Kam zmizely kamiony

10. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
10. května 2004, 00:00

Už jsme v Unii, na hraničních přechodech se to pozná hned. Zmizely nekonečné kolony kamionů. Spolu s tím přišly o práci stovky celníků. O některé se stát postaral a vymyslel pro ně nová, neméně užitečná pracovní místa. Jiní si budou muset hledat práci. Není jim co závidět.

Pro lidi zvyklé na pracovní tempo, jaké vládlo na hraničních přechodech, bude opravdu těžké najít soukromého zaměstnavatele. Kolony na hranicích byly na kilometry viditelným příkladem, co dokáže byrokratický aparát. Před oknem celnice se táhly nekonečné fronty a směny se přitom snažily odvést co nejméně práce, aby toho nechaly co nejvíc těm, kdo přijdou po nich. Pokusy zablokovat přechody nepomáhaly - osazenstvu celnic to vyhovovalo, protože nemuselo dělat už vůbec nic. Také poslední hodiny před vstupem do Unie se prý na některých přechodech nedělalo - proč také, když nikdo není placen od toho, co udělá. Fronty zmizely, protože už jsme v Unii. Starosti ale autodopravcům nekončí, neboť jiné začínají. Dřív bylo těžké se uživit, když bylo třeba splácet leasing za auto, které věčně jenom stálo na hranici. To se změnilo. Ještě před pár dny vždy část českých kamionů stála na hranicích a autodopravci se nuceně přizpůsobili poptávce tím, že za kamiony stojící na přechodu nakoupili další auta. Jenže dnes už žádná takto nevyužitá auta nebudou. Všechna, tj. i ta, která by právě trčela na celnici, se vrhla na stále stejný český trh a budou bojovat o jeho přízeň. Podle zákona o nabídce a poptávce se s tím musejí autodopravci nějak vypořádat - buď budou muset jezdit levněji (což už prý není možné), nebo ti, kterým se to přestane vyplácet, zkrachují. Těm ostatním nezbývá než doufat, že naše obchodní výměna díky většímu propojení s Evropskou unií už brzy vzroste natolik, že bude potřeba větší přepravní kapacita než dosud. Jestli do té doby přežijí, toť otázka. A kdo za to může? Nebýt našich líných celníků, nikdy by nevznikla poptávka po tolika autech, jejichž údělem bylo marnit dlouhé hodiny na hranicích. Jenže celníci za to nemohou sami - oni dělali jen to, co se po nich chtělo - seděli a nedělali vcelku nic. Problém vznikl výš. Naštěstí jej vyřešila Unie.

(autor je politolog)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít