Article, show

Jiří Hanzlíček: Opatření proti smogu nefungují

12. prosince 2012, 10:49 - Jiří Hanzlíček
12. prosince 2012, 10:49

Stále se opakující smogové epizody by měly být pro vládu vážným varováním. Jako spoluzakladatel systémů varujících před smogovými situacemi cítím potřebu říci pár slov k opakovaným průšvihům v Moravskoslezském kraji, v severních a středních Čechách a v mnoha městech včetně Prahy.

Není zapotřebí nijak zvlášť připomínat, že hlavním startérem smogových situací na našem území bývá plošná meteorologická inverze, kvůli níž nastává bezvětří a nedochází k „provětrávání“ určitých území. Za nedýchatelné ovzduší dnes nemohou jako dříve plynné škodliviny ani hrubý prašný aerosol. Tyto látky jsou již velmi účinně zachycovány. Dnes jsou hlavními viníky drobné částice polétavého prachu, pro jejichž zachycení dosud nemáme dost účinné technologie.

Potřeba investic

Je proto třeba přijít se zcela novými postupy. Dosud uplatňovaná, někdy i jen předstíraná opatření nejsou účinná. Jediným smysluplným řešením je urychlené využití všech dostupných finančních prostředků včetně těch evropských na vývoj nových technologií k odstraňování těchto malých částic prachu z emitujících komínů i výfuků motorových vozidel.

Bylo by to rozhodně přínosnější než předkládání nedomyšlených novel zákonů, vyhlašování nefunkčních regulačních opatření či nereálné sliby. Ano, může jít a zřejmě půjde o velké investice. Jiné aktivní cesty, jak bojovat se smogem, však není.

Z posledních jednání krajských politiků vyplynulo pouze to, že byla zahájena jednání s průmyslovými podniky o investicích pět miliard korun, které ovšem přinesou jen bezvýznamné snížení objemu prachu. Lze tedy diskutovat o smyslu takových přístupů.

Mikroprachové částice byly v ovzduší mnoho let. Teprve nyní se o nich začíná mluvit. Bohužel oproti loňskému roku k zásadní nápravě nedošlo. Při nedůrazném postupu vlády, ministerstva životního prostředí i krajských orgánů budou smogové poplachy na našem území pravidelným jevem i v dalších letech. Berme to jako další důkaz malé schopnosti státní správy řešit reálné problémy.

Absolutní zákaz

Pokud bychom dnes chtěli důsledně řešit smogovou situaci, musel by vždy přijít zákonný příkaz okamžitého odstavení všech viníků znečištění: průmyslových podniků, domácích kotlů i veškeré automobilové dopravy. Musel by platit i v Polsku.

Prakticky je to samozřejmě neproveditelné. Hutní a energetické podniky na Ostravsku nelze okamžitě zastavit, občany s lokálními topeništi nelze podle zákona nechat umrznout a také základní provoz aut pro zdravotnictví a zásobování musí být zachován. Potom však budou nutně narůstat koncentrace škodlivin v ovzduší, jen jejich náběh může být o něco pomalejší.

Třetina Evropy

Je naprosto zbytečné při nepříznivých meteorologických podmínkách příkazy a nálepkami omezovat vjezd aut do měst. Při velké a celoplošné inverzi, kdy nefouká vítr, se celkové emise přesunem aut do okrajových oblastí nijak nezmění.

Téměř třetinu obyvatel evropských měst trápí nadměrná koncentrace prachu, konstatuje Evropská agentura pro životní prostředí. Řada výzkumů dokazuje, že znečištění ovzduší mikroprachovými částicemi má vliv na vznik chorob cévního oběhu i zkracování délky života.

Je třeba změnit přístup. Dnešní „řešení“ smogových situací se svými mnohdy zbytečnými opatřeními jen dále komplikují ekonomickou situaci, aniž by se odstranil zdroj zdravotních problémů občanů.


Čtěte také:

Smog zabíjí

Smog dusí lidi i celou ekonomiku

V dnešní době člověk často naráží na slovo „smog“. Jak toto slovo vzniklo a jaké druhy smogu existují?


Autor je bývalý poradce ministrů průmyslu

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít