Kaizen, Jidoka a Heijunka

01. srpna 2005, 00:00 - ERICH HANDL
01. srpna 2005, 00:00

TOYOTA Jak se za dva roky změní kolínská automobilka TPCA? Je to dostatečně dlouhá doba pro nějaký vývoj? Odpověď lze najít v závodě Toyoty japonské Takaoce nedaleko města Nagoja. Takaoka byla před dvěma lety vzorem pro výrobní systém kolínské továrny. Školili se tu dokonce mladí Češi, kteří dnes zastávají v Kolíně funkce předáků.

Každou minutu sjíždí v Takaoce z výrobních pásů jedno nové auto.

TOYOTA Jak se za dva roky změní kolínská automobilka TPCA? Je to dostatečně dlouhá doba pro nějaký vývoj? Odpověď lze najít v závodě Toyoty japonské Takaoce nedaleko města Nagoja.

Takaoka byla před dvěma lety vzorem pro výrobní systém kolínské továrny. Školili se tu dokonce mladí Češi, kteří dnes zastávají v Kolíně funkce předáků. TPCA je tedy dnes, nedlouho po zahájení výroby, obrazem Takaoky roku 2003. Japonský závod je ale už zase dále. Co se změnilo?

„Samotná výroba neprodělala velké změny, v halách lze vidět stejné linky jako před dvěma lety. Co jsme museli přizpůsobit trhu, je logistika,“ řekl Profitu hlavní výrobní manažer Kenji Miura. „V uplynulých letech jsme zaznamenali velké zvýšení poptávky po našich autech, byli jsme nuceni najmout více pracovníků a hodně zlepšit dodavatelský systém.“

Takaoka objednává díly systémem „just in time“, v areálu neexistují sklady, každý díl přijde na začátek výrobní linky právě v okamžiku, kdy je ho potřeba. To není žádná novinka, just in time používá hodně světových automobilek. „Na nás ale trh vytvořil takový tlak, že jsme museli začít plánovat s větším předstihem. Každý z dodavatelů dostává tři měsíce dopředu přesnou objednávku, každý díl už má dopředu jasné své použití. Tak velký předstih jsme dříve neměli,“ tvrdí Miura.

AUTO KAŽDOU MINUTU

Trh nás přinutil plánovat výrobu každého jednotlivého dílu tři měsíce dopředu, tvrdí Kenji Miura. 

 Takaoka, která má v současnosti zhruba sedm tisíc zaměstnanců, se podle svých šéfů snaží zlepšovat specifický japonský způsob, jak zvyšovat efektivitu práce. Spočívá v systému „Kaizen“. Laicky řečeno, jde o kolektivní snahu o přinášení nových nápadů a možných zlepšení produkce. Výsledkem je produktivnější pracovník. Týká se to i špičkového managementu, jehož členové chodí povinně na výrobní linky a snaží se od dělníků čerpat nové nápady.

Vedle Kaizenu také v Japonsku funguje takzvaná „Jidoka“, což je Kaizen spojený se zvyšováním kvality samotného výrobku. A v Takaoce používají i další krásné slovo - „Heijunka“. To je zase neustálé zvyšování objemu produkce.

Kaizen, Jidoku i Heijunku přebrali i dodavatelé Toyoty, kteří se museli přizpůsobit výrobnímu rytmu automobilky. Ta má v současnosti tři linky, takzvaný tacttime každé z nich činí tři minuty. To znamená, že z konce každého pásu sjede každé tři minuty nové auto. Celkový tacttime celé továrny je tedy v součtu tří linek jedna minuta. Pracuje se dvacet dní v měsíci na dvě směny. Měsíčně dokáže závod vyrobit až šedesát tisíc aut, v současnosti se jedná o modely Corolla, Yaris a Echo. Takaoka tak vyrábí podstatnou část produkce Toyoty, která ročně prodá celosvětově něco přes čtyři miliony osobních aut. Do tohoto čísla jsou ale započítány i značky Daihatsu, Hino a Lexus.

ČEŠI SE OSVĚDČILI Jakou udělali v Japonsku zkušenost s českými stážisty, kteří se v Takaoce školili pro Kolín? „Velmi se nám osvědčili, Češi jsou flexibilní, rychle se učí nové věci a na rozdíl od některých jiných národností jsou schopni naučit se i japonsky,“ říká šéf montáže závodu Shinji Kanada. V Takaoce se už ale Češi neobjeví. Kolín už funguje, a tak se v továrně připravují pracovní síly pro další investice Toyoty ve světě. „Nedávno jsme tu měli například Francouze a Turky,“ dodává Kanada.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít