Jsem optimista, ale budoucnost vidím pesimisticky

02. srpna 2004, 00:00 - pavel šnajdr
02. srpna 2004, 00:00

PREZIDENT SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY JAROSLAV MÍL:Bez vlády, která by prosazovala liberálnější postup v pracovně právních vztazích a podnikání, nenastane větší hospodářský růst. Místo využití let 2003-2004 jsme podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Míla rok a půl promarnili.

PREZIDENT SVAZU PRŮMYSLU A DOPRAVY JAROSLAV MÍL: Bez vlády, která by prosazovala liberálnější postup v pracovně právních vztazích a podnikání, nenastane větší hospodářský růst. Místo využití let 2003-2004 jsme podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jaroslava Míla rok a půl promarnili. Za optimální považuje 8% růst HDP. * V nejvyšší funkci Svazu průmyslu a dopravy jste tři měsíce. Splnily se alespoň částečně vaše plány a předsevzetí?

Nejedná se o mou první volenou funkci, kdy bylo třeba obhajovat svou činnost před různorodými zájmy. Očekávání například splnilo to, zeje v sekretariátu svazu kvalifikovaná skupina lidí. Zároveň se potvrdilo, že pro někoho budete neustále terčem kritiky, ať se stane, co se stane. A co se povedlo? Podařilo se nám v poměrně krátkém čase uzavřít dohodu se Svazem obchodu a cestovního ruchu. Budeme zastupovat tuto organizaci na předsednictvu tripartity a zároveň bude součástí naší delegace na plénu. To je velký úspěch, protože podobná dohoda byla z různých důvodů blokována tři roky. Chtěl bych dál zdůraznit, že došlo k většímu zájmu o náš svaz. Svědčí o tom dva noví zájemci o členství - kromě těch, co už přistoupili - Microsoft a KPMG.

* Podařilo se vám v tripartitě prosadit názory svazu víc, než tomu bylo v minulosti?

Jednoznačně. Svaz začal konečně prezentovat své názory na veřejnosti a daří se mu je skutečně obhajovat na zasedání tripartity. Není to o kritice pro kritiku, ale opravdovém prosazování zájmu našich členů. To se projevilo například při jednáních o zákoníku práce. V neposlední řadě se nám podařilo dobře se etablovat v Bruselu. Náš svaz byl vybrán jako reprezentant ostatních podobně zaměřených organizací, které působí v nových a budoucích členských zemí EU, při diskuzi s Evropskou komisí.

* Co je pro jednání v Bruselu důležité?

Snažíme se soustředit především na základní priority, což platí i u nás. Nelítá

se bezbřeze zleva doprava, neprosazují se dílčí zájmy jednotlivých firem. Prosazují se věci, které jsou pro všechny podnikatele společné. V případě, že mají některé dílčí zájmy souvislost se všemi zaměstnavateli v zemi, tak se za ně náš svaz samozřejmě postaví. K situaci u nás bych chtěl ještě zdůraznit, že se připravuje materiál, který hodnotí podnikatelské prostředí v České republice. Jedná se o podobný dokument, který vydává obdobná organizace ve Velké Británii a hodnotí v ní činnost vlády.

*Nástupcem našeho eurokomisaře Pavla Teličky by se měl stát bývalý premiér Vladimír Špidla. Může přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí v ČR a většímu respektu našeho státu v EU?

Volbou Pavla Teličky jsme si v EU udělali určité jméno. Je otázka, zda si ho teď zhoršíme, nebo nezhoršíme. Rozhodně ale náš komisař musí být brilantně jazykově vybaven minimálně ve dvou cizích řečech. Nestačí, že se jenom domluví. Zároveň musí mít přehled o fungování evropských institucí. Nechci říkat, kdo konkrétně by byl tím nejvhodnějším. Obecně však podle mě platí, že evropský komisař musí být vysoce komunikativní. Je podobně jako česká vláda určitou vizitkou, kterou se prezentujeme v zahraničí. Co se bývalého premiéra Špidly týče, tak v médiích jsem se dozvěděl, že sama jeho strana jej označila za nekomunikativního. U komisaře by však tomu mělo být naopak.

* Které oblasti působnosti českého eurokomisaře by byly pro náš stát nejprospěšnější?

Komisař za ČR by měl zastupovat oblast, která je pro naši zemi víc typická, tj. např. rezort dopravy a energetiky nebo i životního prostředí, kde jsme za poslední roky udělali obrovský pokrok. Přijde mi totiž podivné, kdybychom měli na starosti

zdraví a ochranu obyvatel, oblast trhu a podobně, protože s tím máme menší zkušenosti, než mají jinde. Zároveň by si náš komisař měl vybrat do svého týmu skutečné odborníky, což také k vylepšení image ČR přispěje. Také proto považuji za velmi nešťastné, že byl jako první na komisaře navržen bývalý ministr Kužvart, který prostě kvalifikačně na tuto funkci neměl.

* Jak vůbec z pohledu šéfa podnikatelského svazu vnímáte náš vstup do Evropské unie?

Jedná se o naprosto klíčovou záležitost. Zaměstnavatelé budou potřebovat velice silné zastoupení našich zájmů v Bruselu, což bude znamenat víc peněz a víc lidské energie. Bez toho se v EU neobejdeme. Mnohem více se budeme muset zaměřit na novou legislativu a právní normy, které k nám automaticky po našem vstupu do EU přicházejí. K tomu také potřebujete kvalifikované lidi a s tím spojené vyšší náklady. Naším členstvím v EU se jedná o obrovskou výzvu. K většímu úspěchu České republiky by chtěl přispět i náš svaz.

* Dají se čeští podnikatelé a jejich zájmy zastupovat globálně?

Po naší nedávné dohodě se Svazem obchodu a cestovního ruchu představujeme skutečně nejvýznamnější podnikatelskou a zaměstnavatelskou organizaci. Zastupujeme firmy, které dávají práci téměř milionu zaměstnanců. Někdo si může říct, že reprezentuje pouhou čtvrtinu zaměstnaných lidí. Jde ale o výkonnější část. Tak jsme vnímáni i v Evropě. Nikdy nebudeme organizováni stoprocentně. Všichni podnikatelé by si měli uvědomit, že jedině dostatečně silné sdružení může hájit jejich zájmy. V opačném případě nebudou moc slyšet. Nic víc, nic míň. Pokud dojde například ke změně

zákoníku práce tak, jak je navržen současným vládním kabinetem, může to mít katastrofální dopad prakticky na všechny.

* Kritizujete přípravu nového zákoníku práce a odmítáte se podílet na jeho konečné paragrafované verzi navrhované vládou. Proč jste se nesnažili jej více změnit?

My jsme tu snahu měli, ale nebyli jsme vyslyšeni. Moudrá vláda by měla naslouchat těm, kteří tvoří hodnoty. Odbory však žádné hodnoty netvoří, je mi to nesmírně líto. Nakonec to dopadlo tak, že bez vypořádání se s připomínkami k zásadám, byly právě odboráři pověřeni, aby vypracovali paragrafované znění. To se vymyká zdravému rozumu a na tom se ani v nejmenším nehodláme podílet. Trváme na tom, že celý postup povede ke špatnému výsledku. Podobně jako tomu bylo u DPH. Poškození podnikatelů a občanů

zákonem o DPH je naprosto evidentní. Jeho hlavním a téměř jediným efektem bylo zdražování.

* Je dostatečné avizované snížení daní právnickým osobám na 26%?

To teprve nastane. Pokud chcete ale snižovat daně a přilákat investory, tak musíte snižovat daně skokově. A vždy směrem dolů. Postupně můžete třeba zvyšovat lidem mzdy, což je může motivovat. U nás je především potřeba zjednodušit daňový systém a snížit daně. Stát by měl šetřit na nákladech a ušetřené peníze použít na vědu, výzkum a podobně. Ale za jiných podmínek než doposud. Představa, že se „naleje“ více peněz do stávajícího systému, je prostě špatná. To jsou jenom vyhozené finanční prostředky a pouhá populistická gesta.

* Očekáváte nějaké pozitivní změny od staronové koaliční vlády, kterou by nyní měl vést Stanislav Gross?

Obávám se, že se vytvoří prostředí, kdy bude mít nová vláda sto dnů klidu, takže lehce projdeme s obrovským deficitem rok 2004. S největší pravděpodobností bude, bohužel, schválen rozpočet na rok 2005, který rozhodně ve svém neuvěřitelném schodku a struktuře v žádném případě českým občanům a podnikatelům neprospěje. A pak bude následovat volební období. Takže opět přijdeme o dva tři roky. Jsem přesvědčen, že místo využití let 2003-2004 jsme rok a půl promarnili. Nyní se dostaneme do období, kdy nebude vůbec žádná vůle zlepšovat podnikatelské prostředí a dělat radikální změny, které by přispěly ke zlepšení hospodářské situace státu.

* Týká se to i malých a středních podnikatelů?

Bohužel ano. Přestože malé a střední firmy vytvářejí více než 50 % HDP, je stále jejich význam u nás podhodnocovaný. Především nárůst byrokracie jim ztěžuje podnikatelskou činnost. Stejně jako jinde je v této oblasti potřeba větší liberalizace.

* Lepší vývoj české ekonomiky je podle odborníků reálný minimálně v případě růstu HDP 6-7 %. Vy jste několikrát hovořil o 8% růstu. Dá se jej vůbec v nejbližší budoucnosti dosáhnout?

Já jsem přesvědčen, že to jde. Po diskuzi s renomovanými ekonomy jsme dospěli k závěru, že se nejedná o nereálný odhad. Jsem v zásadě optimista, protože pozitivní přístup vám uchová fyzické a duševní zdraví. Pokud ale nedosáhneme snížení regulace a nebudou tuto zemi zastupovat v zahraničí na úrovni státní správy a vládní exekutivy důvěryhodní lidé, tak bude náš stát handicapovaný. Současná opatření, obrovský deficit státního rozpočtu a státní dluh také k prosperitě nepřispějí. 

SVAZ PRŮMYSLU A DOPRAVY

Svaz průmyslu a dopravy je dobrovolná organizace sdružující zaměstnavatele a podnikatele v České republice z oblasti průmyslu a dopravy. Je nestátní organizací nezávislou na vládě, politických stranách a odborech. 

**JAROSLAV MÍL

Narodil se v roce 1958. Nejdříve se vyučil elektromontérem, posléze vystudoval ČVUT a řadu let pracoval ve společnosti ČEZ. V letech 1998 a 1999 byl jmenován do čela Elektráren Opatovice. Od roku 2000 byl generálním ředitelem ČEZ. Pod jebo vedením se ČEZ dostal mezi 1500 největších firem světa. Z funkce byl ale loni na podzim odvolán. Oficiálním důvodem byla špatná komunikace s vládou poté, co jako šéf energetického gigantu prosazoval účast společnosti při privatizaci dolů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče