Article, show

Jednotná kontaktní místa pomohou proti byrokracii

29. října 2010, 04:43 - Milena Šupálková
29. října 2010, 04:43

Láká vás podnikání v některé ze zemí Evropské unie, ale nevíte, za jakých podmínek můžete v zahraničí své služby nabízet? Odrazují vás úřední formality nezbytné pro zahájení podnikání? Již rok pomáhá v těchto případech síť Jednotných kontaktních míst, která ušetří podnikatelům mnoho času a úsilí při vyřizování nutných žádostí a povolení.

Foto: Jakub Stadler

S myšlenkou podnikat v zahraničí si zahrává řada podnikatelů, nicméně velká část z nich svůj záměr nikdy neuskuteční. Neznají totiž zahraniční předpisy a bojí se případných obstrukcí se zahraničními úřady. Vyplynulo to z nedávné ankety pořádané Hospodářskou komorou ČR. Dalšími překážkami jsou podle českých podnikatelů nedůvěra klientů, potíže s certifikacemi výrobků nebo komplikace s placením DPH.

S kadeřnickými službami přes hranice
Využití služeb Jednotných kontaktních míst názorně ilustruje vzorový příklad podnikatelky z pohraničí. Jana Králová žije v malém městě poblíž rakouských hranic. Již deset let se živí jako kadeřnice. Díky svému kadeřnickému umění a výhodným cenám začal být zájem o její služby také v Rakousku. Podnikání v zahraniční ji vždycky lákalo, ale dlouho tento krok odkládala. Nevěděla totiž přesně, na který úřad se obrátit, a obávala se nadbytečného papírování a byrokracie úřadů. Kamarádka jí poradila, aby se obrátila na Jednotné kontaktní místo, které jí poskytlo veškeré potřebné informace. Dnes tvoří většinu klientely Jany Králové rakouské zákaznice. Protože se jí podnikání v zahraničí zalíbilo, zvažuje, že své služby rozšíří ještě o manikúru a pedikúru.

I v těchto věcech může pomoci síť Jednotných kontaktních míst (JKM), která již téměř rok radí podnikatelům, jak využít svých práv vyplývajících z volného pohybu služeb a rozšířit své podnikatelské aktivity do zahraničí. JKM svým klientům objasní rozdíly mezi jednotlivými režimy pro poskytování služeb do zahraničí a poradí jim při zjišťování úředních formalit nutných pro podnikání v zemích Evropské unie a Evropského hospodářského prostoru. Zaměstnanci JKM také pomohou zprostředkovat podnikateli odbornou pomoc například v případě, že čelí problémům se zahraničními úřady. Veškeré kontakty na jednotlivá JKM jsou k dispozici na stránkách www. businessinfo.cz/cz. Prostřednictvím těchto stránek mohou podnikatelé poslat svůj dotaz rovněž elektronicky.

Kontaktní místa najdete také v zahraničí

JKM jsou součástí celoevropské sítě, jejíž zřízení vyplývá z evropské legislativy – konkrétně ze směrnice o službách na vnitřním trhu. Obdobná kontaktní místa jsou tedy zřízena i v ostatních členských státech a navzájem spolupracují. Podnikatelé se samozřejmě na tato místa mimo Česko mohou obracet i sami skrze portál EU GO – ec.europa.eu/internal_market/eu-go/

JKM poskytují také informace o podnikání v Česku. Kromě role informátora mají rovněž roli zprostředkovatele. Podnikatel si zde může podat žádost o oprávnění k poskytování služby a JKM ji předá příslušnému úřadu, čímž ušetří podnikateli čas. Prostřednictvím Jednotného registračního formuláře zprostředkuje JKM také ohlášení finančnímu úřadu, správě sociálního zabezpečení, úřadu práce, zdravotní pojišťovně a dalším pro podnikání relevantním orgánům.

Kromě 15 fyzických JKM, které sídlí na obecních živnostenských úřadech v krajských městech, funguje JKM rovněž v elektronické podobě na portálu www.businessinfo.cz. Podnikatel zde najde řadu užitečných informací o podnikání v jednotlivých profesích a může si stáhnout většinu formulářů, které pro vstup do podnikání potřebuje. Online dotazník navíc podnikateli umožní obrátit se přímo na některé z fyzických JKM a položit jim dotaz.

Službu využívají i cizinci podnikající v Česku

O služby JKM mají největší zájem drobní podnikatelé, pro které je (na rozdíl od větších firem) často obtížné prokousat se evropskou legislativou. Výjimkou ale není ani návštěva zahraničního podnikatele, který má zájem rozjet podnikání v Česku. Klienti JKM své zahraniční aktivity nejčastěji směřují do oblastí stavebnictví, prodeje zboží, řemeslných živností, sociálních služeb nebo cestovního ruchu. Nejatraktivnějšími destinacemi jsou pro ně kromě čtyř sousedních zemí také Velká Británie a Nizozemsko.

Autorka pracuje na odboru vnitřního trhu a služeb EU ministerstva průmyslu a obchodu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít