K růstu exportu pomohou i ambasády

21. listopadu 2005, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
21. listopadu 2005, 00:00

NOVÁ STRATEGIE Klíčovou prioritou nové exportní strategie je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na zahraničních trzích. Součástí plánu je i zvyšování efektivity státních zaměstnanců.

NOVÁ STRATEGIE Klíčovou prioritou nové exportní strategie je zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na zahraničních trzích. Součástí plánu je i zvyšování efektivity státních zaměstnanců. Podpora exportu malých a středních firem je jednou z hlavních priorit státem připravované exportní strategie na příštích pět let. V loňském roce se na tuzemském vývozu podílelo téměř 31 tisíc firem. Z toho tři čtvrtiny představovaly firmy s ročním objemem exportu jen do 10 milionů korun. Na souhrnné hodnotě vývozu se však účastnily jen necelými dvěma procenty. Podíl všech malých a středních podniků na tuzemském exportu dosáhl ke konci roku 2004 výše 34,3 procenta, což je zhruba 1,6krát méně než průměr EU. Připravovaná strategie také klade důraz na export služeb a investic. Právě ve vývozu služeb Česká republika výrazně zaostává za západoevropskými zeměmi. Export v tomto segmentu se sice od roku 1995 zvýšil o zhruba 17 procent, je však stále sedmkrát nižší než například v Rakousku. MALÁ FIRMA S HANDICAPEM Návrh exportní strategie, který vypracovalo ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), upozorňuje na to, že při expanzi do zahraničí právě menší firmy hůře získávají marketingové informace o vzdálených trzích. Obtížnější je pro ně rovněž proniknutí do distribučních kanálů i samotný přístup ke kapitálu pro financování expanze. Jedním z prioritních úkolů je proto přinést domácím podnikatelům informace o zahraničních příležitostech. Připravená exportní strategie předpokládá také větší využití strukturálních fondů a prostředků Unie pro rozvojovou spolupráci. Rozšířeny mají být i služby Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP), agentury CzechTrade a České exportní banky, která by se měla například podílet na financování investic do společných podniků v zahraničí i dlouhodobých výrobních programů. V rámci rozšíření finančních služeb pro český export bude mít EGAP za úkol vytvořit u komerčního pojištění krátkodobých pohledávek samostatné modifikace produktů pro menší firmy. Navíc od Nového roku bude moci poskytovat těmto firmám i úvěrové pojištění a pojišťovat jednotlivé obchodní kontrakty pro vývoz strojů se splatností delší než šest měsíců. Tato pojištění mohla fungovat zatím jen na komerční bázi. Předběžně jde o malé a střední podniky, jejichž roční objem pohledávek nepřesáhne dva až pět milionů eur. ÚŘEDNÍCI PODNIKATELŮM Exportní strategie také vnáší do služeb státu nové prvky z hlediska manažerského přístupu řízení. Vychází z modelu aktivní asistence firmám přímo v zahraničí, z cílené propagace země a oborů a z efektivní práce lidí vysílaných státem ve prospěch podniků. Zastupitelské úřady v zahraničí by například českým exportérům měly věnovat pětkrát více času než dosud. Součástí plánu je také vytvoření klientského centra a jednotného systému poskytování informací a poradenství. Jeho úkolem bude usnadnit podnikatelům orientaci v nabídce služeb státu, podat základní informace o možnostech podpory pro malé a střední podniky, případně zajistit relevantní kontakty na instituce, které požadované služby poskytují. Rozběhnout se má nový projekt Exportní akademie. Ten má umožnit výměnu znalostí mezi subjekty, přenos zkušeností z úspěšných exportních případů a vzdělávání na míru v oblasti exportního know-how. DOSTANE SE I NA VIETNAM**

Co se týká preferovaných teritorií, nová strategie zahrnuje 19 zemí, které budou mít z hlediska českého vývozu prioritu. Jsou mezi nimi například arabské státy, Čína, Vietnam, Bulharsko, Rusko, Ukrajina nebo Turecko. Seznam prioritních teritorií bude pravidelně ročně aktualizován podle hodnocení zájmu českých firem a rozsahu příležitostí.

Zhruba 86 procent českého exportu nyní míří do států Evropské unie. Snahou proexportní strategie je českou pozici na tomto trhu konsolidovat a dále rozvíjet. Personální a finanční zdroje určené na podporu služeb státu v zemích Unie však nebudou navyšovány. Spíše lze očekávat jejich přesun mezi jednotlivými státy v závislosti na potřebách podnikatelů.

Zákaznická orientace a důraz na potřeby podnikatelských subjektů by měl přinést větší komfort pro klienty proexportní politiky - komplexní nabídkou služeb i zvýšením informovanosti o službách, které stát poskytuje. Připravená strategie počítá s tím, že do roku 2010 by se měl díky navrhovaným změnám zvýšit český export zboží v přepočtu na obyvatele z letošních 6300 dolarů na 10 400 dolarů a export služeb z 760 dolarů na 1140 dolarů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče