Jednoduché řešení neexistuje

02. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. dubna 2007, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHONY Hitem posledních měsíců v automobilovém průmyslu je hledání náhrady benzinu či nafty. Alternativní paliva sice již existují, ale jejich masovému rozšíření brání vysoká cena upravených vozů. Většímu rozšíření vozidel na zemní plyn (CNG) prozatím brání nedostatečná síť čerpacích stanic.

ALTERNATIVNÍ POHONY Hitem posledních měsíců v automobilovém průmyslu je hledání náhrady benzinu či nafty. Alternativní paliva sice již existují, ale jejich masovému rozšíření brání vysoká cena upravených vozů.

Většímu rozšíření vozidel na zemní plyn (CNG) prozatím brání nedostatečná síť čerpacích stanic. Nyní jich je v provozu pouze 24. Toto palivo je přitom podstatně levnější než nafta či benzin, neboť není zatíženo spotřební daní. Podle odhadů jezdí v Česku na propanbutan (LPG) zhruba čtyři procenta vozů, zemní plyn v současnosti pohání jen několik stovek vozidel, hlavně autobusů. V západoevropských zemích je nyní LPG na ústupu a nahrazuje jej právě CNG.

ZA TŘI ROKY JE TO DOMA

Ve světě využívá zemní plyn jako palivo přes pět milionů automobilů, v Evropě zhruba 520 tisíc. Cena vozu s tímto pohonem je oproti konvenčnímu o přibližně deset procent vyšší. Návratnost je spočítána na 40 tisíc kilometrů, což průměrný motorista ujede za dva až čtyři roky. Díky čistotě paliva se navíc prodlužuje životnost olejové náplně i samotného motoru. Spalováním plynu totiž nevznikají karbonové usazeniny.

Řidiči nemusejí mít obavy, že by s autem na zemní plyn nestačili dojet k další čerpací stanici. Sériově vyráběné vozy mají totiž kombinované systémy, takže druh pohonné látky lze přepínat. Jestliže by měl v roce 2020 podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot v Česku vzrůst na desetinu, měl by počet jím poháněných vozů stoupnout nejméně na 400 tisíc.

ALTERNATIVNÍ PALIVA JSOU DRAHÁ

Další z možností výroby ekologických vozů jsou takzvané hybridní automobily, které kombinují benzinový motor s elektromotorem. I když první hybridní vozidla jsou již v provozu, jejich většímu rozšíření zatím brání výrazně vyšší cena. Ta je dána především malosériovou výrobou a hlavně drahými akumulátory s lithiovo-iontovými články.

Jedním z nejrozšířenějších alternativních paliv ve světě je etanol, který se prosazuje především v Brazílii a vyrábí se hlavně z cukrové třtiny. Další variantou je vodíkový pohon, jehož vývoji se věnuje většina velkých automobilek. Experimentuje se například i s využitím sluneční energie a podobně.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče