Jeden litr na 100 km - realita, nebo sen?

14. října 2002, 00:00 - Petr Doul
14. října 2002, 00:00

Automobilka Volkswagen se snaží nezklamat své akcionáře Velké překvapení si přichystalo vedení společnosti Volkswagen pro svoji valnou hromadu, která se konala v německém Hamburku. Akcionářům se tam poprvé přestavil unikátní prototyp takzvaného "litrového" automobilu, tedy vozu, jehož spotřeba nepřevyšuje 1 litr na 100 km.

Automobilka Volkswagen se snaží nezklamat své akcionáře

Velké překvapení si přichystalo vedení společnosti Volkswagen pro svoji valnou hromadu, která se konala v německém Hamburku. Akcionářům se tam poprvé přestavil unikátní prototyp takzvaného „litrového“ automobilu, tedy vozu, jehož spotřeba nepřevyšuje 1 litr na 100 km. Unikátní malý dvoumístný automobil řídil z Wolfsburgu do Hamburku sám odstupující šéf automobilky Ferdinand Piech, který na 230 km dlouhé trase docílil průměrné spotřeby jen 0,89 litru na 100 km při průměrné rychlosti 75 km/h. Při vývoji extrémně úsporného prototypu zúročili konstruktéři všechny poznatky a zkušenosti ze stavby moderních automobilů a využili ty nejúspěšnější technologie. Jejich cílem bylo připravit vůz, který sice spotřebuje jen jediný litr paliva na 100 km jízdy, ale přitom tato mimořádná hospodárnost nebude vykoupena horší bezpečností, jízdními vlastnostmi nebo ovladatelností vozu. Výsledkem jejich snažení je lehký malý vůz, který se mnohem více podobá kompaktnímu sportovnímu automobilu než obvykle nepříliš pohledným výzkumným prototypům. Inženýři kladli velký důraz na aerodynamiku, a proto tvary laminátové karoserie 3,65 m dlouhého a jen 1,25 m širokého a 1,11 m vysokého prototypu pečlivě ladily v aerodynamickém tunelu. Karoserie je natažena na prostorový rám vozu z lehkého magnezia, a ve snaze docílit skutečně co nejnižší hmotnosti, šli konstruktéři dokonce až tak daleko, že karoserii prototypu neopatřili ani obvyklým lakem. Pro pohon prototypu byl zkonstruován speciální jednoválcový vznětový motor o zdvihovém objemu 0,3 l s přímým vstřikováním paliva, který je uložen napříč před zadní nápravou. Skromný výkon 6,3 kW při 4000 ot./min. propůjčuje 290 kg lehkému prototypu nebývalou vitalitu s maximální rychlostí 120 km/h. Průměrná spotřeba paliva leží pod hranicí 0,99 l a na jedno natankování nádrže o objemu 6,5 l je možné ujet 650 km. Omezený vnitřní prostor litrového prototypu nedovolil využití konvenční převodovky, konstruktéři proto připravili kompaktní automatickou převodovku, která se ovládá otočným knoflíkem z interiéru. Experimentální model jezdí na velmi lehkých šestnácti palcových kolech obutých do pneumatik s velmi nízkým valivým odporem. Přestože konstruktéři šetřili každým gramem, je prototyp vybaven například ABS, elektronickým stabilizačním systémem ESP nebo airbagem pro řidiče. Propracovaná konstrukce a deformační prvky v přední části vozu zajišťují ochranu při nárazu a převrácení srovnatelnou se závodními vozy kategorie GT.

Vůz otestoval při cestě z Wolfsburgu do Hamburku odstupující šéf automobilky Ferdinanad Piech. FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do…
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit
Technologie
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít