Jeden litr na 100 km - realita, nebo sen?

14. října 2002, 00:00 - Petr Doul
14. října 2002, 00:00

Automobilka Volkswagen se snaží nezklamat své akcionáře Velké překvapení si přichystalo vedení společnosti Volkswagen pro svoji valnou hromadu, která se konala v německém Hamburku. Akcionářům se tam poprvé přestavil unikátní prototyp takzvaného "litrového" automobilu, tedy vozu, jehož spotřeba nepřevyšuje 1 litr na 100 km.

Automobilka Volkswagen se snaží nezklamat své akcionáře

Velké překvapení si přichystalo vedení společnosti Volkswagen pro svoji valnou hromadu, která se konala v německém Hamburku. Akcionářům se tam poprvé přestavil unikátní prototyp takzvaného „litrového“ automobilu, tedy vozu, jehož spotřeba nepřevyšuje 1 litr na 100 km. Unikátní malý dvoumístný automobil řídil z Wolfsburgu do Hamburku sám odstupující šéf automobilky Ferdinand Piech, který na 230 km dlouhé trase docílil průměrné spotřeby jen 0,89 litru na 100 km při průměrné rychlosti 75 km/h. Při vývoji extrémně úsporného prototypu zúročili konstruktéři všechny poznatky a zkušenosti ze stavby moderních automobilů a využili ty nejúspěšnější technologie. Jejich cílem bylo připravit vůz, který sice spotřebuje jen jediný litr paliva na 100 km jízdy, ale přitom tato mimořádná hospodárnost nebude vykoupena horší bezpečností, jízdními vlastnostmi nebo ovladatelností vozu. Výsledkem jejich snažení je lehký malý vůz, který se mnohem více podobá kompaktnímu sportovnímu automobilu než obvykle nepříliš pohledným výzkumným prototypům. Inženýři kladli velký důraz na aerodynamiku, a proto tvary laminátové karoserie 3,65 m dlouhého a jen 1,25 m širokého a 1,11 m vysokého prototypu pečlivě ladily v aerodynamickém tunelu. Karoserie je natažena na prostorový rám vozu z lehkého magnezia, a ve snaze docílit skutečně co nejnižší hmotnosti, šli konstruktéři dokonce až tak daleko, že karoserii prototypu neopatřili ani obvyklým lakem. Pro pohon prototypu byl zkonstruován speciální jednoválcový vznětový motor o zdvihovém objemu 0,3 l s přímým vstřikováním paliva, který je uložen napříč před zadní nápravou. Skromný výkon 6,3 kW při 4000 ot./min. propůjčuje 290 kg lehkému prototypu nebývalou vitalitu s maximální rychlostí 120 km/h. Průměrná spotřeba paliva leží pod hranicí 0,99 l a na jedno natankování nádrže o objemu 6,5 l je možné ujet 650 km. Omezený vnitřní prostor litrového prototypu nedovolil využití konvenční převodovky, konstruktéři proto připravili kompaktní automatickou převodovku, která se ovládá otočným knoflíkem z interiéru. Experimentální model jezdí na velmi lehkých šestnácti palcových kolech obutých do pneumatik s velmi nízkým valivým odporem. Přestože konstruktéři šetřili každým gramem, je prototyp vybaven například ABS, elektronickým stabilizačním systémem ESP nebo airbagem pro řidiče. Propracovaná konstrukce a deformační prvky v přední části vozu zajišťují ochranu při nárazu a převrácení srovnatelnou se závodními vozy kategorie GT.

Vůz otestoval při cestě z Wolfsburgu do Hamburku odstupující šéf automobilky Ferdinanad Piech. FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče