Article, show

Kašpar by nám to neodpustil

15. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
15. října 2007, 00:00

Chtít snížit emise a zároveň zvýšit dopravu zní jako protimluv.

Letecký průmysl přivádí na svět nejvyspělejší technologie, ze kterých následně žije celé strojírenství a dal-

ší hospodářská odvětví. Česká republika má v tomto prestižním oboru dlouholetou tradici a byla by velká škoda o ni přijít. Domácí letecký sektor však byl v ohrožení po rozpadu východních trhů a zpac-

kaných privatizacích ve vlastních řadách. Naštěstí se nyní zdá, že se blýská na lepší časy a aviatika vzlétá z popela jako bájný Fénix.

Mě však nyní zaujal jiný aspekt, a to chystaná ambiciózní nová strategie rozvoje leteckého průmyslu v Evropské unii a z ní vycházející domácí koncepce „až do roku 2025“. Nezávislé studie totiž dokládají, že letadla patří k nejhorším znečišťovatelům ovzduší, co se týče skleníkových plynů a mají lví podíl na globálních změnách klimatu. Létat se nepřestane, ať se snaží železniční či autobusová doprava zkracovat cestovní dobu a zvyšovat komfort jízdy a konkurovat tak letadlům alespoň na kratších vzdálenostech. Například z Prahy do Vídně může být nyní výhodnější cestovat vlakem než letadlem, připočteme-li čas strávený na letištích a dopravu ze vzdálených terminálů do centra. Na delších trasách však letadla budou nadále vítězit.

Z tohoto úhlu pohledu je jistě chvályhodné, že producenti se bijí v prsa a hlásají radikální snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého a rovněž hlučnosti a nehod. Je to však možné, jestliže jedním dechem před-

vídají trojnásobné zvýšení počtu letů? Domnívám se, že jde o těžko splnitelné sliby, jak to ostatně u takto časově velkorysých vizí bývá.

Unie plánuje letecký průmysl obdarovat štědrými dotacemi, doufejme tedy, že tyto peníze půjdou na „ekologizaci“ dopravy a nikoli na záchranu krachujících společností, které smetla hrozba terorizmu a strach lidí z létání.

Evropská unie po nich také žádá ne méně, než zabránit jakémukoli únosu letadla. Ať se již aviatický průmysl vydá tím či oním směrem, perspektivu má zajištěnu. A buďme rádi, protože náš průkopník Jan Kašpar, který letectví obětoval celý život, by nám to dozajista neodpustil.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít