Již pohádková Maruška věděla, že soli je třeba. Ale v jakém množství?

05. května 2003, 00:00 - Gabriela Bobková, styl@profit.cz
05. května 2003, 00:00

zdravíNaše strava má většinou k ideálu hodně daleko. Nadměrně konzumujeme nejen tuk, cukr a alkohol, ale také kuchyňskou sůl.Dva a půl gramu soli obsahuje 1 gram sodíku, který v našem těle účinně zadržuje vodu a zvyšuje krevní tlak.

zdraví

Naše strava má většinou k ideálu hodně daleko. Nadměrně konzumujeme nejen tuk, cukr a alkohol, ale také kuchyňskou sůl.

Dva a půl gramu soli obsahuje 1 gram sodíku, který v našem těle účinně zadržuje vodu a zvyšuje krevní tlak. Pro správnou funkci chemických pochodů, probíhajících v těle, je přitom dostatečný příjem jednoho gramu kuchyňské soli denně. Za bezpečnou, zdraví neškodnou dávku je považováno 6 gramů, maximálně 8 gramů denně. Průměrná spotřeba v naší populaci je přitom okolo 15 gramů denně. Sodík je obsažen v různých typech solí. Nejen v kuchyňské, ale také v mořské nebo alpské. Rozdíl proti běžné kuchyňské soli je v obsahu dalších minerálních látek a ve vzájemném poměru těchto látek. Konkrétní informace najdete na obalu příslušného výrobku.

Více soli pro sportovce

Sůl se dá s úspěchem nahradit. Zvýraznění chuti našich méně slaných jídel dosáhneme vhodnou volbou potravin k přípravě pokrmů, poslouží také různé druhy bylinek a houby. Mlsat můžeme sušené ovoce a nesolené ořechy, nezapomínejme také na čerstvé ovoce a zeleninu. Někdy se ale zvýšena konzumace soli přijde vhod. Intenzivní sportovní výkony jsou spojeny se zrychlením metabolizmu, pocením a tedy i větší ztrátou minerálních látek. V takovém případě je potřeba denní dávku zvýšit. Také při horečnatých onemocněních nebo silných průjmech je třeba zvýšit solení. Naopak lidé s nemocnými ledvinami nebo srdcem a obézní by měli sůl v potravě omezit.

Návyk na solení

Návyk na slanou chuť se vyvíjí postupně už od mládí. Pokud rodiče nemají ve zvyku hodně solit, děti si tento návyk neosvojí. K uspokojivému pocitu slané chuti jim stačí daleko menší dávka soli než dítěti, které odjakživa jedlo solené oříšky nebo chipsy a po vzoru dospělých si polévku solilo ještě, než ji ochutnalo. Přesto i vás, kteří nesaháte často po slánce, se může problém nadměrné spotřeby soli týkat. Velké množství „skryté“ soli je obsaženo také v uzenářských výrobcích a konzervovaných potravinách. Pochopení problému je prvním krokem k jeho vyřešení. Když určíte, co vás na jednotlivých pokrmech chuťově přitahuje, určitě to nebude sůl. Pokuste se zaměřit na tyto chutě a nepřebíjejte je solí. Pokud jste si ale zvykli na důvěrně známé přesolené jídlo a na specifické kuchařské postupy, nezbývá vám než se nechat inspirovat a vyzkoušet nápaditější metody - marinády, ochucené nebo ovocné octy, česnekové, citrusové nebo bylinkové nálevy.

Jak snížit spotřebu soli?

* Základní potraviny obsahují málo soli. Nebojte se obilovin, mouky, brambor, rýže, zeleniny, ovoce, mléka.

* Konzumací hotových výrobků potravinářského průmyslu (párků, salámů, sýra.) organizmu dodáte minimálně 50 % doporučeného denního množství soli. Jakékoli přisolení už je nadbytečné.

* Nekupujte pečivo „ozdobené“ solí, slané tyčinky s „nalepenou“ solí ani chipsy. Nepřesolené pečivo a chléb má ve sto gramech jen 0,4-0,7 gramu soli.

* Pozor na uzeniny, salámy a masové konzervy. Obsahují 2-3 gramy, ale mnohdy až 10 g soli ve 100 g výrobku. Naproti tomu sýry obsahují 2-4 gramy. Značné množství soli obsahují také zeleninové konzervy a zeleniny v kyselých nálevech.

* Téměř všechna ochucovadla (polévkové koření, polévkové kostky, tekutá dochucovadla i prášek do pečiva) obsahují velké množství soli, kořenicí přípravky také škodlivý glutamát sodný. Sůl je také v kakau v prášku - tedy i v čokoládě - a v některých minerálkách.

* Snažte se jíst co nejvíce potravin syrových, tepelně upravené se vám budou zdát málo slané. Hotové jídlo už dále nepřisolujte (ani tekutým kořením).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít