Johanna Quandtová pomohla koncernu BMW na výsluní

Jaroslav Matějka 07. srpna 2015, 07:37  -  Jaroslav Matějka
07. srpna 2015, 07:37

Patřila k nejbohatším lidem světa. Kdysi odmítla nabídku Henryho Forda II. Ten se za ní vydal v létě roku 1987 až do jejího domu v německém Bad Homburgu. Automobilku BMW, kterou zdědila po svém muži, mu ale neprodala. Johanna Quandtová zemřela ve věku 89 let ve svém domě v Bad Homburgu. Příčina její smrti nebyla oznámena.

Podle agentury Bloomberg jí patřil majetek v hodnotě 11,5 miliardy dolarů, což ji řadilo na 98. místo na světě a deváté v Německu. Spolu se svými dvěma dětmi vlastnila 46,8 procent BMW. „Těm nyní její podíl připadne,“ řekl Jörg Appelhans, mluvčí automobilky.

Velká láska

Johanna Maria Quandtová vlastním jménem Bruhnová se narodila 21. června 1926 v Berlíně. Její rodiče byli historici umění. Navštěvovala školy v Postupimi a Berlíně. Pracovat začala jako sekretářka v bance v Kolíně nad Rýnem.

V polovině padesátých let změnila místo, nastoupila do kanceláří Herberta Quandta v lázních Bad Homburg nedaleko Frankfurtu. Ten zdědil společně se svým nevlastním bratrem po svém otci Güntherovi kolem 200 firem. Mezi nimi byl například výrobce baterií Varta AG a také akcie BMW.

Johanna Bruhnová se stala po čase Quandtovou osobní asistentkou a měla stále větší vliv na jeho obchodní rozhodnutí. V roce 1960 se vzali. Bruhnová se stala třetí ženou Herberta Quandta a měli spolu dvě děti, Susanne a Stefana.

Před krachem

Rok předtím učinil Herbert Quandt odvážné rozhodnutí. Navzdory radám skeptických bankéřů investoval do téměř bankrotující automobilové divize BMW. Tehdy ho k tomuto kroku přesvědčili zaměstnanci a někteří malí akcionáři. Navýšil svůj podíl v ní na 50 procent a odrazil tak pokus o její převzetí společností Daimler.

Churavějící automobilka v té době hodně ztrácela, nenabízela vhodné modely, byla v těžkých finančních problémech. Nicméně během krátké doby se pod Quandtovým vedením vzchopila. BMW představilo nové modely, například úspěšný „sportovní“ sedan 1500. Ten se stal senzací na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1961. Záchranný plán značku tehdy zachránil před kolapsem.

Dnes má výrobce luxusních automobilů BMW, který na prémiovém trhu soupeří s dalšími dvěma německými značkami Mercedes-Benz a Audi, podle Reuters tržní hodnotu 59,9 miliardy eur (1,6 bilionu korun). V loňském roce prodal vozy v hodnotě 80,4 miliardy eur (2,17 bilionu korun). Patří mu ještě značky Mini a Rolls-Royce.

Neviditelná

Johanna Quandtová se podílela na chodu automobilky po smrti svého muže v roce 1982. Tehdy zdědila 16,7 procenta jejích akcií, čímž se stala hlavním akcionářem, a podíly v dalších firmách. V automobilce sídlící v Mnichově působila až do roku 1997, kdy odstoupila z dozorčí rady.

Jen zřídkakdy hovořila s novináři, málokdy vystupovala na veřejnosti. Působila téměř neviditelným dojmem. „Oslovuji lidi ve společnosti, nikoli veřejnost.“ Tato její slova ocitoval deník Frankenpost v dubnu roku 2012.

V roce 1995 založila svoji nadaci. Ta podporovala mladé lidi, kteří se chtěli stát ekonomickými novináři. Také pomáhala dětem, které onemocněly rakovinou. V roce 2012 například podle agentury Bloomberg věnovala 40 milionů eur berlínskému výzkumnému zdravotnímu ústavu. Vystupovala i jako mecenáška různých kulturních skupin. Nemalé částky zasílala také na účty politických stran.


Čtěte také:

BMW nestíhá vyrábět, příjme osm tisíc lidí

Zisk BMW díky rekordnímu prodeji aut stoupl o pětinu

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče