Jedinými ochránci výrobců jsou řetězce

11. února 2008, 00:00 - Petr Havel
11. února 2008, 00:00

Je hloupé bojovat s nadnárodními sítěmi zákonnou regulací.

Obraz nadnárodních obchodních sítí v Česku jako největších nepřátel výrobců a spotřebitelů, budovaný hlavně agrární komorou, částečně potravinářskou komorou a některými politiky a médii, je v praxi dokonalou cestou do pekel. Zejména kvůli postupující liberalizaci světového trhu se zemědělskými komoditami a potravinami se totiž pouze obchodní sítě mohou stát ochránci regionálních, národních i evropských výrobců potravin všeho druhu. Proč? Globální liberalizace neumožní na jakékoli státní či unijní úrovni jakékoli omezování dovozů čehokoli, samozřejmě s výjimkou zdravotně závadné produkce. Rozhodně ale nebude možné na této úrovni zamezit dovozům levného zboží zejména z Asie či jižní Ameriky.

Na privátní úrovni obchodních řetězců to ale možné bude, a to prostřednictvím vnitřních standardů kvality. Tyto standardy má dnes každý nadnárodní řetězec a jejich dodržení je již nyní vstupenkou evropských výrobců do regálů příslušných sítí. Budeli stejný metr uplatňován na mimoevropské výrobce, bude tímto způsobem možné eliminovat importy levnějšího zboží, které parametry stanovené sítěmi nebude mít.

Je proto hloupé a krátkozraké rozdmýchávat s nadnárodními sítěmi boj prostřednictvím zákonné regulace podmínek, které požadují po svých dodavatelích. Cestou k nápravě některých nepříliš etických praktik, které ovšem zdaleka nejsou tak četné, jak to podle mediálního obrazu řetězců vypadá, je něco zcela jiného. Především spolupráce výrobců a prodejců, prezentace konkrétních křivd a využití stávajících i nově vznikajících kontrolních mechanismů.

Na letošním ročníku konference Retail Summit byl například představen software, který dodavatelům zboží do obchodních sítí „hlídá“ nejen operativnost doplňování sortimentu do regálů, ale i regionální odlišnosti. Díky tomu lze výrazně zlepšit logistiku zásobování. Je to samozřejmě jen jeden příklad, ale ukazuje cestu ke standardizaci obchodních vztahů na základě relevantních informací. Na rozdíl od současných populistických hesel regulátorů všeho typu, kterým většinou stejně ani o ochranu spotřebitele nejde. t>

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
Jedna z nejlepších hororových her je teď zdarma. Stáhněte si Outlast
Nordic Telecom letos vypne CDMA. Než vybuduje LTE, přesune zákazníky k O2
Malý iPhone SE nebyl nikdy takhle levný. Operátoři šli s cenou výrazně níž než Apple
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít