Kapitola second handů se pomalu uzavírá

20. října 2003, 00:00 - VLADIMÍR PIKORA, Volksbank
20. října 2003, 00:00

Maloobchodní tržby v srpnu vzrostly tempem jen 5,8 %, zatímco ještě v červenci vzrostly o 7,2 %. Výsledky byly zklamáním, protože ekonomové v průměru očekávali růst ve výši 7,2 %. Po sezonním očištění dosáhl růst 7,6 %. Na růstu maloobchodních tržeb se výrazně projevily loňské ničivé povodně, které dočasně snížily tržby prodejců.

Loňské povodně snížily srovnávací základnu a letošní srpnový výsledek tak mohl vzrůst až k 6 %. Kdyby povodně loni nebyly, byl by letošní růst tržeb pravděpodobně jen někde kolem 3 až 4 %. I přes výhody nižší srovnávací základny nedokázaly tržby udržet krok s červnem a červencem a již třetí měsíc v řadě zpomalují své tempo růstu. Očekáváme, že po zbytek roku budou tržby ještě solidní, protože tempo růstu reálných mezd bude ještě rychlé. Kromě toho mnozí využijí výhodných spotřebních úvěrů. Letošní Vánoce by proto mohly být pro prodejce velice dobré. Změna v trendu by ale podle nás měla nastat počátkem roku 2004, kdy tempo růstu reálných mezd výrazně zpomalí. Jednak proto, že inflace začne relativně rychle růst, a jednak proto, že zaměstnavatelé budou v příštím roce na mzdách více šetřit než letos. Rok 2004 tak bude zejména kvůli vyšším daním u některých položek a pomalejšímu růstu reálných mezd představovat výrazné zpomalení růstu spotřeby domácností. Za celý rok 2004 by tak tržby v celé ekonomice měly vzrůst o přibližně 3,1 %. Motorem ekonomiky by se tak postupně měly stát spíš investice než spotřeba. Vraťme se ale k letošnímu srpnu. Nejvíce rostly tržby v motoristickém segmentu ekonomiky (+11,4 %). Přitom jen tržby za prodej pohonných hmot vzrostly podle odhadů statistického úřadu o 12,3 %. Statistika ukázala, že spotřeba se vyvíjela podobně jako v předchozích měsících. Tržby za potraviny, které tvoří podstatnou část výdajů domácností, vzrostly o 4,0 % a rostly tak rychleji než zbytek tržeb očištěný o motoristický segment (3,3 %). Stejně jako v minulých měsících i v srpnu dávali spotřebitelé přednost nákupu ve velkých obchodních řetězcích, kde lze vše koupit pod jednou střechou. Podle nedávných průzkumů obliba těchto prodejen u některých zákazníků dosáhla takové úrovně, že nakupování považují za zábavu a tráví zde podstatnou část svého volného času. Z jednotlivých odvětví se pak nejlépe vedlo prodeji textilu a obuvi, kde jsme jako zákazníci utratili o 10,4 % více než před rokem. Díky často výhodným cenám rostl zájem i o zásilkové služby, kde tržby vzrostly o 11,0 %. Naopak k propadu o 10,3 % došlo u prodeje použitého zboží. Pokud by tento trend pokračoval dále, dá se počítat s tím, že kapitola second handů u nás se pomalu uzavře.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče