Kamiony přestupují na vlak

09. dubna 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
09. dubna 2009, 00:00

Vozit zboží po železnici je levnější než po silnici. Avšak kamionová doprava je rychlejší a také dokáže pružněji reagovatna potřeby firem. Co tedy vybrat? Kombinaci obojího.

Autor: Martin Siebert

Silniční dopravci přestávají vnímat železnici jako konkurenci. Naopak své návěsy, tankové kontejnery či nástavby začali přepravovat expresními nákladními vlaky. Prozatím tento typ kombinované dopravy nabízí v České republice jediná firma – společnost Bohemiakombi. Ta v loňském roce převedla zhruba 18 tisíc jízd kamionů ze silnice na železnici. Podle jednatele společnosti Vladimíra Fišera je však zájem o kombinovanou dopravu stále výrazně menší než v západní Evropě. „Orgány státní správy až trestuhodně zaspaly dobu, která byla ideální pro zahájení a podporu těchto přeprav,“ říká. Podle Fišera převažují mezi zákazníky kombinované přepravy návěsů po železnici zahraniční firmy.

Proklatě drahé návěsy

Pro silniční dopravce představuje využití železnice zajímavou alternativu, která jim umožňuje snižovat jejich vlastní náklady. Hlavním problémem malého zájmu o přepravu návěsů po železnici je podle Fišera to, že silniční tuzemští dopravci zatím jen výjimečně investovali do speciálních návěsů a nástaveb. „V minulých letech byli zvyklí jezdit jen po silnici. K tomu jim stačilo koupit lehký návěs a tahač. Klasické návěsy ale lze přepravit po kolejích pouze v systému Ro-La, který u nás skončil v roce 2004,“ uvádí jednatel společnosti Bohemiakombi.

Jiná situace je podle Fišera v západní Evropě, kde v minulosti systém podpor dopravce motivoval investovat do nových návěsů umožňujících přepravu i po železnici. „Hospodářská krize se nepříjemně projevila především v tom směru, že silniční dopravci přestávají být finančně dostatečně silní na to, aby mohli investovat do nových návěsů,“ říká.

Podle Fišera je přeprava po železnici levnější než po silnici. „Vždy ale platí, že je to něco za něco,“ dodává. Kombinovaná doprava je náročnější na organizaci práce. „Především je nutné zkoordinovat nakládky zboží se silničním návozem do výchozího vlakového terminálu a rovněž následného rozvozu z cílového terminálu až ke konečnému zákazníkovi. V konečném výsledku se však tato doprava silničním dopravcům vyplácí,“ tvrdí Fišer.

První česká vlaštovka

Jedním z prvních českých dopravců, který se stal pravidelným uživatelem linek kombinované dopravy mířících z Lovosic do námořních přístavů v západní Evropě, je společnost Omega Servis Holding ze Želátovic. Podle jejího ředitele Antonína Prachaře má kombinovaná doprava svůj smysl jako legitimní dopravní systém a nemůže být považována za pouhou konkurenci silniční dopravy, ale za jejího partnera.

Společnost investovala do potřebných tankerů, které se mohou vozit vlakem. Jak dnes ředitel Prachař přiznává, první zkušenosti se železniční přepravou nebyly zrovna pozitivní. „Po více než dvou letech aktivní účasti již můžeme vyzvednout jednoznačné přínosy, které oceňují i naši zákazníci, paradoxně více zákazníci ze západní Evropy než tuzemští partneři. Mezi důležitými aspekty je možnost dodávky zboží na dlouhé vzdálenosti při relativně stabilním cenovém prostředí,“ říká Prachař.

Chybí účinná státní podpora

Stejně jako Vladimír Fišer, i Antonín Prachař si stěžuje na postoj státu k podpoře tohoto druhu dopravy. „Všichni představitelé státu stále ve svých vyjádřeních podporují ekologii a převod zatížení dopravy ze silnice na alternativní systémy, ale pouze ve vlastních představách nebo politických proklamacích před volbami. Skutek žádný,“ míní Prachař. Podle jeho slov například neexistuje možnost čerpání finančních prostředků z unijních programů pro silniční dopravce v systému kombinované dopravy.

Kombinovaná přeprava návěsů a nástaveb po železnici, na rozdíl od klasické přepravy kontejnerů po železnici, nezaznamenala na přelomu loňského a letošního roku velký odliv zákazníků. Předpovídat vyhlídky na letošní rok je podle Fišera zatím brzy. Nicméně od ledna 2009 se zvýšily sazby německého mýtného pro kamiony řádově o 30 až 40 procent, proto lze očekávat, že bude zájem silničních dopravců o kontinentální linky kombinované dopravy ještě o něco vyšší než v loňském roce.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít