Jednoduché řešení neexistuje

02. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. dubna 2007, 00:00

ALTERNATIVNÍ POHONY Hitem posledních měsíců v automobilovém průmyslu je hledání náhrady benzinu či nafty. Alternativní paliva sice již existují, ale jejich masovému rozšíření brání vysoká cena upravených vozů. Většímu rozšíření vozidel na zemní plyn (CNG) prozatím brání nedostatečná síť čerpacích stanic.

ALTERNATIVNÍ POHONY Hitem posledních měsíců v automobilovém průmyslu je hledání náhrady benzinu či nafty. Alternativní paliva sice již existují, ale jejich masovému rozšíření brání vysoká cena upravených vozů.

Většímu rozšíření vozidel na zemní plyn (CNG) prozatím brání nedostatečná síť čerpacích stanic. Nyní jich je v provozu pouze 24. Toto palivo je přitom podstatně levnější než nafta či benzin, neboť není zatíženo spotřební daní. Podle odhadů jezdí v Česku na propanbutan (LPG) zhruba čtyři procenta vozů, zemní plyn v současnosti pohání jen několik stovek vozidel, hlavně autobusů. V západoevropských zemích je nyní LPG na ústupu a nahrazuje jej právě CNG.

ZA TŘI ROKY JE TO DOMA

Ve světě využívá zemní plyn jako palivo přes pět milionů automobilů, v Evropě zhruba 520 tisíc. Cena vozu s tímto pohonem je oproti konvenčnímu o přibližně deset procent vyšší. Návratnost je spočítána na 40 tisíc kilometrů, což průměrný motorista ujede za dva až čtyři roky. Díky čistotě paliva se navíc prodlužuje životnost olejové náplně i samotného motoru. Spalováním plynu totiž nevznikají karbonové usazeniny.

Řidiči nemusejí mít obavy, že by s autem na zemní plyn nestačili dojet k další čerpací stanici. Sériově vyráběné vozy mají totiž kombinované systémy, takže druh pohonné látky lze přepínat. Jestliže by měl v roce 2020 podíl zemního plynu na spotřebě pohonných hmot v Česku vzrůst na desetinu, měl by počet jím poháněných vozů stoupnout nejméně na 400 tisíc.

ALTERNATIVNÍ PALIVA JSOU DRAHÁ

Další z možností výroby ekologických vozů jsou takzvané hybridní automobily, které kombinují benzinový motor s elektromotorem. I když první hybridní vozidla jsou již v provozu, jejich většímu rozšíření zatím brání výrazně vyšší cena. Ta je dána především malosériovou výrobou a hlavně drahými akumulátory s lithiovo-iontovými články.

Jedním z nejrozšířenějších alternativních paliv ve světě je etanol, který se prosazuje především v Brazílii a vyrábí se hlavně z cukrové třtiny. Další variantou je vodíkový pohon, jehož vývoji se věnuje většina velkých automobilek. Experimentuje se například i s využitím sluneční energie a podobně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní…
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Technologie
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít