Juraj Atlas z Liftaga: Chceme změnit pověst taxikářského byznysu

07. července 2015, 20:24 - pav
07. července 2015, 20:24

České službě Liftago se daří. Startup roste každý měsíc zhruba o pětinu. Přestože působí zatím v Praze a Brně, netají se velkými ambicemi. Chce nejen u nás zpřístupnit taxislužby a veřejnou dopravu tak, že lidé budou moci nechat vlastní auto doma, nebo jej vůbec nekupovat. "Od začátku máme mezinárodní ambice," potvrzuje jeden ze zakladatelů Liftaga Juraj Atlas.

Mohl byste přiblížit historii Liftaga?

Liftago jsme spustili s Martinem Hausenblasem v březnu 2012. Později se přidal k zakladatelskému týmu Ondřej Krátký. Chtěli jsme vytvořit aplikaci, která sjednotí a zoptimalizuje veškerou přepravu ve městech. Naším cílem je vystrnadit z centra měst naše vlastní auta. To znamená, že ráno si nesednete do vlastního auta, ale budete mít službu, která vám za rozumnou cenu umožní mobilitu po městě.

Když jsme spustili prví verzi v beta provozu, záhy se ukázalo, jak nám ten byznys vůbec nejde. Zádrhel byl v tom, že pasažér si poptával jednoho konkrétního taxikáře a ten ne vždy objednávku akceptoval. Pasažér se pak nutně cítil neuspokojen.

Při druhém startu v prosinci 2013 jsme se posunuli ke konceptu burzy, kdy jedna i druhá strana má na výběr. Taxikářovi dáváme volnou ruku, jestli určitou zakázku chce vzít. Pasažér si zase vybírá z taxikářů, který mu připadá nejvhodnější. Od té doby neustále rosteme a vylepšujeme naše služby.

Kde všude Liftago působí? Nedávno jste začali jezdit v Brně. Vím o pokusu jezdit v polském Krakově.

Jednou z našich chyb bylo, že jsme na začátku spustili Českou i Slovenskou republiku najednou. Později jsme pochopili, že abychom měli šanci uspět, musíme se soustředit na jedno místo. A tím je Praha. Takže nejdříve se učit a zdokonalovat služby, pak teprve přemýšlet o větší expanzi. V Krakově jsme si prošli fází náborů taxikářů, v tom jsme uspěli, nicméně jsme službu Liftago nakonec z již uvedených důvodů nespustili - bylo to tehdy předčasné.

Kolik máte v dnešní době stažených aplikací? Počet řidičů?

V současné době máme mezi 70 a 80 tisíci instalacemi. Registrovaných řidičů máme přes dvě tisícovky, aktuálně aktivních řidičů v praze je pět stovek. Vyfiltrovali se ti nejlepší, které si zákazníci vybírají.

Daří se vám získávat řidiče? Mají zájem?

Mají. Dnes už je to vesměs organický růst. Za nábor řidičů už nic neplatíme, hlásí se sami. Máme jednoduché požadavky - požadujeme, aby to byl profesionální řidič s licencí a živnostenským listem a prošel naším úvodním pohovorem.

Investice vložené do projektu by se nám vraceli velmi dlouho, pokud bychom zůstali jen v České republice

Liftago má velké ambice. Chce například zlepšit pověst taxi služeb. Jak toho lze dosáhnout?

Dám vám příklad. Jestliže si objednáte taxík běžnou formou přes dispečink, tak ten dispečink nutí řidiče, aby za vámi přijel i z velké dálky, protože zrovna nikoho volného poblíž nemá. Pak navíc taxikáři vnutí cenu – třeba proto, že vy máte nějaký tarif na firmu apod. Zmíněný taxikář by takovou zakázku nikdy nevzal, protože pro něj může být absolutně neprofitabilní. Nicméně musí přijet. Znamená to často nepříjemný přístup řidičů, někteří se rozhodnou si takové situace kompenzovat drobnými nebo většími podvody a kazí pověst ostatním.

Ten rozdíl u Liftaga je v tom, že když našemu taxikáři přijde zakázka, on posoudí, jak daleko k vám pojede, kam s vámi pojede. A může se svobodně rozhodnout, zda s vámi pojede a jakou cenu vám nabídne. Tím se zákonitě mění motivace, chování i přístup řidičů.

Přestože se vám zatím příliš nedaří expandovat, platí stále, že Liftago chce být globální službou?

Ano, je to tak. Investice vložené do projektu by se nám vraceli velmi dlouho, pokud bychom zůstali jen v České republice. Také proto od začátku cílíme na mezinárodní trh. Našim cílem je být jedničkou minimálně ve střední a východní Evropě.

Dostáváte nabídky ze zahraničí, že by někdo chtěl nastartovat Liftago ve své zemi?

Určitě. V minulosti jsme měli nějaké nabídky z Asie a třeba USA. Zatím ale nemám pocit, že bychom byli dostatečně připraveni. Nejdřív se náš byznys musíme naučit v Praze.

V souvislosti s Liftagem jsem našel hodně zmínek o ekologii a udržitelném rozvoji. Jak moc jsou tyto problematiky Liftagu blízké?

Když zajistíme spolehlivou službu mobility, tak jakési procento obyvatel přestane užívat vlastní auto, přestane jím jezdit do centra, kde to auto znečišťuje ovzduší a po zaparkování jen zabírá místo. To je jeden efekt udržitelného rozvoje, kterého bychom mohli dosáhnout.

Druhým efektem je snížování dojezdových vzdáleností taxíků, díky čemuž ušetříme nejen čas pasažérům a náklady taxikářům, ale také tuny CO2. Jsou k dispozici relevantní studie, které dokazují, že jen pár neprojetých kilometrů každého taxi vozidla má vliv na ovzduší ve městech. Liftago jako agregátor taxislužeb tohoto efektu již dosahuje.

Půjdete třeba i cestou alternativních pohonných jednotek?

My už zkoušíme jakési vlaštovky. Samozřejmě hybridní nebo CNG automobily již jsou ve službách taxi provozovány. Ekonomické a udržitelné využití různých elektromobilů ve veřejné dopravě sami potichu testujeme. Vypadá to slibně.

Jaké platformy byste chtěli zavést ještě kromě taxislužby?

Obecně je to všechno, co lépe využívá přepravní zdroje a nám zároveň pomůže nabídnout zákazníkům spolehlivou službu mobility. Konkrétně se můžeme bavit o sdílených autech, sdílení jízdy do práce, o sdílení kol. V neposlední řadě i městská doprava patří do našeho uvažovaného mixu.

Ekonomické a udržitelné využití různých elektromobilů ve veřejné dopravě sami potichu testujeme. Vypadá to slibně.

Tím vlastně vystihujete trend sdílené ekonomiky, která funguje na principu, že není třeba vlastnit, když se o to můžeme podělit.

Je to jedna z věcí, o které máme jasno už od začátku. Chceme dělat platformu, která má vyšší význam. Chceme dělat platformu, která nám všem zajistí udržitelný rozvoj.

Já si myslím, že do centra nebude v budoucnu jezdit tolik aut, protože budou existovat alternativy našeho typu. Lze to pozorovat už v dnešní době – hodně lidí to auto nepotřebuje, protože jim už stačí stávající služby. A navíc se posouvá hodnotový žebříček mladší generace, pro kterou auto už není symbolem nějakého sociálního statutu.

Na druhou stranu se třeba objeví řada lidí, která jakmile uvidí volnější ulice v centru, tak tím spíš ráno sednou do vlastního auta. Věřím, že bude docházet k určitým cyklům.


Čtěte také:

Slovenská konkurence pro Uber přichází do Prahy

Uber přinesl klientelu i konkurenci, radují se další firmy

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče