Již pohádková Maruška věděla, že soli je třeba. Ale v jakém množství?

05. května 2003, 00:00 - Gabriela Bobková, styl@profit.cz
05. května 2003, 00:00

zdravíNaše strava má většinou k ideálu hodně daleko. Nadměrně konzumujeme nejen tuk, cukr a alkohol, ale také kuchyňskou sůl.Dva a půl gramu soli obsahuje 1 gram sodíku, který v našem těle účinně zadržuje vodu a zvyšuje krevní tlak.

zdraví

Naše strava má většinou k ideálu hodně daleko. Nadměrně konzumujeme nejen tuk, cukr a alkohol, ale také kuchyňskou sůl.

Dva a půl gramu soli obsahuje 1 gram sodíku, který v našem těle účinně zadržuje vodu a zvyšuje krevní tlak. Pro správnou funkci chemických pochodů, probíhajících v těle, je přitom dostatečný příjem jednoho gramu kuchyňské soli denně. Za bezpečnou, zdraví neškodnou dávku je považováno 6 gramů, maximálně 8 gramů denně. Průměrná spotřeba v naší populaci je přitom okolo 15 gramů denně. Sodík je obsažen v různých typech solí. Nejen v kuchyňské, ale také v mořské nebo alpské. Rozdíl proti běžné kuchyňské soli je v obsahu dalších minerálních látek a ve vzájemném poměru těchto látek. Konkrétní informace najdete na obalu příslušného výrobku.

Více soli pro sportovce

Sůl se dá s úspěchem nahradit. Zvýraznění chuti našich méně slaných jídel dosáhneme vhodnou volbou potravin k přípravě pokrmů, poslouží také různé druhy bylinek a houby. Mlsat můžeme sušené ovoce a nesolené ořechy, nezapomínejme také na čerstvé ovoce a zeleninu. Někdy se ale zvýšena konzumace soli přijde vhod. Intenzivní sportovní výkony jsou spojeny se zrychlením metabolizmu, pocením a tedy i větší ztrátou minerálních látek. V takovém případě je potřeba denní dávku zvýšit. Také při horečnatých onemocněních nebo silných průjmech je třeba zvýšit solení. Naopak lidé s nemocnými ledvinami nebo srdcem a obézní by měli sůl v potravě omezit.

Návyk na solení

Návyk na slanou chuť se vyvíjí postupně už od mládí. Pokud rodiče nemají ve zvyku hodně solit, děti si tento návyk neosvojí. K uspokojivému pocitu slané chuti jim stačí daleko menší dávka soli než dítěti, které odjakživa jedlo solené oříšky nebo chipsy a po vzoru dospělých si polévku solilo ještě, než ji ochutnalo. Přesto i vás, kteří nesaháte často po slánce, se může problém nadměrné spotřeby soli týkat. Velké množství „skryté“ soli je obsaženo také v uzenářských výrobcích a konzervovaných potravinách. Pochopení problému je prvním krokem k jeho vyřešení. Když určíte, co vás na jednotlivých pokrmech chuťově přitahuje, určitě to nebude sůl. Pokuste se zaměřit na tyto chutě a nepřebíjejte je solí. Pokud jste si ale zvykli na důvěrně známé přesolené jídlo a na specifické kuchařské postupy, nezbývá vám než se nechat inspirovat a vyzkoušet nápaditější metody - marinády, ochucené nebo ovocné octy, česnekové, citrusové nebo bylinkové nálevy.

Jak snížit spotřebu soli?

* Základní potraviny obsahují málo soli. Nebojte se obilovin, mouky, brambor, rýže, zeleniny, ovoce, mléka.

* Konzumací hotových výrobků potravinářského průmyslu (párků, salámů, sýra.) organizmu dodáte minimálně 50 % doporučeného denního množství soli. Jakékoli přisolení už je nadbytečné.

* Nekupujte pečivo „ozdobené“ solí, slané tyčinky s „nalepenou“ solí ani chipsy. Nepřesolené pečivo a chléb má ve sto gramech jen 0,4-0,7 gramu soli.

* Pozor na uzeniny, salámy a masové konzervy. Obsahují 2-3 gramy, ale mnohdy až 10 g soli ve 100 g výrobku. Naproti tomu sýry obsahují 2-4 gramy. Značné množství soli obsahují také zeleninové konzervy a zeleniny v kyselých nálevech.

* Téměř všechna ochucovadla (polévkové koření, polévkové kostky, tekutá dochucovadla i prášek do pečiva) obsahují velké množství soli, kořenicí přípravky také škodlivý glutamát sodný. Sůl je také v kakau v prášku - tedy i v čokoládě - a v některých minerálkách.

* Snažte se jíst co nejvíce potravin syrových, tepelně upravené se vám budou zdát málo slané. Hotové jídlo už dále nepřisolujte (ani tekutým kořením).

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít