Je třeba zabudovat finanční krizi

18. února 2009, 13:45 - Jiří Došlý
18. února 2009, 13:45

Vše nasvědčuje tomu, že dálnice D3 vytyčí směr pro dopravní projekty PPP

Hlavním prvkem každého PPP projektu (Public, Private, Partnership; partnerství soukromé a veřejné sféry) je platební mechanismus. Jeho účelem je nastavit systém plateb mezi veřejnou a soukromou sférou. V případě PPP projektu dálnice D3 se předpokládá, že budoucí koncesionář ponese rizika s její výstavbou a dostupností. V důsledku toho budou platby takzvaného služebného spuštěny až při zprovoznění či zahájení provozu a údržby na prvním funkčním celku dálnice D3. A budou založené i na tom, zda je příslušný celek dostupný, není-li zcela nebo částečně nedostupný a jsou-li dodrženy či překročeny smluvně dané minimální dopravní intenzity provozu.

Zahraniční zkušenosti

V důsledku zahraničních zkušeností ministerstvo dopravy (MD) nestandardně předpokládá, že rizika spojená s obstaráním pozemků ponese koncesionář. Zadavatel před současnou situací na finančních trzích také předpokládal, že financování výstavby dálnice D3 plně zajistí soukromá sféra. V současné době se tým MD, jenž připravuje projekt dálnice D3, zabývá optimalizací jeho zadávací dokumentace, aby se ve vyhlášeném výběrovém řízení odrážely události posledních měsíců. Měla by být maximálně variabilní, zejména při definování jednotlivých částí budoucí koncesní smlouvy (výstavba, provozování, údržba, financování). Platí to především pro tu poslední. Při financování by měl být brán zřetel na určitou míru variability a na přizpůsobení se aktuálnímu stavu finančních trhů, které dnes odlišně hodnotí dlouhodobá projektová rizika. V zadání by měla být zdůrazněna mandatorní povaha alokace prostředků na platbu služebného v rámci budoucích státních rozpočtů. Dále je nezbytné zvážit kapacitu dluhového trhu a nově promyslet zadávací dokumentaci. Může se totiž stát, že finanční trh nebude ochoten plně nést projektové riziko po celou dobu provozování projektu dálnice D3.

Rizika

Finanční modelování vycházelo z praxe běžné v zahraničí před úvěrovou krizí. Použitá diskontní sazba se tedy pohybovala mezi pěti až šesti procenty za rok. Náklady koncesního projektu byly vypočítány na zhruba 40,4 miliardy korun a provedení z veřejných zdrojů na přibližně 42,5 miliardy korun. Projekt dálnice D3 uskutečněný prostřednictvím PPP představuje čistou současnou peněžní hodnotu ve výši zhruba 2,1 miliardy korun. Zásadně ji ovlivňuje míra rozložení rizik mezi soukromou a veřejnou sférou – jak spojených s výstavbou, tak těch, jež se týkají následného provozu a údržby. Zapojením soukromé sféry do projektu by se mělo dosáhnout vyšší peněžní hodnoty pro veřejnou sféru. Peněžní hodnota přitom představuje optimální kombinaci celoživotních nákladů na projekt a kvalitu poskytovaných služeb. Rozumné náklady financování jsou proto základním předpokladem pro požadovanou peněžní hodnotu. Rigidní a neaktuální zadávací dokumentace, jež neumožňuje alternativy financování projektových rizik, by mohla uskutečnění projektu dálnice D3 zcela zablokovat.

Zpoždění

MD předpokládá zahájení provozu na dálnici D3 nejpozději v říjnu 2014 – předpokládaný termín zprovoznění posledního z pěti funkčních celků. Tři z nich se týkají financování, výstavby, provozování a údržby a dva pouze samostatného provozování a údržby. Vláda uložila ministrovi dopravy zahájit do 31. prosince 2008 zadávací řízení. Již dnes je však jasné, že se kvůli úpravě podmínek zadávacího řízení termín o několik týdnů posune. Budou-li toto zpoždění kompenzovat flexibilnější podmínky zadání – zejména v oblasti financování projektu – s větším důrazem na současnou situaci na finančních a bankovních trzích, soukromá sféra toto malé zpoždění určitě přijme. Veřejná sféra si uvědomuje, že je třeba u investorů napravit v dopravních PPP projektech pověst po dálnici D47. Precizním, důsledným a promyšleným přístupem k projektu dálnice D3 by veřejná sféra dala trhu jasný signál, že to v budoucnu myslí s dopravními projekty PPP vážně. Vše zatím nasvědčuje tomu, že si to veřejná sféra uvědomuje a dálnice D3 vytyčí směr, kterým se projekty PPP v dopravě budou ubírat.

Mapa:
Dálnice D3

Úseky D308C až D312 (Veselí nad Lužnicí–státní hranice, 71 kilometrů) soukromý provozovatel postaví a bude je financovat.
Soukromý provozovatel bude navíc celou jihočeskou část dálnice, úseky D305/II až D312 (Nová Hospoda–státní hranice, 110 kilometrů), v rámci PPP projektu udržovat a provozovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se…
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Kvíz na pátek: Poznáte auta podle fotografie?
Toužíte po luxusní prémiové ojetině? Kalkulace nákladů vás vrátí zpět na zem
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni dají minimálně 12 milionů
Technologie
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilních zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít