Kapitola second handů se pomalu uzavírá

20. října 2003, 00:00 - VLADIMÍR PIKORA, Volksbank
20. října 2003, 00:00

Maloobchodní tržby v srpnu vzrostly tempem jen 5,8 %, zatímco ještě v červenci vzrostly o 7,2 %. Výsledky byly zklamáním, protože ekonomové v průměru očekávali růst ve výši 7,2 %. Po sezonním očištění dosáhl růst 7,6 %. Na růstu maloobchodních tržeb se výrazně projevily loňské ničivé povodně, které dočasně snížily tržby prodejců.

Loňské povodně snížily srovnávací základnu a letošní srpnový výsledek tak mohl vzrůst až k 6 %. Kdyby povodně loni nebyly, byl by letošní růst tržeb pravděpodobně jen někde kolem 3 až 4 %. I přes výhody nižší srovnávací základny nedokázaly tržby udržet krok s červnem a červencem a již třetí měsíc v řadě zpomalují své tempo růstu. Očekáváme, že po zbytek roku budou tržby ještě solidní, protože tempo růstu reálných mezd bude ještě rychlé. Kromě toho mnozí využijí výhodných spotřebních úvěrů. Letošní Vánoce by proto mohly být pro prodejce velice dobré. Změna v trendu by ale podle nás měla nastat počátkem roku 2004, kdy tempo růstu reálných mezd výrazně zpomalí. Jednak proto, že inflace začne relativně rychle růst, a jednak proto, že zaměstnavatelé budou v příštím roce na mzdách více šetřit než letos. Rok 2004 tak bude zejména kvůli vyšším daním u některých položek a pomalejšímu růstu reálných mezd představovat výrazné zpomalení růstu spotřeby domácností. Za celý rok 2004 by tak tržby v celé ekonomice měly vzrůst o přibližně 3,1 %. Motorem ekonomiky by se tak postupně měly stát spíš investice než spotřeba. Vraťme se ale k letošnímu srpnu. Nejvíce rostly tržby v motoristickém segmentu ekonomiky (+11,4 %). Přitom jen tržby za prodej pohonných hmot vzrostly podle odhadů statistického úřadu o 12,3 %. Statistika ukázala, že spotřeba se vyvíjela podobně jako v předchozích měsících. Tržby za potraviny, které tvoří podstatnou část výdajů domácností, vzrostly o 4,0 % a rostly tak rychleji než zbytek tržeb očištěný o motoristický segment (3,3 %). Stejně jako v minulých měsících i v srpnu dávali spotřebitelé přednost nákupu ve velkých obchodních řetězcích, kde lze vše koupit pod jednou střechou. Podle nedávných průzkumů obliba těchto prodejen u některých zákazníků dosáhla takové úrovně, že nakupování považují za zábavu a tráví zde podstatnou část svého volného času. Z jednotlivých odvětví se pak nejlépe vedlo prodeji textilu a obuvi, kde jsme jako zákazníci utratili o 10,4 % více než před rokem. Díky často výhodným cenám rostl zájem i o zásilkové služby, kde tržby vzrostly o 11,0 %. Naopak k propadu o 10,3 % došlo u prodeje použitého zboží. Pokud by tento trend pokračoval dále, dá se počítat s tím, že kapitola second handů u nás se pomalu uzavře.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít