Ještě že už nejsem bachařem

14. února 2005, 00:00 - ONDŘEJ DRÁBEK
14. února 2005, 00:00

JIŘÍ KOLOMÝDílna kousek od Trutnova. Člověka by nenapadlo, že v budově, které její majitel Jiří Kolomý říká hala, vznikají součástky, na nichž závisí lidské životy. Části brzd pro vlaky, komponenty k lékařským laserům.

**JIŘÍ KOLOMÝ

Dílna kousek od Trutnova. Člověka by nenapadlo, že v budově, které její majitel Jiří Kolomý říká hala, vznikají součástky, na nichž závisí lidské životy. Části brzd pro vlaky, komponenty k lékařským laserům.

Firma Kolomý dodává včas a v té nejvyšší kvalitě. Její majitel Jiří Kolomý je na to náležitě pyšný. „Jistá německá společnost, pro kterou vyrábíme, nás vyhodnotila jako čtvrtého nejlepšího dodavatele. Celkem jich má čtyři a půl tisíce,“ říká hrdě.

Specializuje se na výrobu přesných součástek, které umí dělat jen málo lidí v Evropě. „Koupili jsme drahé stroje, bez nichž některé součástky prostě nevyrobíte. Tím pádem máme výhodu,“ říká Kolomý.

Začátky ale nebyly vůbec jednoduché. „Já jsem se vyučil jako obraběč kovů. Ale šel jsem pracovat k ochranné službě -bachařům. Kvůli bytu,“ vypráví Kolomý. Byt nedostal, tak situaci vyřešil po svém. Sám si postavil dům. Když začátkem devadesátých let přišel o práci ve věznici, zareagoval stejně. Zavřel se do garáže a začal soustružničit. „Motorem byla touha dokázat si, že na to mám. Že se dokážu uživit sám,“ vzpomíná a dodává: „Největším problémem při rozjezdu firmy byly úvěry. Každá banka vám chtěla půjčit tři miliony, ale mizerných tři sta tisíc, to ne.“ Nakonec se usměje: „Dneska se už s úvěry předhánějí.“

Firma se začala rozrůstat a vyrábět všechno možné. „Někdo mi řekl: Dělej to, v čem jsi nejlepší a dělej to líp než ostatní. Pochopil jsem, že je to pravda. Začali jsme se orientovat na velmi přesné součástky a investovali do nejmodernějšího vybavení,“ říká Kolomý.

Jenže nové stroje by se do staré garáže nevešly, tak si Kolomý postavil svépomocí, se svými zaměstnanci, novou halu. Dnes uvažuje o jejím rozšíření.

Po letech ho nakonec jeho práce dovedla zpět do věznice. Ne už ale jako bachaře. „Některé součástky si při naší režii nemůžeme dovolit vyrábět u nás,“ vypráví, když rozdává odsouzeným polotovary, do kterých pak oni vrtají díry nebo frézují drážky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít