Article, show

Jede, jede mašinka

01. září 2003, 00:00 - Martin Schmarcz
01. září 2003, 00:00

Už jsme na ně málem zapomněli. Státní železničáři dlouho nestávkovali, takže na dráze je klid. To neznamená, že by nás stav kolejového bumbrlíčka měl nechávat v klidu. Žádné bouře rovná se žádné změny, a to se rovná setrvalé prohlubování ztráty hrazené z našich kapes.

NA TAPETĚ

Že to je pravda, se můžete dočíst v sekci Byznys na straně 10. Ani nový management za půl roku nerozhýbal rezavá kola drážního kolosu. Naopak, tržby dále klesaly. Ty miliardy dotací, které každý rok spolyká železnice, přitom zatraceně chybí jinde. Ideologický předsudek, že dráha je lepší než silnice, nás vychází hodně draho. Automobilová doprava je motorem hospodářského růstu a výživným daňovým zdrojem. Přesto je popelkou ve srovnání s celkově ztrátovou vlakovou dopravou. Zatímco dokonce dálnice jsou plné výmolů a takřka neustále někde ucpané kvůli opravám, vlakobaroni si klidně vyhodí třicet miliard na modernizaci v podstatě lokální trati. Další desítky miliard spolkl neúspěšný projekt Pendolino. Slibované superexpresy přicházejí se zpožděním, předražené a budou nasazeny na koridory, které zdaleka nevyužijí jejich nejvyšší rychlosti. Oproti zahraniční konkurenci jsou naše supervlaky až dvakrát pomalejší, takže z Německa se do Vídně jezdí raději oklikou než přes méně pohodlné české trati. Do údržby a stavby silnic se vrací zhruba polovina prostředků, které se vyberou na spotřební dani za benzin, silniční dani a dálničních známkách. Do kolejí a osobní vlakové dopravy naopak každý rok natečou desítky miliard navíc. Kdyby stát nechával peníze tam, kde se lépe zhodnocují, nemuseli jsme mít korupční aféru s dálnicí D 47, protože automobilisté si vydělají na stavbu nejen této, ale stovek kilometrů dalších dálnic. Přitom průšvih s koridory a Pendolinem není o nic menší než s dálnicí do Ostravy. Jenže tuhle akci nikdo nezastavil - asi se tiše uznává, že železnice má na státní miliardy jaksi nárok. Jen tak dál, vládo. Dál preferuj železnici na úkor silnic. Profesionální i soukromí řidiči budou dál riskovat zdraví a technický stav svých vozidel na nevyhovujících cestách. Na drahách se dál nebude nic měnit, miliardy se budou rozplývat a dýchavičná mašinka dál pojede kamsi do dáli.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít