Menu Zavřít

Jen účetní programy už firmám nestačí

14. 10. 2002
Autor: Euro.cz

Moderní technologie pomáhají plnit nové požadavky spojené nepřímo s vedením účetnictví Menším vrcholem pro softwarové firmy, které tradičně představují nové produkty v Brně, ale špičkou pro specialisty na účetnictví a řízení firem je již tradičně pražská výstava SFAMEX. Jarní, v pořadí již 16.

Moderní technologie pomáhají plnit nové požadavky spojené nepřímo s vedením účetnictví

Menším vrcholem pro softwarové firmy, které tradičně představují nové produkty v Brně, ale špičkou pro specialisty na účetnictví a řízení firem je již tradičně pražská výstava SFAMEX.

Jarní, v pořadí již 16., specializovaná výstava software pro účetnictví a řízení & služby pro podnikatele proběhla od 9. do 11. dubna 2002. V e Veletržním paláci v Praze byla průřezem nejnovějších trendů, které lze v takto úzce specializované oblasti informačních technologií a systémů najít. Jarní výstava byla opět určena pro širokou podnikatelskou a ekonomickou veřejnost - účetní, auditory, daňové a ekonomické poradce, finanční experty, pro firemní management na všech úrovních řízení a pro všechny druhy podnikatelských subjektů. Více než 45 firem prezentovalo nejnovější úpravy účetních daňových, personálních systémů, manažerské a podnikové informační systémy. Spolu s navazujícími produkty tak návštěvníci získali ucelený přehled pro porovnání produktů a výběr nejvhodnějších firem podle konkrétních potřeb. Vystavovatelé nabídli české i zahraniční softwarové produkty a celou řadu odborných služeb včetně odborné literatury a periodik řady nakladatelství a vydavatelství. Rovněž nabídli produkty systémů e-business, e-commerce a pro využití internetových serverů a portálů z oblasti daní, účetnictví, financí. „O tom, že specializované výstavy už zdaleka neslouží jen prezentaci novinek v účetnictví a programech pro jeho vedení, svědčí zaměření doprovodných akcí a semináře k problematice užití informačních systémů a řízení firem,“ vysvětluje Radka Podhrázská, vedoucí sekce výstav Svazu účetních. „Jedním z velkých a trvalých témat, kromě e-businessu, je i poměrně široká oblast vztahu se zákazníky firem, respektive péče o ně.“

CRM - Nejde jen o novou zkratku

Mezi jednu z oblastí, na kterou v souvislosti s rozvojem obchodu upozorňují specialisté na marketing i vývoj software, je řízení vztahů se zákazníky (Customer Relationhip Management - dále jen CRM). Na výstavě SFAMEX již byla tato oblast představena z hlediska základních cílů, přínosů, metod a nástrojů. Návštěvníci mohli vyzkoušet konkrétní nabídku v aplikaci některých systémů CRM, které jsou buď součástí firemních informačních systémů, anebo jsou samostatnými systémy pro podporu marketingu, prodeje i služby spojené se stykem se zákazníky (tj. v oblastech velice blízkých vedení účetnictví a dalších služeb ve firmách.) Vývoj v oblasti informačních technologií a telekomunikací - internet, multimédia, širokopásmové sítě, mobilní komunikace, digitalizace domácností - přináší nové formy spolupráce mezi dodavatelem a zákazníkem,“ říká Petr Beneš v Malé encyklopedii CRM 2002. „S narůstající hospodářskou soutěží živenou globalizací a deregulací se společnosti působící v daném segmentu trvale odlišují stále méně nabízenými produkty a jejich cenami, ale o to významněji nabídkou dodatečných informací a služeb poskytovaných zákazníkovi. Využívání systémů CRM ovlivňují znalosti o zákaznících a umožňují podporovat jejich důvěru a loajalitu.“ Podle Beneše příslib možností CRM pro úspěšnost obchodních aktivit a úspěchů není v mnoha firmách využívaný, protože jim chybí integrace i v rámci používaného modelu řízení. Týká se to mimo jiné i informací a software využívaného pro řízení, tedy například i pro vedení účetnictví a činností s tím spojených (vedení evidencí, databáze pro distribuci atd.). „Nové obchodní modely soustředěné na zákazníka vedou ke znásobení komunikačních kanálů (internet, telefon, call centra, bezdrátové technologie, tradiční kanály), které umožňují poskytnout zákazníkovi lepší služby. V e snaze vyvolat další zájem o CRM se za uplynulý rok objevily nové produkty, k nimž patří především řešení orientované na bezdrátovou komunikaci a nástup nástrojů pro řízení vztahu se zákazníky na bázi služeb internetu (eCRM).“

Tři základní požadavky pro CRM

Každý informační systém, který si firma specializovaná třeba na vedení účetnictví může v rámci rozšíření služeb pro klienty pořídit, může vykazovat určitý nedostatek. Je jím do jisté míry určitá obecnost či široká univerzálnost, ve které se může trochu ztratit jedinečnost spojená s konkrétní firmou, její činností, produkty či dokonce zákazníky. Proto odborníci upozorňují na tři základní požadavky, které by měly být při aplikaci systémů CRM plně rozvinuty. Základem by měla být konkrétní a aktuální firemní data o zákaznících. Vedle údajů o jejich odběru druhů a množství zboží či služeb, případně zájmu, by mohlo jít o tzv. identifikační, obchodní data, údaje o chování zákazníka i vybrané marketingové údaje. Právě s jejich pomocí je možné potom z databáze generovat potřebné soubory pro využití, například k nabídce nových produktů, k upozornění na změny sortimentu, ceny či kvality zboží atp. Kvalita a množství soustředěných dat jsou rozhodující pro uplatnění dalších požadavků. Hodnota dat se totiž může projevit až při jejich využití v konkrétním styku se zákazníkem, respektive s jejich zájmovými skupinami. V malých firmách postačí většinou manuální manipulace, kterou zvládá jeden nebo několik pracovníků. Při velkých skupinách musí informační systém umožnit automatizované zpracování a vyhodnocování. Jde přitom zejména o výběr vhodného zákazníka, o posouzení předpokládaného zájmu a upozornění na kroky, které je třeba při styku s ním provést. Systém by tak měl automaticky upozornit uživatele například na to, že zákazník vyhovuje stanoveným kritériím a že je nutné mu přímo nabídnout produkt či službu telefonem, mailem, osobní návštěvou.

Společné využití

Třetím a neopomenutelným požadavkem na informační systém pro CRM je možnost sdílení dat s jinými využívanými systémy ve firmě. Jde především o předávání dat a informací o událostech s ekonomickými, účetními, skladovými, personálními či jinými systémy ve firmě. T o rozhoduje ve velké míře o efektivnosti využívání CRM. Jde například o včasné předání informací o přijetí zboží do skladu, o jeho kalkulaci, o distribuci, o zaplacení zboží z předchozí zakázky apod. Právě tyto okolnosti patří k hlavním rozlišovacím prvkům při hledání vhodného informačního systému pro CRM. Při jeho výběru nelze spoléhat jen na tvrzení obchodníků, že právě jejich produkt, nabízený třeba jako stavebnicový, zcela vyhovuje požadavkům. Právě třeba při listopadové výstavě software pro účetnictví a řízení firem si může každý zákazník přímo na stánku a za asistence odborníků ověřit, zda nabízený informační systém uspokojí jeho potřeby.

Doprovodný program podzimní 17. výstavy 13. až 15. 11. 2002, Veletržní palác, Praha

Moderní informační systémy pro podnikatele, menší a střední firmy

BRAND24

Daň z příjmu právnických osob - aktuální problémové oblasti

Praktický průvodce změnami v účetnictví ke dni konání výstavy

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).