Menu Zavřít

Joie de vivre

1. 8. 2011
Autor: Euro.cz

Jak lépe demonstrovat úspěch a postavení než za volantem velkého kabrioletu?

Není příhodnější roční doba pro tento druh denního snění. Scéna: francouzská riviéra, pobřežní silnice v Saint-Tropez. Obsazení: ctěný čtenář týdeníku Euro coby mezinárodní playboy. V na míru šité italské košili z egyptské bavlny vystavuje na odiv snědé předloktí s hodinkami A. Lange & Söhne, ležérně položené na hraně dveří luxusního kabrioletu, a skryt za slunečními brýlemi Dolce & Gabbana povzneseně kvituje pohledy plážových krásek plné příslibů. Dámy prominou nezbytnou dávku starého dobrého šovinismu, ovšem tak nějak to skutečně funguje nejen ve starých filmech s Belmondem. Zatímco ale tradiční dopravní rekvizitou našeho hrdiny by byl vůz nejspíše italský či britský, dnes ho lze spatřit rovněž v produktech relativně obyčejných značek. Například kabriolet BMW řady 6 je pro pěstění tohoto způsobu „radování se ze života“ jako dělaný.

Kabrio má přednost

Největší dvoudveřová řada mnichovské automobilky letos vyjíždí za sluncem ve své druhé novodobé generaci. A co je poněkud neobvyklé, kabriolet dostal před uzavřeným kupé náskok několika měsíců. Nepřehlédnutelné, leč diskutabilní křivky první generace ustoupily střízlivému designu, který nezaujme, ale bude jen pomalu stárnout. Ostatně nová řada 6 ve verzi se stahovací střechou patří k těm autům, jež si zjednávají respekt už svými proporcemi. Úctyhodné rozměry (délka 4,9 metru, šířka 2,1 metru) pramení z použitého technického základu. Bavorští konstruktéři vystavěli kabriolet na platformě L6, která debutovala v současné limuzíně řady 7. Od té doby poskytla tato platforma živnou půdu rovněž všem variantám nové řady 5, a dokonce i „nadprémiovému“ Rolls-Royce Ghost. K obavám z nepřiměřené unifikace však není důvod: všestrannost dnes používaných platforem umožňuje vytvořit z jednoho základu několik aut s velmi svébytným charakterem. Jako řidič či pasažér byste jistě nehádali, že modely tak odlišné jako třeba Audi TT a Seat Altea XL vzešly takříkajíc z jednoho výkresu. Ale zpět k BMW.
Automobilka tvrdí, že díky výztuhám z vysokopevnostní oceli je karoserie nového kabrioletu řady 6 o 50 procent tužší než dříve. Právě u kabrioletů, jež postrádají důležitý strukturální prvek v podobě konvenční střechy, je tuhost karoserie klíčová. Pokud jste někdy nějaký otevřený vůz řídili, obzvláště čtyřsedadlový, možná jste si povšimli, že v zatáčkách se karoserie citelně kroutí a volant se vám i s celým sloupkem řízení pohybuje v rukou ze strany na stranu. Ne tak v novém BMW řady 6. Jen v těch nejhrbolatějších zatáčkách zaznamená cvičený smyslový aparát náznaky důkazů chybějící střechy, po většinu času působí auto skálopevným dojmem. Vždyť je i těžké jako skála. Přestože má dveře, části náprav i další díly z hliníku, váží model 650i Cabrio ve stavu připraveném k jízdě nemalých 2015 kilogramů. V daném segmentu nic mimořádného, ale laik by stěží předpokládal, že dvoudveřový kabriolet ukáže na váze tolik co limuzína nejvyšší třídy. Samozřejmě za to mohou všechny ty výztuhy. Korpulentní však neznamená pomalý – ne když máte pod kapotou jeden z nejskvělejších benzinových motorů, jaké se dnes vyrábějí.

Proměnlivá osobnost

Dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru disponuje plejádou úsporných technologií a schopností deformovat časoprostor, zejména spojí-li své síly s osmistupňovou automatickou převodovkou. Točivý moment neklesne pod maximálních 600 Nm v rozsahu 1750 až 4500 ot./min., což znamená, že jedním krátkým nenuceným pohybem pravého kotníku odsunete do minulosti celou kolonu citroenů, renaultů a fiatů na cestě z Monte Carla do Nice. A když se vám zachce odbočit do hor, stačí stiskem tlačítka vlevo od voliče převodovky nastavit režim Sport nebo agresivnější Sport Plus, v němž si dají elektroničtí hlídací psi pohov. Konkrétní míra transformace se odvíjí od vaší ochoty zaškrtávat položky v seznamu příplatkové výbavy. Kromě nastavení motoru a převodovky totiž režim Sport ovlivní i práci adaptivních tlumičů pérování a aktivních stabilizátorů, které BMW nabízí v balíku Adaptive Drive za 100 075 korun.
Auto pak ztuhne, jde ostřeji za plynem a výborně odolává náklonům, ale po chvíli možná zjistíte, že rychlá jízda vám nepřináší očekávané potěšení, dílem kvůli uměle tuhému řízení a poněkud prkennému podvozku, dílem kvůli samotné rozloze vozu. Raději stáhnete látkovou střechu (trvá to jen 19 sekund a můžete přitom jet až 40 km/h) a zamíříte zpět k pobřeží. V klidnějším tempu budete mít více času ocenit, jak málo v kabině fouká, zejména pokud jste předtím vysunuli obdélníkové zadní okno a vztyčili deflektor nad zadními sedačkami. Zároveň se vám bude lépe obdivovat luxusní interiér se středovou konzolou natočenou lehce k řidiči, kůží obšitou palubní deskou (za 36 550 korun) a obrovským širokoúhlým displejem komunikačního, navigačního a zábavního systému iDrive. Zadní sedačky vyhlížejí opulentně, nabízejí však jen minimum místa pro nohy, zato s kufrem se Mnichovští vytáhli: objem 350 litrů při natažené střeše je na kabriolet úctyhodný a poměrně široké víko v kombinaci s průvlakem mezi zadními sedadly umožňuje odvézt i neskladnější zavazadla než dva golfové bagy.

Symbol blahobytu

Stejně jako jeho předchůdce není ani BMW 650i dokonalé auto. Oprávněně ho lze kritizovat za jistou odtažitost jízdního zážitku nebo z druhé strany za nedostatek smyslu pro uvolněný komfort. To však neznamená, že nejde o extrémně dotažený kabriolet. Vlastně je těžké vybavit si v této kategorii nějaký dotaženější. Bezesporu vynikající volba nejen na Riviéru, ale třeba i do Karlových Varů nebo Pařížské ulice. Zkrátka kamkoliv, kde je dost času a prostředků na umění užívat života – a nechybí chuť dát to světu patřičně najevo.

Plusy
+ fantasticky silný motor
+ na kabriolet praktická karoserie
+ rychlá a elegantní látková střecha
+ vyspělost technických řešení

Minusy
- hmotnost a velikost škodí obratnosti
- omezená využitelnost zadních sedadel

BRAND24

BMW 650i Cabrio
Cena: 2 455 000 Kč Motor: přeplňovaný V8 4,4 l, 300 kW, 600 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 5,0 s Nejvyšší rychlost: 250 km/h (el. omezena) Spotřeba 10,7 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).