Je to daň z vlastnictví automobilů

21. června 2004, 00:00 - JIŘÍ PINKA
21. června 2004, 00:00

V neprospěch dalších zón placeného stání v obytných oblastech hovoří již skutečnost, že je zde situace odlišná třeba od Prahy 1, kde už nějaký rok "fungují". Do centra se stahují turisté a lidé, kteří dojíždějí do práce, ač by autem do práce cestovat nemuseli.

Co vám vadí na záměru zavádět další zóny placeného stání?

Přes den je tam tudíž skutečně přeplněno. V noci tam ale není obtížné zaparkovat, protože lidé odsud odjedou, proto lze tento systém využít. Kdežto například v Praze 3 není problém během dne zaparkovat, sem se nestahují mimopražští v takové míře, ale problém je v noci. V této době přijedou samotní obyvatelé, kteří mají na parkovací kartu právo. Nakonec tedy budou všichni platit a ve výsledku opět nebudou mít pro svá auta místo.

V čem je podle vás zádrhel?

Principiálně nesouhlasíme s ceníkem, který už schválila Rada hlavního města Prahy, a také s podmínkami pro udílení parkovacích karet. Spousta lidí si mylně myslí, že jim místo bude někdo garantovat, což samozřejmě není vůbec pravda. Tady nebudou vyhrazená parkoviště za peníze. Budou za ně karty a místa jen v rámci stávajících možností. V našem letáku, který jsme rozesílali po Praze 2, 3 a 7 jsme to proto jasně definovali jako formu zdanění. Kdyby to byla služba, tak pokud za něco platím, dostanu nějaký servis. Tady službu nedostávám, jde tudíž o zdanění vlastnictví automobilů v Praze.

Jak by se měl problém řešit?

N avrhujeme, aby vznikla komise, složená ze zastupitelů, odborníků a členů občanských iniciativ. Pokud má totiž vznikat takový projekt, tak v celopražské Máme tady určitou zónu, ta by se měla rozšiřovat v kompaktních celcích, aby to bylo jednolité území. Mělo by to být již v programovém prohlášení Rady hlavního města Prahy. Tam se jednoznačně hovoří, že bude docházet k regulaci dopravy formou placeného stání, ale v návaznosti nebo současně budou vznikat alternativy pro parkování, jako jsou parkovací domy, podzemní parkoviště, výrazně se rozšíří kapacita záchytných parkovišť, která je naprosto nedostatečná. V osm hodin ráno tam už často nemáte šanci zaparkovat.

Co byste navrhoval?

Například ve Vídni vznikaly zóny placeného stání v historicky menších kompaktních celcích a nejsou to takové paskvily. Od roku 1975 zde vznikl mimo jiné logický systém dotací, aby si lidé na svých pozemcích budovali garáž. Pokud si chcete postavit podzemní garážová stání, tak vám dá radnice až 50procentní dotaci, maximálně pět tisíc euro na jedno stání. Od roku 1975, kdy tam bylo kolem čtyř tisíc garážových stání, se zvedl jejich počet na asi 45 tisíc. A mají snad i nějakou koncepci, podle které chtějí každý rok přesunout jedno procento aut pod zem. Skutečně logický a dlouhodobý plán podpory soukromé individuální výstavby - a funguje to. Kdežto naši radní chtějí Evropu nejenom dohnat, ale předehnat. To, co ve Vídni budovali od roku 1975 chtějí u nás zařídit během jednoho roku, a to naprosto neuváženým způsobem a dráž. Jinými slovy, měla by se podporovat nějaká alternativa a ne, pokud občané nemají možnost parkovat jinde, tak je jen automaticky zkasírovat.

Zmínil jste se o nekoncepčnosti zón.

Na mapě je jasně vidět, jak chaotické celky to jsou. Praha 3 prakticky nesousedí se stávající zónou, respektive v jednom úzkém bodě a naprosto vybočuje ven. Co se týče pohledu na další městské části zavádějící placené zóny, jde o nekompaktní území, do kterého se vnořuje Praha 8. Parkovací hodiny v oblasti Chmelnice nebo Želivského jsou naprosto zbytečné, protože to už je prakticky vilová oblast. Totéž v okrajové části Prahy 7.

Ale na Janáčkově nábřeží na Praze 5, kde je regulace vyloženě potřebná, to nebude.

Problém je v tom, že řešení celé problematiky je prostě na rozhodnutí jednotlivých městských částí. Nejaktivnější radnice Prahy 3 chtěla spustit placení již letos v červenci, pak ho odsunula na podzim. Chceme, aby město zpracovalo celkovou koncepci parkování ve městě. Měla by se týkat třeba výstavby hromadných garáží a záchytných parkovišť. Teprve potom by se měly zavádět placené zóny .

Obrátili jste se na zastupitele Prahy?

Zatím velká část zastupitelů, se kterými jsme o problematice parkování jednali (byli jsme třeba přítomní na klubu sociální demokracie, evropských demokratů, ODS, setkáme se i s KSČM), s řešením nesouhlasí. Spousta zastupitelů tvrdí: ano, regulace je potřebná, ale tento plán je nesystémový a nemělo by se to v této podobě spouštět. Já se naprosto kloním k jednoznačnému přesvědčení, že celá akce není krokem dopravních odborníků, ale politiků. A jelikož vidím, že jsou sami hmotně zainteresováni v nějaké společnosti, například v P ražské parkovací, vzbuzuje to ve mně dojem, že hnací silou není pomoc občanům, ale vydělat si dost peněz.

**Proč se vy osobně angažujete?

Prostě mě to celé naštvalo.

Jiří Ptáček, předseda občanského sdružení My Pražané

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče