Jděte za levnějším bankovním účtem

Jan Stuchlík 22. září 2011, 09:20
22. září 2011, 09:20

Změnit banku a přejít tak k levnější konkurenci je v Česku už dva roky jednoduché. Stačí k tomu jeden formulář. O vše ostatní se postará nová banka. Přesto této možnosti Češi moc nevyužívají.

Foto: Profimedia.cz

Nadávek už bylo dost. A výmluv také. Češi jsou už dlouho zvyklí prskat při pohledu na výši bankovních poplatků, které platí za své běžné účty. Jenže tím jejich aktivita končí. Změnit banku a jít za levnějším účtem se jim nechce, protože takový krok považují často za příliš komplikovaný. Čekají, že budou běhat po bankách, o novém čísle účtu budou muset informovat zaměstnavatele, dodavatele energií, domácího a spoustu dalších. Jenže už dva roky minimálně polovina z toho neplatí. České banky se na podzim roku 2009 přidaly k takzvanému kodexu mobility bankovních klientů, který jednoduše říká, že stačí zajít do nové banky a ta všechno potřebné pro převod účtu z původní banky udělá za klienta. A zadarmo.

Český klient, líný klient

Přesto tuto elegantní formu, jak si najít levnější banku, Češi moc nevyužívají, shodují se tuzemské peněžní ústavy. „Nevyužívají ji proto, že o ní v drtivé většině nevědí. Setkal jsem se i s tím, že o kodexu nevědí ani na samotných pobočkách bank. A pokud ano, snaží se klienty přehodit na zákaznickou linku, kde je vyškolení bankéři přesvědčují, aby z banky neodcházeli,“ dodává Patrik Nacher, propagátor snižování bankovních poplatků a provozovatel serveru www.bankovnipoplatky.com. Pro klienta může být tento postup atraktivní, pouze pokud mu banka za ochotu zůstat nabídne nějaký bonus či odpuštění některých poplatků.

Na druhou stranu průzkum veřejného mínění, který si nechala zpracovat banka LBBW, uvádí, že o kodexu a jeho využití ví téměř 60 procent dotázaných. K přechodu k jiné bance ho však loni využilo jen devět procent klientů, zjistila Česká bankovní asociace (ČBA). Zájem o snadnější převod účtu ovšem mezi klienty narůstá. „Ve druhém čtvrtletí 2010 k nám s pomocí kodexu přišlo 54 klientů, ve druhém pololetí 2010 jich bylo 803 a jen za první polovinu letošního roku se jednalo o 2 504 příchozích,“ vypočítává klientské zisky Tomáš Pavlík, mluvčí UniCredit Bank. K odchodu z UniCredit využilo zjednodušenou cestu 77 zákazníků. Jiné banky tato čísla buď tají, nebo je uvádějí pouze v řádech stovek. Pohodlnost klientů se ovšem může obrátit i proti nim, domnívá se Nacher. Pokud se klienti nebudou stěhovat za lepšími nabídkami, nebudou mít banky důvod cokoli měnit. Spíše je to utvrdí v tom, že žádné podstatné změny ve prospěch klientů nejsou třeba.

I když banky produkty inovují a čas od času zruší či zlevní některý z poplatků, v průměru bankovní služby zdražují. Ukazuje to klientský index počítaný na kalkulátoru na serveru www.bankovnipoplatky.com. Tento údaj měří ceny služeb poptávaných bankovními klienty. Za poslední rok hodnota tohoto indexu, jakési průměrné měsíční ceny za běžný účet, vzrostla ze 161 na 173 korun.

Stačí jeden formulář

Některé banky na možnost snadné změny peněžního ústavu klienty cíleně upozorňují. Jen dvě banky se zatím kodexem neřídí. Paradoxně jsou to mBank a Zuno Bank, které postavily svou strategii na nabízení superlevných běžných účtů. MBank už dva roky počítá, jestli se jí přistoupení ke kodexu vyplatí, tvrdí její mluvčí Ivana Buriánková. Zuno je na trhu teprve krátce a i bez oficiálního přijetí kodexu klientům s převodem účtů pomáhá.

V ostatních bankách je postup jednoduchý. Klient vyplní formulář, na kterém uvede svou původní banku a číslo účtu a zaškrtne, že chce převést do nové banky všechny trvalé příkazy k úhradě a k inkasu. Zároveň uvede, k jakému dni se má tento převod uskutečnit a kdy mají nové příkazy platit na novém účtu. Pokud chce klient zrušit původní účet, opět pouze zaškrtne patřičnou kolonku. Vše za něho vyřídí nová banka, která zajistí i převedení zůstatku z původního na nový účet. Komplikace může nastat v případě, že má klient v původní bance nějaký dluh nebo že okamžité zrušení účtu neumožňuje smlouva, kterou s původní bankou klient uzavřel. Pokud mu banka k účtu vystavila platební kartu, musí ji původní bance vrátit.

Spolu s formulářem pro převod účtu dostane klient v nové bance vzorové dopisy o změně účtu, které by měl rozeslat zaměstnavatelům a dalším institucím, jako jsou dodavatelé elektřiny, plynu či telefonní operátoři. Celý proces změny účtu trvá podle kodexu minimálně 15 bankovních pracovních dnů. Banky se zavázaly, že přechodům klientů nebudou bránit žádnými administrativními překážkami nebo novými poplatky.

Pokud má klient pocit, že některá z bank nedodržela pravidla, jak je stanovuje kodex mobility, měl by si u dané banky stěžovat. „Ta je povinna se takovým podnětem náležitě zabývat. Pokud by se tak nestalo, mohl by se klient obrátit o pomoc na Českou bankovní asociaci. Zatím se nás klienti jen ptají, pokud mají nejasnosti a hlavně pokud chtějí některá z ustanovení kodexu podrobněji vysvětlit, nebo se chtějí ujistit, zda banka postupovala správně,“ říká Jitka Lukášová z ČBA.

Nechte si číslo účtu

Naprostá většina bank láká klienty ke změně peněžního ústavu standardní nabídkou produktů. Nicméně objevují se případy, kdy klient po vyplnění žádosti o převod účtu dostane zajímavé benefity. Zatím poslední novinku představila Raiffeisenbank, která těmto klientům slibuje, že jim nechá číslo účtu, na které jsou zvyklí. Jediné, co se změní, bude čtyřmístný identifikátor banky. I pak ale klient bude muset změnu banky ohlásit zaměstnavateli či operátorům. O stejné číslo účtu může požádat i nový klient Volksbank.

Volba čísla účtu v Raiffeisenbank má přesto několik pravidel. Číslo účtu nesmí mít předčíslí. V takovém případě je možné žádat jen o číslo, které následuje za pomlčkou. Pokud by požadované číslo účtu měl už v bance někdo jiný, může si klient zvolit jiné volné číslo. To platí i ve Volksbank. „Pravděpodobnost, že číslo již bude u nás vybrané, je velmi malá. Původní systém eBanky, na kterém naše eKonto funguje, měl totiž unikátní číselnou řadu, která je odlišná od ostatních bank,“ dodává Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank. UniCredit Bank podobnou službu nabízí jen pro vybrané klienty, jako jsou velké firmy či nadace. Samotný kodex mobility právo na stejné číslo účtu nezahrnuje.

Raiffeisenbank a Volksbank svým marketingovým tahem trochu oživily diskuzi, která se vedla na úrovni Evropské unie před několika lety. Evropská komise tehdy uvažovala o tom, že by pro usnadnění přechodu klientů mezi bankami bylo číslo účtu plně přenositelné. Tak, jako je to u telefonních čísel. „Diskuze k tomuto námětu byly velmi silné. Nicméně zavedení přenositelnosti čísla účtu v rámci celé EU je prakticky neproveditelné. Z důvodu neúnosné nákladnosti takového projektu tato debata ustala,“ dodává Lukášová z ČBA. I bez plné přenositelnosti účtu mají ovšem klienti dost možností, jak přejít snadno a rychle ke konkurenci. Musí ale nejdřív usoudit, že jim těch pár desítek či stovek korun, které za účet každý měsíc platí, stojí za jednu cestu do banky a za vyplnění jednoho jednoduchého formuláře.

Jak snadno změnit banku**

Najděte si banku, která nabízí lepší či levnější služby.
Zajděte do vybrané banky a vyplňte žádost o změnu banky. V ní stačí uvést jméno původní banky, číslo účtu, datum převodu trvalých příkazů k úhradě a k inkasu a případně i požádat o zrušení původního účtu. Budete potřebovat průkaz totožnosti.
Nová a původní banka mají 15 dnů na to, aby trvalé příkazy a zůstatek na původním účtu převedly na nový.
Od nové banky si převezměte vzorové dopisy o změně banky, které rozešlete zaměstnavateli a dalším institucím, jako jsou dodavatelé elektřiny, plynu, telefonní operátoři či jiné instituce, které potřebují znát číslo vašeho účtu.
Vzhledem k době potřebné pro převod trvalých příkazů proveďte změnu pokud možno v době, kdy tyto pravidelné platby z vašeho účtu neodcházejí.
Nová banka nezařídí zrušení původního účtu, pokud tomu brání vaše smlouva s původní bankou. Například pokud je existence účtu podmínkou pro poskytnutí hypotéky.

Čekání na vraždu Pavel Páral

Musíte si přečíst

OKD získá půjčku 700 milionů od státu

Facebook prudce zvýšil zisk. Akcie letí vzhůru

Návrat herního pravěku. Na podzim ho chystá Nintendo i…

Zisk Mitsubishi se kvůli aféře s manipulací spotřeby…

Investiční smlouva s General Electric za 10 miliard…

Nový školní rok s vyššími platy. Učitelé si polepší o…

Eva Liba: Snapchat nepochopí nikdo nad 30 let
Nejrychleji rostoucí sociální síť světa Snapchat sází jen na mladé, pro starší je extrémně nepřístupná. Microsoft ani Google to nedotáhli tak daleko, říká v pořadu Euro TV Eva Liba, social media manager společnosti Coca-Cola.
Zhlédnout další videa