K vydání alba potřebuji jen distributora

27. února 2006, 00:00 - ANDREA CERQUEIROVÁ
27. února 2006, 00:00

PETER FIDER, HUDEBNÍ VYDAVATEL: „Velké hudební vydavatelství odvede tak deset až dvacet procent navíc, přičemž peněz chce mnohem více,“ říká Peter Fider. Desky proto vydává sám. Na jedno album mu prý stačí půl milionu korun.

PETER FIDER, HUDEBNÍ VYDAVATEL: „Velké hudební vydavatelství odvede tak deset až dvacet procent navíc, přičemž peněz chce mnohem více,“ říká Peter Fider. Desky proto vydává sám. Na jedno album mu prý stačí půl milionu korun.

Nejprve spolupracoval s hudebním vydavatelstvím EMI Monitor. Byl producentem dívčí kapely Holki. Ze zisků, které komerčně úspěšný projekt přinesl, však inkasoval jen malou část. Napadlo ho tudíž, že bude v hudebním průmyslu podnikat jen s několika spolupracovníky. „Zjistil jsem, že k vydání alba je nutné najít pouze zaběhnutou distribuční společnost. Jinak jsem schopen zajistit si všechno sám. Velké vydavatelství by udělalo maximálně deset až dvacet procent navíc, což se za tolik peněz nevyplatí,“ vysvětluje Peter Fider.

PŮL MILIONU STAČÍ Bývalí spolupracovníci mu ani v začátcích prý klacky pod nohy neházeli. Vydavatele však jeho odchod zabolel. „Zvlášť když si spočítal, kolik peněz jsem mu za čtyři roky vydělal. Ale to je byznys,“ směje se Fider. „Po Holkách jsem dal do kupy pěvecké duo Verona. První singl jsem vydal ještě u EMI Monitoru. Dále už jsem se spoléhal jen sám na sebe,“ dodává. Podle jeho slov je k vydání alba, o kterém se potenciální posluchači dostatečně dozvědí, potřeba asi půl milionu korun. „Naštěstí jsem měl úspory právě z dob, kdy jsem pracoval na projektu Holki,“ říká. Do této částky je kromě samotného natočení skladeb započten i finančně průměrný videoklip, promo fotky, stylista či vizážista. „Výrobní cena jednoho cédéčka je pětadvacet korun. K tomu je však nutné připočítat další nezbytné náležitosti - třeba podíl pro distribuci. Proto alba nelze prodávat za sto padesát korun, jak by si mnozí přáli. V hudebním průmyslu je to navíc těžké i v tom, že především mladí lidé si nosiče často vypalují nebo stahují z internetu,“ dodává. Fider má vlastní nahrávací studio, přičemž spolupracuje i se studiem hudebního skladatele Ondřeje Soukupa. Kooperuje i s dalšími, zase „na jiných frontách“. „Nemusí jít jen o sponzoring akcí. Když jsme kupříkladu jeli slovenské turné s hudebním duem Verona, spojili jsme se s firmou, která prodává pyrotechniku. Jedna cestovní kancelář nám zase zaplatila týdenní pobyt včetně natáčení klipu v Egyptě. Bez ní bychom to nezvládli finančně ani jinak. Málem nás tam zatkla policie. Nemít překladatele, byl by to průšvih. Nesmí se tam totiž řídit auto s evropským řidičákem, což jsme nevěděli. Cestovní kancelář nyní propagujeme, kde můžeme - její loga jsou na našich nosičích, plakátech, podpisových kartách či webových stránkách,“ přibližuje Fider. PROFESI BY NEMĚNIL

Verona se ukázala coby velmi dobrý tah. „Na Slovensku chodilo do koncertních hal i tři a půl tisíce lidí, což je u tanečního projektu takřka nevídané. Cédéček se prodalo na padesát tisíc, což je příjemné,“ neskrývá radost Fider.

Říká o sobě, že je hudební člověk a má čich na to, co se lidem bude líbit. Není si však příliš jistý v manažerských záležitostech. Proto má několik spolupracovníků, starajících se mu o administrativu, obchodní záležitosti, sponzory či tisk.

Na tento rok plánuje další dva projekty. Jeden z nich je americko-český. Afroameričan, raper, zpívající anglicky, a česko-syrská míšenka, doplňující písničky českými refrény. „Singl vyjde i v Německu, kde jsem od deseti let vyrůstal,“ prozrazuje Fider.

I když je podle jeho slov nutné stále být ve střehu a přicházet s novými nápady, dodává, že by svou současnou profesi za nic na světě nevyměnil: „V Německu jsem pět let v létě i v mrazu nakládal a vykládal náklaďáky. Zažil jsem tudíž manuální práci a ochutnal, jak těžké a ubíjející je dlouhodobě se jí živit. Říkal jsem si, že takto můj život nemůže skončit, že od něj čekám víc.“ * *

MEZI GIGANTY

V České republice působí zhruba 70 hudebních vydavatelství. Mezi největší a nejznámější patří BMG, EMI Monitor, Multisonic, Popron Music, Supraphon či Universal Music. Podle Petera Fidera však lze hudební nosiče vydávat i bez spolupráce s velkými firmami. Jediným nutným spolupracovníkem je schopná distribuční společnost.

 „Jsem hudební člověk a mám čich na to, co se lidem bude líbit,“ říká sebejistě Peter Fider. Profit - Martin Siebert

PETER FIDER 

13. 8. 1973 v Karlových Varech Od deseti let žil s matkou a se sestrou v tehdejší Spolkové republice Německo. Tam absolvoval střední hotelovou školu. Hrával coby dýdžej v klubech, pracoval jako číšník a také jako dělník. Spřátelil se s lidmi v hudební branži a na současné kariéře pracoval sedm let.

Nejprve spolupracoval s EMI Monitor. Nyní je na volné noze.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Malování zastřeleno nebude. Microsoft ho „uklidí“ do Windows Storu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít