Jede, jede mašinka

01. září 2003, 00:00 - Martin Schmarcz
01. září 2003, 00:00

Už jsme na ně málem zapomněli. Státní železničáři dlouho nestávkovali, takže na dráze je klid. To neznamená, že by nás stav kolejového bumbrlíčka měl nechávat v klidu. Žádné bouře rovná se žádné změny, a to se rovná setrvalé prohlubování ztráty hrazené z našich kapes.

NA TAPETĚ

Že to je pravda, se můžete dočíst v sekci Byznys na straně 10. Ani nový management za půl roku nerozhýbal rezavá kola drážního kolosu. Naopak, tržby dále klesaly. Ty miliardy dotací, které každý rok spolyká železnice, přitom zatraceně chybí jinde. Ideologický předsudek, že dráha je lepší než silnice, nás vychází hodně draho. Automobilová doprava je motorem hospodářského růstu a výživným daňovým zdrojem. Přesto je popelkou ve srovnání s celkově ztrátovou vlakovou dopravou. Zatímco dokonce dálnice jsou plné výmolů a takřka neustále někde ucpané kvůli opravám, vlakobaroni si klidně vyhodí třicet miliard na modernizaci v podstatě lokální trati. Další desítky miliard spolkl neúspěšný projekt Pendolino. Slibované superexpresy přicházejí se zpožděním, předražené a budou nasazeny na koridory, které zdaleka nevyužijí jejich nejvyšší rychlosti. Oproti zahraniční konkurenci jsou naše supervlaky až dvakrát pomalejší, takže z Německa se do Vídně jezdí raději oklikou než přes méně pohodlné české trati. Do údržby a stavby silnic se vrací zhruba polovina prostředků, které se vyberou na spotřební dani za benzin, silniční dani a dálničních známkách. Do kolejí a osobní vlakové dopravy naopak každý rok natečou desítky miliard navíc. Kdyby stát nechával peníze tam, kde se lépe zhodnocují, nemuseli jsme mít korupční aféru s dálnicí D 47, protože automobilisté si vydělají na stavbu nejen této, ale stovek kilometrů dalších dálnic. Přitom průšvih s koridory a Pendolinem není o nic menší než s dálnicí do Ostravy. Jenže tuhle akci nikdo nezastavil - asi se tiše uznává, že železnice má na státní miliardy jaksi nárok. Jen tak dál, vládo. Dál preferuj železnici na úkor silnic. Profesionální i soukromí řidiči budou dál riskovat zdraví a technický stav svých vozidel na nevyhovujících cestách. Na drahách se dál nebude nic měnit, miliardy se budou rozplývat a dýchavičná mašinka dál pojede kamsi do dáli.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít