Jídelníček se nesmí stát posedlostí

07. října 2002, 00:00 - (gab)
07. října 2002, 00:00

MUDr. Václava Kunová se zabývá výživovým poradenstvím, popularizuje poznatky z oblasti výživy, přednáší a publikuje, vede kurzy snižování nadváhy ve společnosti STOB (Stop obezitě). Je členkou Fóra zdravé výživy, Obezitologické společnosti a Společnosti pro výživu.

Je možné skloubit zdravý životní styl s časově náročnou prací a péčí o rodinu?

Samozřejmě, dokonce je to nutné. Nedostatek času je vždy jen relativní a záleží na každém, jak si stanoví své vlastní priority. Zdravý způsob života je nutnou podmínkou k tomu, abychom mohli bez problémů vykonávat práci, starat se o rodinu a ještě k tomu žít „jako člověk“. Bohužel, většina žen je až příliš obětavá a má sklony k perfekcionizmu. Jediné, co je žena schopna „odbýt“, je sama sebe. To se však velmi brzy negativně odrazí na životě celé rodiny. Žena ve stresu tloustne, není spokojena sama se sebou a svoji nespokojenost přenáší dále. Je potřeba včas říci DOST a začít jinak. Mnoho práce za nás mohou udělat ostatní.

Můžeme pomocí vyvážené stravy bojovat i se stresem?

Správně sestavený jídelníček nás stresu nezbaví, ale rozhodně odstraní některé jeho negativní důsledky. Jídelníček by měl obsahovat všechny základní živiny, vitaminy a minerální látky. Ale pozor! Nesmí se stát další posedlostí. Není nutné každodenně naplnit všechny doporučené dávky, důležité je držet se určité linie a vědět, že občasná drobná odchylka naše zdraví zásadním způsobem neohrozí. Bohužel, řada žen ve snaze zhubnout podléhá knižním bestsellerům, jež ve většině případů dělí potraviny, nebo jejich kombinace, na „povolené“ a „zakázané“. To naopak míru stresu ještě dále zvyšuje.

Jak by tedy měl vypadat zdravý jídelníček?

Zdravý jídelníček je složen z více denních jídel, nejlépe pěti, přičemž žádné z nich nemusí být příliš vydatné. Základem je snídaně: V ideálním případě jogurt nebo sýr a celozrnné pečivo, kousek ovoce. Pokud máte představu, že si nemůžete udělat čas na svačinu, pak si uvědomte, že úplně stačí, když vypijete například 3 decilitry kefíru. Udržíte tak svou hladinu cukru v krvi od snídaně do oběda stabilní, vaše pracovní tempo bude vyšší a snadněji se na práci soustředíte. U oběda pak sníte jen tolik, kolik si sama naplánujete a zákusek vás nechá zcela chladnou. K obědu je nejlepší rybí či drůbeží maso se spoustou čerstvé či dušené zeleniny. Přílohu regulujte po-dle toho, zda potřebujete zhubnout, nebo váhu udržovat. Nevynechávejte ani odpolední svačinu - předejdete tak návalům hladu po příchodu ze zaměstnání. Večeři si dejte lehčí, ale nemyslete si, že musíte jíst naposledy v 17 hodin a že smíte jen zeleninu. Dejte si klidně velký zeleninový salát například s opečenými kousky kuřete, tuňákem, sýrem, občas i vejcem. Vše polijte jogurtovým dresinkem s bylinkami. K tomu si můžete dopřát až dvě deci kvalitního vína.

Doporučujete v zimě užívat vitaminy v pilulkách?

Tuto otázku je možno zodpovědně vyřešit až po rozebrání jídelníčku konkrétního člověka. Pokud se řídíte dávkami, které doporučuje výrobce a nepřekračujete je, rozhodně vám neuškodí. Maximálně budou lehce v nadbytku. Pokud ale hubnete, rozhodně si kvalitní multivitamin dopřejte.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče