Kam kráčíš, turisto?

06. února 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
06. února 2006, 00:00

TUZEMSKO VS. ZAHRANIČÍ Čeští turisté stále utrácejí více peněz v zahraničí než v Česku. Rozdíl se ale v poslední době snižuje. Mohlo by to znamenat, že Češi konečně objevují svou zemi jako atraktivní místo pro trávení dovolené a volného času.

TUZEMSKO VS. ZAHRANIČÍ Čeští turisté stále utrácejí více peněz v zahraničí než v Česku. Rozdíl se ale v poslední době snižuje. Mohlo by to znamenat, že Češi konečně objevují svou zemi jako atraktivní místo pro trávení dovolené a volného času. Za první až třetí čtvrtletí loňského roku uskutečnili tuzemští cestovatelé téměř devět milionů pětidenních a delších dovolenkových cest. Z toho více než polovinu v rámci České republiky, kde utratili 16,4 miliardy korun. Na stejně dlouhých zahraničních cestách utratili o 28 miliard více. Celkové útraty výletníků v Česku (zahrnující také jednodenní výlety a kratší služební cesty) představují částku 66,6 miliardy korun. To je o 13,4 procenta více než za srovnatelné období v roce 2004. V zahraničí utratili Češi 67,9 miliardy korun (nárůst o 9,6 procenta). Domácími turisty nejvyhledávanějším regionem byl Jihočeský kraj, následovaný středočeským. Nejoblíbenější zahraniční destinací bylo tradičně Chorvatsko, dále pak Slovensko, Řecko, Itálie a Rakousko. LIDÉ CHTĚJÍ POZNÁVAT SVĚT Vinu za to, že Češi utrácejí více peněz v zahraničí, nese mimo jiné hluboko zakořeněná představa, že dovolená v cizí zemi je mnohem zajímavější a lukrativnější. Lidé využívají výhodných nabídek cestovních agentur, díky kterým se dostanou i do exotičtějších končin za přijatelnou cenu. „Cestovní kanceláře tlačí na cenu. Na trhu je k dostání zájezd do Tunisu nebo Egypta za čtyři tisíce korun. Už jsme tady zaregistrovali i týden v Maroku, který vyjde levněji, než týden v Špindlerově mlýně. Ale není to jen o ceně. Zahraniční zájezdy jsou stále lákavé, protože lidi chtějí objevovat svět,“ říká Michal Tůma, zaměstnanec společnosti Invia, internetové cestovní agentury. NĚMCI SI NÁS OBLÍBILI Příjezdový cestovní ruch České republiky je na vzestupu. V prvním až třetím čtvrtletí roku loňského roku přicestovalo do České republiky celkem 4,99 zahraničních turistů, kteří využili služeb českých hotelů, penzionů a ostatních hromadných ubytovacích zařízení. Je to nárůst o 4,9 procenta oproti srovnatelnému období v roce 2004. Nejvíce turistů k nám tradičně zavítalo z Německa. S počtem 1,242 milionu Němci představují bezmála čtvrtinu všech zahraničních turistů. Druhou nejvýznamnější zemí příjezdového cestovního ruchu je Velká Británie. V roce 2005 navštívilo naši zemi 500 tisíc britských turistů (meziroční nárůst o 5,6 procenta). Itálie obsadila s počtem 332 tisíc turistů třetí místo a došlo zde k nárůstu o pět procent. Cizinci nejvíce navštěvovali Prahu. Největší nárůst počtu turistů, kteří k nám loňském roce zavítali, se projevil u Nizozemců, kterých přicestovalo 257 tisíc, což představuje desetiprocentní nárůst. Největší pokles v počtu zahraničních turistů přijíždějících do Česka byl zaznamenán ze strany Poláků a Izraelců. PŘIJEDE VÍCE JAPONCŮ

Podle odhadů agentury CzechTourism loni Česko navštívilo 6,4 milionu zahraničních turistů, což představuje šestiprocentní nárůst oproti roku 2004. V roce 2006 jich má dále přibývat. Do České republiky by jich mělo zavítat 6,6 až 6,7 milionu.

„I nadále bude naše země navštěvována především Němci, Brity a Italy. Předpokládáme však nárůst počtu turistů z některých asijských zemí, především z Japonska, dále pak z Číny nebo Jižní Koreje,“ řekl ředitel CzechTourismu Rostislav Vondruška. „Chceme docílit toho, aby k nám jezdilo více turistů, aby zůstávali déle a pokud možno opakovaně se do naší země vraceli,“ dodává Vondruška. V letošním roce bude agentura CzechTourism prezentovat Českou republiku na 34 veletrzích cestovního ruchu po celém světě.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče