Kancelář je také nástroj pro lepší výkon

16. února 2004, 00:00 - ZDENĚK KUBÍN
16. února 2004, 00:00

SVŮJ BYT SI SNAD KAŽDÝ SNAŽÍ VYBAVIT TAK, ABY SE V NĚM CÍTIL PŘÍJEMNĚ. U KANCELÁŘÍ TOMU TAK MNOHDY NEBÝVÁ. PŘITOM V NÍ PRACOVNÍCI TRÁVÍ PODSTATNOU ČÁST AKTIVNÍHO ŽIVOTA.

Je dobré přihlížet nejen k estetickému vjemu, ale nezbytné je dodržovat některé zdravotní a hygienické zásady Položíte-li někomu otázku, zda je pro vykopání příkopu efektivnější kopáč s lopatou a krumpáčem, nebo mechanizace menší rypadlo, bude se na vás asi dívat jako na blázna. Přece mechanizace, s níž se pracovník tolik nenadře jako s krumpáčem. A je to i rychlejší, udělá se více práce! Položíteli obdobnou otázku, ale krumpáč a lopatu zaměníte za běžnou, jakoukoliv kancelář a malou mechanizaci za moderní, správně osvětlenou kancelář s praktickým nábytkem a kancelářskou technikou, pak se nad touto otázkou zase tak nepozastaví. Srovnání kanceláře s lopatou a krumpáčem není zase tak od věci, jak by se mohlo někomu zdát. Je totiž prokázáno, že i kancelář její vybavení, osvětlení, uspořádání nábytku atd. - má značný vliv na výkon lidí, kteří v ní pracují. KRITÉRIA „VÝKONNÉ“ KANCELÁŘE Je nesporné, že příjemné prostředí a dodržování zdravotních a hygienických zásad přispívá svým dílem k výkonnosti zaměstnanců. Platí to jak o samotné kanceláři, tak případně o dalších firemních prostorách, jako jsou jednací místnosti, vzorkovna, showroomy, recepce. Dodržování estetických i zdravotních kritérií pomáhá udělat z těchto místností prostory, v nichž se dobře pracuje či jedná. Lze je rozdělit do několika skupin. V první řadě je to nábytek. Vhodný nábytek je ergonomický a musí umožňovat maximální skladebnost, propojitelnost a flexibilitu. Druhou skupinu požadavků představuje umístění speciálních zařízení počítačů, kopírky, faxu, ale patří sem také podložka myši, klávesnice, monitor počítače, telefon. Některá zařízení je vhodné umístit na dosah sedícího pracovníka, jiná naopak dále, třeba na chodbu (příkladem může být kopírka). Třetí skupina kritérií je z oblasti estetiky a designu. Především je to celkové estetické řešení kanceláře. Není to tedy jen design nábytku, ale i další použité materiály, podlahové krytiny, barva stěn. Zapomínat by se nemělo ani na výtvarnou výzdobu stěny přece nemusí zdobit jen nástěnky s pracovními harmonogramy, plány a tabulkami či grafy o plnění plánu. Důležitou skupinu kritérií, která je často opomíjena, představují zdravotní, bezpečnostní a hygienické zásady: světlo, teplo a ticho. Je třeba si uvědomit, že existují normy, které určují, jaké osvětlení má na pracovištích být, zda je lepší „teplejší“, nebo studenější světlo atd. Právě to jsou faktory, které ovlivňují výkonnost pracovníků zda jsou dříve unaveni, zda je nerozbolí hlava z nadměrného hluku nebo i ze špatného světla, zda je kvůli nevhodným židlím bolí záda. SOUČÁST FIREMNÍ KULTURY**

Ke všem uvedeným kritériím může firma přihlížet a snažit seje dodržovat. Přesto efekt nemusí být zrovna nejlepší. Kancelář dotvářejí lidé, kteří v ní pracují. A pak je namístě otázka, do jaké míry jim dát volnou ruku při „výzdobě“. Povolit uzdu jejich vkusu a představivosti, nebo vydat striktní zákazy? Vhodné není asi ani jedno. V praxi jsem poznal podnikatelku, která pracovníkům zakázala cokoliv vyvěsit na stěně (včetně nástěnného kalendáře). Dům v centru města totiž nebyl levný a nenechá si ho přece kdekým ničit zatloukáním hřebíků do zdi. Na druhé straně jsem poznal jednu firmu z Hlinská. Majitel určil zásady, jaký styl by měl být dodržován, a zaměstnancům nechal poměrnou volnost v rozhodování, zda a jaký obraz si v rámci vymezených pravidel ve své kanceláři vyvěsí. Nutno podotknout, že pro návštěvníka z venku působily tyto kanceláře příjemným dojmem a spoluvytvářely i dobrý dojem o kultuře dané firmy. Firemní kultura a kancelář (a další firemní místnosti včetně chodeb) k sobě neodmyslitelně patří. Jinak se jedná o obchodu ve firmě, jejíž jednací místnost nebo kanceláře působí příjemným dojmem, než tam, kde na návštěvníka vše padá, kde se cítí stísněný apod. Ne vždy za takový dojem může firma, někdy ho mají na svědomí zaměstnanci. Vedení by tedy mělo dbát také na to, aby dobrý vzhled kanceláří a dalších firemních prostor a příjemné prostředí v nich bylo záležitostí všech pracovníků.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a…
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Galerie na středu: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít