Jsou kuřáci nepřátelé lidstva?

22. dubna 2003, 00:00 - Dušan Šrámek
22. dubna 2003, 00:00

Tabáková reklama již brzy zmizí. Protikuřáckou represi má umocnit i vládní návrh zákona o ochraně zdraví před návykovými látkami. Přinese však tato kampaň efekt?

Na boj proti tabáku mohou doplatit podnikatelé

Stát v poslední době zahájil tažení proti alkoholu a tabáku. Poslanecká sněmovna a vzápětí Senát schválily zákon o omezení reklamy na tabákové výrobky, s nímž přišli dva poslanci KDU-ČSL Miroslav Holáň a Josef Janeček. Přitom Parlament několik let odmítal podobný zákon přijmout. Prakticky vzápětí po jeho přijetí poslanci pustili do druhého čtení zákon o ochraně zdraví před tabákovými výrobky, alkoholem a návykovými látkami. Okolo obou zákonů se zvedla v Parlamentu, v médiích i na veřejnosti velká bitva. Nejde totiž jenom o ochranu zdraví, tedy o prevenci v pravém slova smyslu. Oba zákony přinášejí i značnou dávku restrikce, a to jak pro uživatele, tak pro některé podnikatelské subjekty, které jsou tak či onak závislé na výrobě, obchodu či dalších službách souvisejících s tabákovými výrobky. Stát se tak dostává do velmi schizofrenní situace. Z důvodů daňových i kulturně-sociálních se u nás alkohol a cigarety dosud řadily mezi povolené návykové látky. Na druhé straně se u vědomí toho, že obě látky způsobují vážné zdravotní problémy části občanů a u tabákových výrobků dokonce i pasivním uživatelům, pokouší se stát jejich spotřebu omezit i za cenu různých administrativních a legislativních opatření. Svévolné kroky do stávajícího tržního prostředí však mohou poškodit jiné osoby. Jmenujme namátkou: S placenou reklamou na tabák zmizí neplacená reklama na škodlivost kouření, která bude muset být financována z peněz daňových poplatníků. Kvůli zákazu tabákové reklamy budeme platit dražší lístky do kina, nebude se konat řada sportovních událostí, což pocítí například automobilové či motocyklové závody, reklamní agentury, které přijdou o zakázky a budou tak muset propouštět své zaměstnance. O peníze přijdou i majitelé nemovitostí, na nichž byla umístěna venkovní reklama. Majitelé provozoven budou muset možná zavřít řadu těch dnes nejvyhlášenějších českých restaurací, hospod, barů či lokálů. Buď nebudou moci splnit podmínky, které jim stát nařídí, anebo budou platit desetitisícové pokuty. Přitom na investice do stavebních úprav a klimatizace, které stát požaduje, podnikatelům peníze nedá a refundovat jim vynucené prostředky odmítá. Tažení proti kouření, případně alkoholu je dnes celosvětovým trendem, kterému se neubránily ani jinak poměrně liberální USA. Vládní koalice se ve svém tažení zaklíná i Evropskou unií. V e skutečnosti ale přijatá norma jde nad rámec jejich směrnic.

Více na straně 10

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče