Karlovarské vlaky zůstávají v režii ČD

05. prosince 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
05. prosince 2005, 00:00

REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE Vítězem tendru na provozovatele železnice mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi se stala firma Viamont. I nadále však všechny vlaky na této trati zřejmě zůstanou v režii Českých drah.

REGIONÁLNÍ ŽELEZNICE Vítězem tendru na provozovatele železnice mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi se stala firma Viamont. I nadále však všechny vlaky na této trati zřejmě zůstanou v režii Českých drah.

Výběrové řízení na provozovatele železniční trati do Mariánských Lázní vypsal letos Karlovarský kraj. Před několika týdny vybral vítěznou firmu. Zřejmě zbytečně. Zákon o drahách totiž říká, že přístup na železnici v segmentu osobní dopravy mohou mít pouze ty firmy, které o kapacitu dráhy požádají nejpozději rok před zahájením provozu. Kraj se však brání: „Postupovali jsme přesně podle zákona o krajích, dochází tady k jisté rozdílnosti v právních normách,“ tvrdí náměstek karlovarského hejtmana Jan Zborník.

Stát reprezentovaný v tomto případě Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) přitom neměl podle náměstka pro dopravní cestu Miroslava Konečného jinou možnost než přidělit trať Českým drahám (ČD). „V požadovaném termínu nikdo jiný o cestu nepožádal, musíme respektovat zákon,“ vysvětluje Konečný.

JEDINĚ BEZ DOTACE

SŽDC sice může dopravní kapacitu vydat i dalšímu zájemci, pouze ale v případě, že bude mít nějakou volnou k dispozici. Druhý dopravce by zřejmě již neměl nárok na krajskou dotaci v rámci zajišťování základní dopravní obslužnosti. Působil by totiž jen jako doplněk k hlavnímu dopravci. „Další možností je to, že by České dráhy svou žádost o dopravní kapacitu stáhly,“ dodává Konečný. „Nemáme žádný důvod naši žádost měnit,“ říká rezolutně mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Podle Konečného zatím SŽDC udělila kapacitu ČD do 25. února příštího roku. „Do té doby mohou pokračovat jednání mezi krajem a jednotlivými dopravci a může dojít k dohodě,“ uklidňuje náměstek pro dopravní cestu. Viamont zatím neobdržel definitivní stanovisko SŽDC, pokud jde o přidělení dopravní cesty. Teprve následně se tedy rozhodne o dalších krocích. Podle určitých náznaků by dráhy nemusely dostat dotaci od kraje. Objevila se i možnost tendr jednoduše zrušit a vypsat nový.

POMOHLA BY DOHODA

Celý problém by ale mohla vyřešit i dohoda mezi všemi zúčastněnými stranami. Kraj chce dokonce ČD tlačit k dohodě hrozbou vypsání dalších výběrových řízení na jiné tratě v regionu. „Otázka zní, zda ČD budou tvrdošíjně trvat na provozování tratě mezi Karlovými Vary a Mariánskými Lázněmi, nebo ne,“ prohlašuje hejtman Josef Pavel. Připouští, že celý spor může skončit také až u Ústavního soudu, který by rozhodl rozpor mezi oběma výše zmíněnými zákony. Jiné řešení asi neexistuje. „Momentálně není jasné, jak situaci vyřešíme. Nejhorší varianta počítá s tím, že Viamont trať převezme až od ledna 2007,“ doplňuje náměstek Zborník.

Kraj si přitom od nástupu konkurence do železniční dopravy sliboval úsporu finančních prostředků. Kdyby dráhu mezi oběma lázeňskými městy provozoval Viamont již od poloviny letošního prosince, mohl by v příštím roce ušetřit kolem šesti milionů korun. I ČD však tvrdí, že jsou schopny provoz zajistit levněji než dosud. K tomu jim mají mimo jiné pomoci nové, úspornější motorové jednotky s názvem Regionova.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče