Jez na Labi podporují i podnikatelé

14. března 2005, 00:00 - admin
14. března 2005, 00:00

DOPRAVA Podnikatelé v Ústeckém kraji podporují stavbu jezu na dolním toku Labe. Výstavba jednoho jezu namísto dvou je kompromisním návrhem ministerstva dopravy, které ho chce předložit ministerstvu životního prostředí.

DOPRAVA

Podnikatelé v Ústeckém kraji podporují stavbu jezu na dolním toku Labe. Výstavba jednoho jezu namísto dvou je kompromisním návrhem ministerstva dopravy, které ho chce předložit ministerstvu životního prostředí.

Podnikatelská sféra už nechce mlčet, proto uvažujeme o založení sdružení pro zastánce jezu, tvrdí předseda ústecké krajské hospodářské komory Jan Horák. Do sdružení by mohly vstoupit obce, města, podniky, organizace i jednotlivci. „Byla by to protiváha proti odpůrcům staveb na Labi,“ upozorňuje Horák. Proti výstavbě jezů již několik let protestují ekologické organizace.

Výhodou dopravní cesty podle Horáka je to, že umožňuje přepravovat nadrozměrné náklady, které se nevejdou na silnici ani železnici. „Některé tuzemské zboží je právě kvůli neexistenci vodní cesty ve světe neprodejné, takto by se malým i velkým firmám západní trh značně přiblížil,“ dodává Horák.

O stavbě dvou plavebních stupňů v Malém Březně na Ústecku a Prostředním Žlebu na Děčínsku se začalo uvažovat na počátku 90. let. Se stavbou se mělo začít v roce 2002. Proti projektu, jehož náklady odhadovali autoři projektu na osm miliard korun, se postavil v roce 2001 tehdejší ministr životního prostředí Miloš Kužvart.

„Ministerstvo financí trvalo na snížení nákladů na stavbu, ty se u nové varianty s pouze jedním jezem pohybují okolo tří miliard korun,“ říká zastánce stavby, bývalý náměstek ústeckého hejtmana Jaroslav Foldyna. Podle něj už není možné, aby posuzování vlivu stavby na životní prostředí trvalo čtyři roky jako u předchozího návrhu. „Pokud budeme velcí optimisté, jasno o jezu by mohlo být příští rok na jaře,“ uvedl. Pro ministerstvo životního prostředí je klíčové, aby nebyl ohrožen vodní ekosystém. „Pokud se podaří zajistit, že nebude narušena příroda, mohli bychom o jednom jezu uvažovat,“ potvrdila na začátku února mluvčí ministerstva Karolína Šůlová.

Jeden jez nezaručí celoroční splavnost Labe. „To by umožnily pouze dva stupně, ale alespoň budou podnikatelé moci využívat vodu před hranicemi s Německem,“ uvedl jednatel firmy Česko-saské přístavy Jiří Aster. Pokud dopravci prosadí stavbu jezu, stane se s děčínského přístavu velké překladiště. „Kapacita přístavu je zhruba milion tun, nyní ji využíváme asi z třetiny,“ uvedl Aster.

Foto popis| Jezy na Labi nechtžjí zejmŽna ekologovŽ.

Foto autor| foto: ČTK

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nová občanka rychle a bez problémů
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Auta
Vyberte nejlepší auta roku 2018 a vyhrajte ceny za 300 000…
Socialistická auta, která byla (aspoň v něčem) lepší než ta „západní“
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní elektromobil
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Technologie
Opera se dotýká virtuální reality. Přehraje 360° video v Oculus Riftu a dalších zařízeních
Pirátství prodejům neubližuje, ukazuje studie EU, kterou neměl nikdo vidět
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Nové ZenFony 4 pro evropský trh jsou tu. Přinášíme podrobné srovnání
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít