Kam zmizely kamiony

10. května 2004, 00:00 - JAN ŠMÍD
10. května 2004, 00:00

Už jsme v Unii, na hraničních přechodech se to pozná hned. Zmizely nekonečné kolony kamionů. Spolu s tím přišly o práci stovky celníků. O některé se stát postaral a vymyslel pro ně nová, neméně užitečná pracovní místa. Jiní si budou muset hledat práci. Není jim co závidět.

Pro lidi zvyklé na pracovní tempo, jaké vládlo na hraničních přechodech, bude opravdu těžké najít soukromého zaměstnavatele. Kolony na hranicích byly na kilometry viditelným příkladem, co dokáže byrokratický aparát. Před oknem celnice se táhly nekonečné fronty a směny se přitom snažily odvést co nejméně práce, aby toho nechaly co nejvíc těm, kdo přijdou po nich. Pokusy zablokovat přechody nepomáhaly - osazenstvu celnic to vyhovovalo, protože nemuselo dělat už vůbec nic. Také poslední hodiny před vstupem do Unie se prý na některých přechodech nedělalo - proč také, když nikdo není placen od toho, co udělá. Fronty zmizely, protože už jsme v Unii. Starosti ale autodopravcům nekončí, neboť jiné začínají. Dřív bylo těžké se uživit, když bylo třeba splácet leasing za auto, které věčně jenom stálo na hranici. To se změnilo. Ještě před pár dny vždy část českých kamionů stála na hranicích a autodopravci se nuceně přizpůsobili poptávce tím, že za kamiony stojící na přechodu nakoupili další auta. Jenže dnes už žádná takto nevyužitá auta nebudou. Všechna, tj. i ta, která by právě trčela na celnici, se vrhla na stále stejný český trh a budou bojovat o jeho přízeň. Podle zákona o nabídce a poptávce se s tím musejí autodopravci nějak vypořádat - buď budou muset jezdit levněji (což už prý není možné), nebo ti, kterým se to přestane vyplácet, zkrachují. Těm ostatním nezbývá než doufat, že naše obchodní výměna díky většímu propojení s Evropskou unií už brzy vzroste natolik, že bude potřeba větší přepravní kapacita než dosud. Jestli do té doby přežijí, toť otázka. A kdo za to může? Nebýt našich líných celníků, nikdy by nevznikla poptávka po tolika autech, jejichž údělem bylo marnit dlouhé hodiny na hranicích. Jenže celníci za to nemohou sami - oni dělali jen to, co se po nich chtělo - seděli a nedělali vcelku nic. Problém vznikl výš. Naštěstí jej vyřešila Unie.

(autor je politolog)

Mohlo by vás zajímat

Finance
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Historie televizorů Sony: od přistání na měsíci po deset let pokusů s OLEDem
Windows 10 již obsahuje český a slovenský hlas. Může vám předčítat text
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít