Kam spěje automobilový průmysl?

15. března 2010, 10:30 - <a target="_blank" href="http://www.investujeme.cz">Investujeme.cz</a>
15. března 2010, 10:30

Odbyt amerických automobilů klesá. Klesá i význam tradičních automobilek. Do popředí produkce se dostává Volkswagen. Proč? A jak zamávalo šrotovné automobilovým průmyslem? Očekávání rozhodně nesplnilo.

Autor: Martin Siebert

Pokles odbytu amerických automobilů

Dlouhodobě klesá prodej amerických vozů. Toho si nelze nevšimnout. Již od 2004 americký odbyt stagnuje. General Motors, Ford a Chrysler zažívají již od roku 2004 v nejlepším případě stagnaci prodeje do roku 2007. V roce 2008 přišel prudký pád u všech tří. V roce 2009 zaznamenaly opět jedny z největších poklesů.

Příčiny jsou dvě: První je cena ropy. Ta způsobila první pád v roce 2008. Vozy těchto automobilek jsou nehospodárné a na automobilkách se negativně promítla změna struktury preferencí spotřebitelů. Zákazníci v USA utekli americkým firmám hlavně k japonským výrobcům.

Druhá příčina je globální recese, která započala v započala v průběhu roku 2008. Globální hospodářská recese způsobila gigantický pokles v roce 2009. Velká, luxusně vybavená a nehospodárná auta jsou hodně cyklické zboží. Ještě je třeba si uvědomit jednu věc . Tržby amerických výrobců by klesaly již dříve, nebýt slabého dolaru, který pravděpodobně v nemalé míře podpořil export amerických aut. Ford a Chrysler těžily z exportu do Evropy a General Motors hlavně z rozvíjejících se trhů v Latinské Americe a Číně.

Výroba je větší než prodej Firmy v posledních letech výrazně více vozů vyrobily než prodaly. Proto automobilový průmysl zasáhla globální recese více než většinu ostatních průmyslových oborů. Pokles významu tradičních výrobců

Tržní podíl nejvýznamnějších výrobců klesá. Na rozvíjejících se tr zích se dokáží prosadit i lokální výrobci automobilů. A tyto trhy mají větší dynamiku růstu než vyspělé trhy. Lokální výrobci mají šanci se prosadit díky své nízké ceně.

Evropská kvalita

Evropa se soustředí na kvalitu. Evropské koncerny investovaly mnoho prostředků ve snaze dosáhnout větších výkonů, nižší spotřeby, lepších jízdních vlastností a větší bezpečnosti. Svědčí o tom fakt, jak se všechny evropské koncerny v těchto vlastnostech zlepšily. Prakticky ve všech z těchto vlastností jsou na špičce.

Japonská ekologie

Japonsko sází na ekologii. Japonsko dosáhlo ohromných pokroků v alternativních zdrojích paliva pro své vozy. Pokud v dohledné době vznikne technologie kompletně nahrazující ropnou bázi v sériové výrobě, pak to bude pravděpodobně v Japonsku.

Význam Volkswagen Dá se očekávat, že Volkswagen se brzy stane největším automobilovým podnikem světa. Hovoří pro to několik faktorů . Rostoucí objem prodaných vozů je jedním z nich. Navíc je zde předpoklad, že bude růst dále. Jako jeden z mála ustává globální recesi s v zisku. Jen mírný pokles prodaných vozů v roce 2009 svědčí o vysoké konkurenceschopnosti jeho vozů . Pokles příjmů činil sice 15 mld. EUR, ale k poměru jeho tržeb se jedná o menší pokles, než jaký byl zaznamenám u jeho největších konkurentů. Volkswagen má pestrou paletu automobilových značek a pokryty všechny segmenty. Těží ze spolupráce různých automobilek, a pokud může, používá stejné díly v rámci koncernu, čímž výrazně šetří náklady. i když nebýt šrotového měl by problémy také. Šrotovné**

Tržby v roce 2009 v USA a v Evropě byly významně poznamenány politickým experimentem, který se v angličtině nazývá scrappage programme neboli česky „šrotovné“. Jedná se o státní dotaci na koupi automobilu v zájmu udržení politiky zaměstnanosti a ekologie, která byla realizována pod ohromným tlakem lobby ze strany automobilových výrobců, kteří si byli velmi dobře vědomi toho, že je čeká rekordní propad tržeb v roce 2009.

V zemích s nejsocialističtějšími vládami dosáhli ohromných úspěchů. Barrack Obama s jedním z jeho levicových rozhodnutí ve funkci prezidenta USA zavedl podporu 4 500 USD na nákup vozidla, které nemusí splňovat žádné emisní limity, která byla ušitá na míru pro Detroit. Barrack Obama možná vyslyšel hlasy černošských voličů, kteří tvoří významnou část dělníků v detroitských automobilových továrnách. Právě tato skupina je nejvíce ohrožena ztrátou zaměstnání v automobilovém průmyslu v USA.

Více na Investujeme.cz.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče