Jede, jede mašinka

01. září 2003, 00:00 - Martin Schmarcz
01. září 2003, 00:00

Už jsme na ně málem zapomněli. Státní železničáři dlouho nestávkovali, takže na dráze je klid. To neznamená, že by nás stav kolejového bumbrlíčka měl nechávat v klidu. Žádné bouře rovná se žádné změny, a to se rovná setrvalé prohlubování ztráty hrazené z našich kapes.

NA TAPETĚ

Že to je pravda, se můžete dočíst v sekci Byznys na straně 10. Ani nový management za půl roku nerozhýbal rezavá kola drážního kolosu. Naopak, tržby dále klesaly. Ty miliardy dotací, které každý rok spolyká železnice, přitom zatraceně chybí jinde. Ideologický předsudek, že dráha je lepší než silnice, nás vychází hodně draho. Automobilová doprava je motorem hospodářského růstu a výživným daňovým zdrojem. Přesto je popelkou ve srovnání s celkově ztrátovou vlakovou dopravou. Zatímco dokonce dálnice jsou plné výmolů a takřka neustále někde ucpané kvůli opravám, vlakobaroni si klidně vyhodí třicet miliard na modernizaci v podstatě lokální trati. Další desítky miliard spolkl neúspěšný projekt Pendolino. Slibované superexpresy přicházejí se zpožděním, předražené a budou nasazeny na koridory, které zdaleka nevyužijí jejich nejvyšší rychlosti. Oproti zahraniční konkurenci jsou naše supervlaky až dvakrát pomalejší, takže z Německa se do Vídně jezdí raději oklikou než přes méně pohodlné české trati. Do údržby a stavby silnic se vrací zhruba polovina prostředků, které se vyberou na spotřební dani za benzin, silniční dani a dálničních známkách. Do kolejí a osobní vlakové dopravy naopak každý rok natečou desítky miliard navíc. Kdyby stát nechával peníze tam, kde se lépe zhodnocují, nemuseli jsme mít korupční aféru s dálnicí D 47, protože automobilisté si vydělají na stavbu nejen této, ale stovek kilometrů dalších dálnic. Přitom průšvih s koridory a Pendolinem není o nic menší než s dálnicí do Ostravy. Jenže tuhle akci nikdo nezastavil - asi se tiše uznává, že železnice má na státní miliardy jaksi nárok. Jen tak dál, vládo. Dál preferuj železnici na úkor silnic. Profesionální i soukromí řidiči budou dál riskovat zdraví a technický stav svých vozidel na nevyhovujících cestách. Na drahách se dál nebude nic měnit, miliardy se budou rozplývat a dýchavičná mašinka dál pojede kamsi do dáli.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče