zabývala obchodní činností. Se společníky se po dvou letech rozešel, koupil jejich podíly a v roce 1997 zahájil výrobu a propagaci kávy. Tu nyní nabízí pod názvem Caffé Slavie.

Problém č. 1: Odlišný přístup k obchodu

Zásadní rozpor mezi Trevisanem a jeho společníky spočíval v naprosto rozdílném pohledu na podnikání. „Zatímco já jsem bydlel převážně v Praze a porozuměl jsem mnohem více než oni českému prostředí a mentalitě, oni zůstali v Itálii a přistupovali k obchodu zcela odlišně. Přitom ale zpočátku určovali obchodní politiku právě oni. Výsledky nebyly nic moc. Často docházelo i k tomu, že se v jednání s českými partnery nedodržely předem dohodnuté podmínky,“ popisuje italský podnikatel hlavní důvody rozchodu se společníky. Navrhl proto, aby se firma rozdělila. Společníci zpočátku nesouhlasili, nakonec však své podíly ve firmě Trevisanovi prodali.

Problém č. 2: Hledání předmětu podnikání

Když Roberto Trevisan odkoupil podíly svých společníků, nechtělo se mu už pokračovat ve dřívějším předmětu podnikání - prodeji a nákupu různého zboží. Ocitl se v naprosté nejistotě, protože v tom okamžiku netušil, jakým směrem se bude jeho firma ubírat. Dal si tři měsíce na rozhodování. Pokud by se během té doby podnikatelská činnost nerozběhla podle jeho představ, firmu by zrušil. Díky svým českým spolupracovníkům a kamarádům ovšem dospěl z dnešního pohledu k optimální variantě - obchodu s kávou. „Jednou přišel můj známý fotograf Jadran Šetlík a poradil mi, abych se podnikatelsky věnoval svému celoživotnímu koníčku - pražení a vaření kávy. V té době jsem měl tři zaměstnance, kterým jsem věřil a kteří byli ochotni se se mnou pustit touto zcela novou cestou. Až po několika letech se ukázalo, že to byla správná volba,“ vypráví Roberto.

Inspirace z mládí

V Itálii se Trevisan od mládí ve svém volném čase zabýval pražením kvalitní kávy a jejími recepturami i pitím. Absolvoval nesčetné množství odborných kurzů. Měl svého dlouholetého učitele Armanda, který vloni ve více než osmdesáti osmi letech zemřel a na něhož dodnes Roberto s vděčností vzpomíná. „Byl pro mě takovým druhým tátou. Lásku ke kávě, která se stala mým celoživotním koníčkem, jsem získal od něj. Měl malou pražírnu, ve které jsme dělali kvalitní kafe“, říká podnikatel, jenž je už dvacet let členem společnosti Přátelé kávy v italském Terstu. Dodal, že všechen svůj volný čas, dovolenou a většinu finančních prostředků během svého života věnoval právě na různé kurzy a školení týkající se tohoto nápoje.

Problém č. 3: Nelehké začátky a hledání klientely

Vzhledem k tomu, že trh s praženou mletou či nemletou kávou je v České republice prakticky nasycen, rozhodl se Trevisan, že nebude konkurovat velkým firmám a ani se nebude snažit dodávat své zboží do velkých obchodních řetězců. Od samotného začátku vsadil na specializaci, úzkou klientelu, vlastní recepturu a především kvalitu. „Naše káva je kvalitnější, než je běžně prodávána a tomu také odpovídá cena, která je vyšší, protože je vyráběna z kvalitnějších surovin, používáme jiný proces pražení i balení, než je běžné u levných káv,“ poznamenal podnikatel. Pomohl mu opět i jeho známý Jadran Šetlík, který se shodou okolností narodil v Terstu a umí výborně italsky, takže mezi nimi nebyla žádná jazyková bariéra. Trevisanovu kávu nabízeli společně na různých společenských akcích. Postupně se italskému podnikateli dařilo získávat zákazníky, kteří se podobných událostí účastnili. Většinou se jedná o příslušníky vyšší střední třídy - podnikatele, ředitele firem, umělce atd. Celé tři roky trvalo, než začalo být podnikání firmy ARKA ziskové. „Musel jsem zároveň provozovat ještě obchodní činnost zabývající se jinými komoditami. V současnosti nabízíme naši kávu při premiérách v Národním divadle, na Febio Festu, v různých autosalonech či některých kavárnách,“ říká italský dodavatel kávy, jehož firma měla v loňském roce obrat 3,5 milionu korun.

Problém č. 4: Kultura pití kávy v Česku

Roberto Trevisan vnímá svou obchodní činnost spojenou s prodejem, pražením a pitím kávy nejenom jako pouhý byznys, ale především jako své poslání. Snaží se v tomto směru šířit osvětu a přinést tradiční kulturu s tím spojenou a známou právě z Itálie i do České republiky. Zajímavé bylo i hledání vhodného jména pro jím nabízenou kávu. Ital chtěl, aby tam byl zvýrazněn hlavně český prvek, a tak vznikl název Caffé Slavie.

Mistr kávy 2003

V letošním roce se koná v naší republice poprvé akce, která k osvětě spojené s přípravou kávy v nemalé míře přispívá. Trevisan jako prezident celého projektu z pověření neziskové organizace Speciality Coffee Association Of Europe a ve spolupráci s představiteli České barmanské asociace vyhlásil soutěž Mistr kávy 2003, první český šampionát v její přípravě a kvalifikaci na páté mistrovství světa barmanů kávy. Ten se po Monte Carlu, Miami Beach, Oslu a Bostonu uskuteční v únoru 2004 v Itálii poprvé s českou účastí. „Od chvíle, kdy milovníci kávy prvně okusili espreso, vyrobené na speciálních strojích, je světová gastronomie bohatší o novou profesi: barman kávy, kávový barman. S espresem přišla na náš stůl káva upravená na sto způsobů, které nápaditý tvůrce dodá osobitou vůni a chuť, někdy i originální podobu,“ říká italský podnikatel k pořádané akci.

Profit tipy

* Podnikatel musí především rozumět sám sobě a mít jasně stanovený cíl a vyjasněn smysl svého podnikání. Ideální je mít za předmět podnikatelské činnosti celoživotní koníček.

* Naprostou nezbytností je také vzájemné porozumění a důvěra šéfa se zaměstnanci a nadřízených s podřízenými vůbec. Zejména u malých firem to může být přímo úměrné jejich úspěšnosti.

* Pokud je trh nasycen určitou komoditou, nic není ztraceno. Je ale nutná úzká specializace a zaměření se na určitou klientelu.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče