Je levná a tváří se jako Francouz

21. března 2005, 00:00 - ERICH HANDL
21. března 2005, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - DACIA LOGAN Ambici rozpoutat cenové zemětřesení má nejnovější přírůstek z Rumunska - Dacia Logan. Je větší než Škoda Fabia a přitom levnější: vyjde na 200 tisíc korun. Logan nahradil slavnou Dacii 1300, která se v Rumunsku vyráběla neuvěřitelných 35 let.

VYZKOUŠELI JSME - DACIA LOGAN

Ambici rozpoutat cenové zemětřesení má nejnovější přírůstek z Rumunska - Dacia Logan. Je větší než Škoda Fabia a přitom levnější: vyjde na 200 tisíc korun.

Logan nahradil slavnou Dacii 1300, která se v Rumunsku vyráběla neuvěřitelných 35 let. Poslední kus vyjel z továrny loni v červenci a teď už ji opouštějí jen nové stroje. Jde o levná auta pro méně rozvinuté trhy, mají prý ale ambice prorazit i v západní Evropě. Logany vlastně nenabízí Dacia, ale francouzský Renault, který balkánskou továrnu vlastní. A to je také vedle ceny hlavním tahákem auta - lidé nebudou kupovat „Rumuna“, ale „Francouze“.

Dacia Logan v základní verzi stojí 199 900 korun, což je suma, za kterou lze u konkurence pořídit už jen miniauto. Jaké má přednosti? Stroj je o něco větší než Škoda Fabia, má délku 4250 a šířku 1735 milimetrů. Za povšimnutí stojí relativně dlouhý rozvor náprav (2630 milimetrů), který zaručuje poměrně dost místa pro nohy posádky. Dozadu se skutečně vejdou tři lidé vedle sebe. Největším tahákem je ale kufr. Má 510 litrů, tedy skoro stejně jako Škoda Octavia. Při našem testu se do něj pohodlně vešel složený kočárek a ještě několik menších tašek.

Kde se tedy projevily úspory na výrobních nákladech, když ne na velikosti? Interiér je velmi jednoduchý, plný laciných plastů. Privilegium airbagu má jen řidič, spolujezdci musí věřit bezpečnostním pásům. Zadní sedadla nejsou moc pohodlná, na delší jízdu se nehodí. A jejich opěradla nebyla v našem autě dělená - když chtěla posádka vézt delší náklad, musela s ním do kabiny. Špatně se nám zavíralo víko kufru - nejenže nemá žádné čalounění, ale ani držadlo, za které by je člověk přibouchl. Výsledkem byly špinavé ruce od zaprášeného vršku víka.

A co motor? Je to klasika od Renaultu, která nezklame, ale ani nenadchne. Má výkon 55 kilowattů, tedy stejně jako mívala Škoda Favorit. Se zrychlením třináct sekund nemůže řidič pomýšlet na levý pruh, většinou se honí napravo s kamiony. Spotřeba benzinu se vejde do sedmi litrů na sto kilometrů jízdy.

Dacii Logan lze doporučit zájemcům, kteří potřebují levný praktický vůz s velkým kufrem. Hodí se i na polní cesty. Má výšku 155 milimetrů a je tedy zhruba o dva centimetry výše, než je u podobných sedanů běžné. Extrémně dlouhé jsou i zdvihy odpružení, takže posádku nezaskočí výmoly. Není to pochopitelně auto pro ty, kteří od auta očekávají pohodlí a reprezentaci. Za posilovač řízení se musí připlácet. Mezi limuzíny na golfovém hřišti, byť není ošklivá, hranatá Dacia Logan prostě nemůže.

* CO NÁS ZKLAMALO

Při testu nás zaskočilo řazení. Je dost nepřesné - bez metody pokusů a omylů nelze poznat, kde je neutrál.

TABULKA

* TECHNICKÉ ÚDAJE

Typ vozu pětimístný sedan

Objem válců 1,4 litru

Max. výkon 55 kW

Max. rychlost 162 km/hod

Zrychlení 0-100 13 s.

Spotřeba 6,8 l/100 km

Cena 199 900 KČ

Foto popis| Na airbag se může spolehnout jen řidič.

Foto autor| foto: Renault ( 2x)

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče