Je libo nulové navýšení, nebo nulovou akontaci?

22. září 2003, 00:00 - MARIE KOLSKÁ, publicistka
22. září 2003, 00:00

ZJISTIT, KOLIK ZAPLATÍ NÁJEMCE ZA SVŮJ VŮZ, NENÍ VŮBEC JEDNODUCHÉ. LEASINGOVÉ SPOLEČNOSTI SE TOTIŽ DO PŘEHLEDNÉHO VYJÁDŘENÍ NAVÝŠENÍ CENY PŘÍLIŠ NEHRNOU.

Leasingová společnost vydělá vždycky. Klient by měl nejdřív dobře počítat

Ten, kdo si chce pořídit nový vůz přes leasingovou společnost, by se měl nejdříve chopit tužky a pečlivě počítat.Vezměme si jako příklad Škodu Fabia v ceně 260 000 Kč a leasingovou službu, kterou nabízí ŠkoFIn v rámci reklamní akce „Já na to mám“. Zájemce musí složit akontaci ve výši 76 180 korun. Nadále potom bude po dobu šedesáti měsíců platit 3500 Kč. V této částce je zahrnuto jak DPH, tak pojištění. Prostým početním úkonem zjistíme, že cena fabie stoupne v tomto případě o šestadvacet tisíc korun. Některé společnosti lákají občas klienty na „nulovou akontaci“, případně „nulové navýšení“. Jak těmto nabídkám rozumět? Nulová akontace znamená v zásadě to, že zájemce o nový vůz může přijít bez koruny v kapse a přesto odjede domů v novém automobilu. Akontace je totiž česky řečeno zvýšená záloha, která se obvykle platí leasingové společnosti na začátku. Z toho je patrné, že nulová akontace nemá s nulovým navýšením společného nic.

POZOR NA POJIŠTĚNÍ

Nulové navýšení naproti tomu znamená, že leasingová společnost si za své služby neúčtuje nic. Měsíční splátky (dohromady s akontací samozřejmě) pokryjí přesně cenu auta plus pojištění. Proč by něco takového, pro sebe absolutně nevýhodného, leasingovky nabízely? Kromě možnosti množstevních slev atd., které může velká leasingová společnost od dodavatele dostat (v takovém případě však nejde o čisté „nulové navýšení“ a měli byste to rozeznat při podrobném výpisu - DPH ze služeb leasingovky by v případě nulového navýšení musela být rovněž nulová) hraje roli havarijní pojistka. V případě leasingu s nulovým navýšením téměř jistě nedostanete možnost si vybrat pojišťovnu ani výši spoluúčasti. Leasingová společnost vám obojí prostě nadiktuje. A právě cena havarijního pojištění se může stát pomyslným jazýčkem, který může ukázat ve prospěch jiného leasingového produktu, sice s marží, ale s levnější pojistkou, takže ve finále výhodnějšího. Vraťme se k nulové akontaci. Nabízí ji pouze menší část leasingových společností a i ty si kladou různé podmínky. Někdy ji poskytnou pouze stávajícímu klientovi s bezchybnou platební morálkou, jindy pouze na vůz do určité ceny a v neposlední řadě jen tomu, jehož měsíční příjem přesahuje výši leasingové splátky třikrát. I tak však leasing s nulovou akontací vychází nevýhodněji, než pokud zákazník zaplatí obvyklou zálohu. Z výše zmíněného v zásadě vyplývá, že nulové navýšení a nulová akontace nejdou nikdy ruku v ruce, dokonce je tomu přesně naopak. Jak změřit výhodnost či nevýhodnost leasingu? Udělat si jasno můžeme prostřednictvím tzv. leasingového koeficientu. To je

poměrové číslo, které ukazuje, o kolik víc zaplatíte za vůz na leasing proti platbě za hotové. A právě ono je v případě leasingu s nulovou akontací výrazně horší. Například v případě vozu Fabia Combi Comfort za 373 900 Kč činí leasingový koeficient v případě třicetiprocentní akontace 1,1, v případě akontace dvacetiprocetní 1,117. Ale v případě, že klient nehodlá zaplatit zálohu žádnou, musí počítat s koeficientem 1,194.

JEDNODUCHÝ VÝPOČET SLOŽITÉHO ČÍSLA

Jak se koeficient počítá? V čitateli by tak měla být záloha (neboli akontace) plus paušální poplatek včetně DPH plus součet všech splátek leasingového nájemného včetně DPH (ale bez pojištění) plus zůstatková hodnota vozu včetně DPH. Jmenovatel potom představuje cenu vozu včetně DPH. Výsledné číslo větší než jedna ukazuje, o kolik víc zaplatíte za auto na leasing než za auto v hotovosti. Pokud vám vyjde například 1,16, zaplatíte více o šestnáct procent. Číslo přesahující 1,2 už varuje: klient leasingovky přeplatí automobil o více než pětinu jeho skutečné ceny.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče