Kašpar by nám to neodpustil

15. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
15. října 2007, 00:00

Chtít snížit emise a zároveň zvýšit dopravu zní jako protimluv.

Letecký průmysl přivádí na svět nejvyspělejší technologie, ze kterých následně žije celé strojírenství a dal-

ší hospodářská odvětví. Česká republika má v tomto prestižním oboru dlouholetou tradici a byla by velká škoda o ni přijít. Domácí letecký sektor však byl v ohrožení po rozpadu východních trhů a zpac-

kaných privatizacích ve vlastních řadách. Naštěstí se nyní zdá, že se blýská na lepší časy a aviatika vzlétá z popela jako bájný Fénix.

Mě však nyní zaujal jiný aspekt, a to chystaná ambiciózní nová strategie rozvoje leteckého průmyslu v Evropské unii a z ní vycházející domácí koncepce „až do roku 2025“. Nezávislé studie totiž dokládají, že letadla patří k nejhorším znečišťovatelům ovzduší, co se týče skleníkových plynů a mají lví podíl na globálních změnách klimatu. Létat se nepřestane, ať se snaží železniční či autobusová doprava zkracovat cestovní dobu a zvyšovat komfort jízdy a konkurovat tak letadlům alespoň na kratších vzdálenostech. Například z Prahy do Vídně může být nyní výhodnější cestovat vlakem než letadlem, připočteme-li čas strávený na letištích a dopravu ze vzdálených terminálů do centra. Na delších trasách však letadla budou nadále vítězit.

Z tohoto úhlu pohledu je jistě chvályhodné, že producenti se bijí v prsa a hlásají radikální snížení spotřeby paliva a emisí oxidu uhličitého a rovněž hlučnosti a nehod. Je to však možné, jestliže jedním dechem před-

vídají trojnásobné zvýšení počtu letů? Domnívám se, že jde o těžko splnitelné sliby, jak to ostatně u takto časově velkorysých vizí bývá.

Unie plánuje letecký průmysl obdarovat štědrými dotacemi, doufejme tedy, že tyto peníze půjdou na „ekologizaci“ dopravy a nikoli na záchranu krachujících společností, které smetla hrozba terorizmu a strach lidí z létání.

Evropská unie po nich také žádá ne méně, než zabránit jakémukoli únosu letadla. Ať se již aviatický průmysl vydá tím či oním směrem, perspektivu má zajištěnu. A buďme rádi, protože náš průkopník Jan Kašpar, který letectví obětoval celý život, by nám to dozajista neodpustil.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít